اهواز _ شانا _ گروه نفت: نخستین دستگاه گرداننده فوقانی (تاپ درایو) با نشان تجاری ملی، عملیات میدانی در مناطق نفت خیز جنوب را با موفقیت کامل پشت سرگذاشت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری در گفت و گو با خبرنگار شانا در این باره توضیح داد: این دستگاه که از تجهیزات اساسی دکل های حفاری است، پس از پیوستن به دستگاه حفاری ساخت داخل 83 فتح در میدان نفتی اهواز به کار گرفته شد.

مهندس مهران مکوندی گفت: دستگاه گرداننده فوقاتی با برند ملی با 226 ساعت کار و یک هزار و 770 متر حفاری با کیفیت مناسب، به ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران پیوست.

وی افزود: این دستگاه  که نقش مهمی در شتاب بخشیدن به عملیات حفر چاه های نفت و گاز دارد، با همکاری متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت مهندسی نوآوران تکساز صنعت (تایکو) طراحی و ساخته شده است و با ظرفیت 500 تن در عملیات حفاری چاه های نفت و گاز تا عمق 7 هزار متر کارآیی دارد.

مکوندی اظهار کرد: در دستگاه گرداننده فوقانی ساخت داخل، معایبی که در دستگاه های مشابه خارجی از جمله در سامانه هیدرولیک و گیربکس وجود داشت، برطرف شد و این دستگاه دارای مزیت های بالاتر نسبت به انواع خارجی است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری با اشاره به این که هم اکنون 20 دکل حفاری این شرکت به سامانه تاپ درایو مجهز است، گفت: از 13 دستگاه گرداننده فوقانی در پشتیبانی دستگاه ها استفاده می شود.

وی یادآوری کرد: استفاده از گرداننده فوقانی در دستگاه های حفاری یک فناوری جدید است که در چند سال اخیر به کار گرفته شده است.

مکوندی افزود: به کارگیری تاپ درایو، علاوه بر شتاب بخشی به عملیات حفاری و کاهش زمان آن، مشکل گیر لوله ها هنگام حفاری را به حداقل می رساند و حفاری با هزینه کمتر و ایمنی بالاتر ارائه می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری با اشاره به دستیابی به این موفقیت، در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اظهار کرد: حمایت از سازندگان و صنعتگران داخلی و تلاش برای بومی سازی 100 درصد قطعات و تجهیزات حفاری با کمک مراکز علمی و پژوهشی، از مهم ترین اهداف و برنامه های تبیین شده این شرکت است.

به گزارش شانا، پیش از این مدیرعامل شرکت تایکو گفته بود ساخت دستگاه گرداننده فوقانی در داخل کشور در قیاس با خرید خارجی 40 درصد صرفه جویی ارزی داشته است، ضمن این که تامین قطعات و خدمات پشتیبانی آن به آسانی صورت می گیرد.

شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت های بالادستی تابع شرکت ملی نفت ایران است که هم اکنون 90 درصد عملیات حفاری و خدمات فنی این صنعت را در مناطق خشکی و دریایی کشور به عهده دارد.

کد خبر 201758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =