فاز نخست توسعه پالایشگاه گاز فراشبند پایان یافت

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت مرکزی از پایان فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه گاز فراشبند با هدف ارسال گاز تولیدی میدان های دی و سفید زاخور خبر داد.

مهدی فکور درباره روند راه اندازی طرح توسعه میدان های این شرکت گفت: توسعه پالایشگاه فراشبند برای ارسال گاز تولیدی میدان های دی و سفیدزاخور در دو بخش یی پی سی 1 و 2 انجام می شود و هم اکنون بخش اول این طرح توسعه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی افزود: برنده مناقصه بخش یی پی سی 2 توسعه پالایشگاه مشخص شده و خرید کالاهای این میدان ها در دستور کار است.

وی پیش تر سرمایه مورد نیاز برای توسعه میدان های گازی دی و سفید زاخور را 370 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: برنامه تولید 15.1 میلیون متر مکعب گاز از میدان های دی و سفید زاخور را یکی دیگر از برنامه های در دست مطالعه شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، توسعه میدان های گازی دی و سفید زاخور در سال 92 به بهره برداری می رسد و قرار است گاز تولیدی میدان دی به دلیل شیرین بودن زودتر از میدان سفید زاخور استخراج شود.

علاوه بر توسعه بخش بالادستی این دو میدان قرار است پالایشگاه فراشبند نیز با هدف ایجاد ظرفیت فرآورش گاز به میزان 21 میلیون متر مکعب در روز توسعه یابد.

به گفته فکور با توسعه میدان دی، گاز شیرین این میدان مستقل به همراه میادین آغار و دالان به شبکه سراسری تزریق می شود.

وی تصریح کرد: میادین سروستان و سعادت آباد با هدف تولید روزانه 15 هزار بشکه در فاز اول، در مرحله راه اندازی قرار دارند که نفت این میادین به پالایشگاه شیراز ارسال و جایگزین نفت خام ارسالی از گچساران خواهد شد.

به گفته فکور، برای توسعه این دو میدان نفتی ساخت داخل تجهیزات به 80 درصد رسید.

جذب 1.2 میلیارد دلار اعتبار در شرکت نفت مرکزی تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت نفت مرکزی در باره روند تامین منابع مالی این شرکت گفت: بر اساس برنامه جذب 400 میلیون دلار اعتبار تا پایان سال گذشته در شرکت نفت مرکزی پیش بینی شده بود اما این شرکت موفق شد سال گذشته حدود 700 میلیون دلار اعتبار برای اجرای پروژه های خود جذب کند.

فکور با بیان این که در یک سال اخیر، یک میلیارد دلار از منابع صندوق انرژی فاند برای شرکت نفت مرکزی جذب شده است، افزود: این رقم تا پایان امسال به یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

وی در باره روند جذب منابع از محل صندوق انرژی فاند گفت: جذب 968 میلیون دلار در مدت سه سال برای شرکت نفت مرکزی از محل صندوق انرژی فاند پیش بینی شده بود؛ این در حالی است که در مدت کمتر از سه سال موفق یک میلیارد دلار اعتبار مورد نیاز را تامین کنیم.

فکور افزود: کل اعتبار پیش بینی شده برای شرکت نفت مرکزی در مدت سه سال، در کمتر از یک سال جذب شده است و هم اکنون تقاضای افزایش سقف اعتبار از محل صندوق انرژی فاند را مطرح کرده ایم و وزیر نفت نیز دستور پیگیری این مهم را مطرح کرده است.

کد خبر 195956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =