نخستین مخزن ذخیره سازی گاز ایران و خاورمیانه به طور رسمی افتتاح شد

شانا_ گروه گاز: نخستین مخزن ذخیره سازی گاز ایران و خاورمیانه در سراجه قم صبح امروز (شنبه 16 دی) با حضور دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری در استان قم به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به قم، مخزن سراجه قم با حجم کلی 3.3 میلیارد مترمکعب گاز در 40 کیلومتر استان قم قرار دارد و ذخیره سازی گاز در آن (به طور نامتناوب) از سال گذشته آغاز شده است.

این مخزن از جمله مخزن های هیدروکربوری به شمار می رود که به دلیل نزدیک بودن به مناطق پرمصرف از موقعیت راهبردی مناسبی برخوردار است.

سقف تزریق گاز در این مخزن 7.3 میلیون مترمکعب در روز و برداشت از آن نیز 9.8 میلیون مترمکعب در روز اعلام شده است.

تاکنون بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز در سراجه قم تزریق شده و هم اکنون امکان برداشت از این مخزن نیز در حد سه میلیون مترمکعب در روز فراهم شده است.

مخزن سراجه قم به دلیل نزدیکی و دسترسی آسان به خطوط انتقال گاز، از موقعیتی استراتژیک برخوردار است.

نزدیک بودن این مخزن به استان تهران و استان های شمال غرب کشور،مزیت مهم دیگری است و می تواند پشتیان مطمئنی برای تامین گاز در فصول سرد سال محسوب شود.

با بهره برداری از نخستین مخزن ذخیره سازی گازطبیعی سراجه قم، جمهوری اسلامی ایران در میان  34 کشور دارنده فناوری ذخیره سازی گاز در رتبه 19 قرار می گیرد و با بهره برداری از دیگر طرح های ذخیره سازی تا پایان برنامه پنجم توسعه به رتبه پنجم ارتقا خواهد یافت.

کد خبر 199772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =