توسعه میدان چنگوله با دریافت مجوز از شورای اقتصاد شتاب می گیرد

شانا _ گروه نفت: مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله از انعقاد قرارداد توسعه میدان نفتی چنگوله در قالب بیع‌متقابل خبر داد و گفت: این قرارداد هم‌اکنون در مرحله نهایی‌سازی و اخذ مجوز از شورای اقتصاد قرار دارد.

حمید کریمی با بیان این که هدف از توسعه این میدان تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت خام است، به شانا گفت: در برنامه توسعه‌ای این میدان، تولید زودهنگام به میزان 15 هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: برای تولید زودهنگام از این میدان با شرکت نفت و گاز دانا (پیمانکار طرح) توافق هایی شده است که در این زمینه باید 6 حلقه چاه حفاری شود.

کریمی با تاکید بر این که میدان چنگوله گستردگی بیش از میدان آذر دارد، یادآور شد: نفت درجای این میدان بیش از 3.5 میلیارد بشکه برآورد شده است.

مجری طرح توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله افزود: میدان آذر با عراق مشترک است از این رو درصورت مشترک بودن لایه های آذر و چنگوله با یکدیگر، تولید از چنگوله نیز در اولویت قرار می گیرد.

به گزارش شانا، موافقتنامه توسعه میدان نفتی چنگوله بهمن سال گذشته میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت نفت و گاز دانا وابسته به گروه دانا انرژی امضا شده است.

این میدان نفتی در جنوب شرق شهرستان مهران (در نزدیکی میدان نفتی آذر و در  بلوک نفتی اناران) قرار دارد. ذخیره درجای این میدان 3.5 میلیارد بشکه و درجه API آن 22 است. میدان چنگوله پس از میدان آذر دومین میدان نفتی است که در استان ایلام شناسایی و برای تولید از آن برنامه‌ریزی‌های لازم شده است.

کریمی پیشتر نیز درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان نفتی آذر نیز به شانا گفته بود: برای توسعه میدان آذر نخستین دکل حفاری از سوی پیمانکار در منطقه مستقر شده است و پیش‌بینی  می شود ظرف چند روز آینده با تامین کامل تجهیزات مورد نیاز، کار حفاری چاه نخست آغاز شود.

وی برنامه تولید از میدان آذر براساس نقشه راه اولیه را 65 هزار بشکه در روز اعلام و تاکید کرده بود: برای تولید این میزان نفت، 55 ماه زمان پیش‌بینی شده است ولی پیش از رسیدن به این رقم برنامه شده در مدت 36 ماه، 30 هزار بشکه‌ نفت از میدان تولید شود.


 

کد خبر 195864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =