چهارمین جشنواره پژوهشی دانشگاه صنعت نفت برگزار شد

اهواز_ شانا _ گروه نفت: چهارمین جشنواره پژوهشی دانشگاه صنعت نفت به میزبانی دانشکده مهندسی نفت اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، در این جشنواره از پژوهشگران دانشگاه شامل استادان و دانشجویان و همچنین تعدادی از شرکت های تابع وزارت نفت تقدیر شد.

در این جشنواره که جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت، شرکت های ملی مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، نفت مناطق مرکزی، نفت و گاز اروندان و استادان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت حضور داشتند، دبیر جشنواره در گزارشی اظهار کرد: سه دوره گذشته این جشنواره به ترتیب در اهواز، آبادان و دانشکده نفت تهران برگزار شد.

دکتر سید حسام نجیبی افزود: در زمینه برپایی این جشنواره از حدود پنج ماه قبل سایتی طراحی شد که در پی آن 60 نفر از دانشجویان به ارائه اطلاعات فعالیت های پژوهشی خود اقدام کردند.

وی گفت: براساس معیارها و امتیاز بندی، بنیاد ملی نخبگان از میان این افراد سه نفر در مقطع کارشناسی و سه نفر در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شدند.

دکتر نجیبی افزود: همچنین سه نفر از استادان حوزه معاونت پژوهش دانشگاه به عنوان پژوهشگر برتر، دو نفر پژوهشگر نمونه و یک نفر مدیر برتر پژوهش سال 1390 برگزیده شدند.

دبیر چهارمین جشنواره پژوهشی دانشگاه صنعت نفت توضیح داد: به منظور تقدیر از پژوهشگران شرکت ها نیز دو نفر از شرکت نفت فلات قاره، هفت نفر از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، 10 نفر از شرکت ملی حفاری ایران، سه نفر از شرکت نفت مناطق مرکزی و یک نفر از شرکت نفت و گاز اروندان تندیس و لوح تقدیر جشنواره را دریافت می کنند.

در این جشنواره پژوهشی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه صنعت نفت در سخنانی با قدردانی از برگزار کنندگان جشنواره اظهار کرد: در حوزه پیشرفت علم، پژوهش از مهمترین مولفه ها به شمار می آید و بسیار با اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفر علوی کیا با بیان این که علم با سختی به دست می آید، افزود: به همین دلیل است که عالمان از جایگاه بالایی برخوردارند.

وی با اشاره به از خود گذشتگی ها و حماسه آفرینی های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، گفت: امروز نیز در حال جهاد علمی هستیم و برای دستیابی به قله های علمی باید تلاش مضاعف و از خودگذشتگی کنیم.

در این جشنواره رئیس دانشگاه صنعت نفت در سخنانی با تقدیر از دست اندرکاران، برگزیدگان، پژوهشگران نمونه، مجریان طرح های پژوهشی نمونه، بستر سازی و هم افزایی بیشتر و بهتر  میان دانشگاه و صنعت را مورد تاکید قرار داد.

دکتر غلامرضا راشد در تشریح راهبردها و اقدام های نظام پژوهشی اظهار کرد: تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و تولید علم و نهضت نرم افزاری و بسط روحیه پژوهشگری در دانشگاه و حمایت مادی و معنوی و پشتیبانی از ابداع، ابتکار و خلاقیت های علمی، فرهنگی و هنری، تدوین نظام جامع پژوهشی با توجه به نیازهای صنعت نفت با تاکید بر گسترش مرزهای دانش و جهت دهی به موضوع ها و اولویت های پژوهشی از جمله این راهبردهاست.

وی اولویت دادن به پژوهش ها برای اصلاح و تکمیل سرفصل ها و متون درسی مورد نیاز دانشگاه ها، اهتمام به پژوهش های  مشترک و راه اندازی قطب های مشترک پژوهشی، استفاده از ظرفیت دانشکده ها و قطب های علمی، اهتمام بر پژوهش های مشترک و بین رشته ای، تدوین نظام جامع نظارت و ارزیابی هدفمند و مستمر پژوهشی و جذب استعدادهای برتر در زمینه پژوهش و توسعه تحصیلات تکمیلی با رویکرد پژوهش و فناور محور را از دیگر راهبردهای نظام پژوهشی برشمرد.

دکتر راشد توضیح داد: تقویت زیر ساخت های پژوهشی در مراکز آموزشی به منظور ایجاد و حفظ موازنه بین تولید و توزیع دانش، مطالعه و بازنگری مستمر برنامه های آموزشی، پژوهشی و تجدید نظر در محتوا و روش ارائه آنها متناسب با تحولات روز افزون علمی و اجتماعی و نیازهای صنعت نفت از جمله اقدامات انجام شده در راستای تحقق راهبردها و اقدامات نظام پژوهشی از سوی دانشگاه است.

در این جشنواره معاون پژوهشی دانشگاه صنعت نفت در تشریح فعالیت های انجام شده در این حوزه با بیان این که این دانشگاه دارای چهار دانشکده در اهواز، آبادان، تهران و محمود آباد است، گفت: این دانشکده ها هرکدام دارای معاونت پژوهشی هستند.

دکتر قاسم زرگر افزود: این دانشگاه تاکنون 55 پروژه پژوهشی در سطح صنعت نفت اجرا کرده است و چندین طرح نیز در مرحله نهایی شدن دارد.

در ادامه مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در گزارشی با تشریح همکاری های این شرکت با مراکز علمی و پژوهشی، خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت های پژوهشی دانشگاه صنعت نفت شد.

مهندس حمیدرضا گلپایگانی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری پژوهشی میان این شرکت و دانشگاه صنعت نفت، گفت: این تفاهم نامه شامل تمامی پروژه های پژوهشی شرکت ملی حفاری می شود که دانشگاه صنعت نفت در آن به عنوان مجری سطح یک (هاب) تعیین شده است.

دیگر سخنران جشنواره مدیرکل امور پژوهشی وزارت نفت بود که با اشاره به این که نظام پژوهشی این وزارتخانه از سال 1378 ساختار یافته شد، گفت: در این ارتباط از سال 1388 معاونت پژوهشی در وزارت نفت شکل گرفت.

مهندس پرویز نوری با تشریح اقدامات انجام شده در این معاونت و ایجاد قطب های علمی و فناوری، 14 درخت فناوری شامل هفت شاخه فنی و هفت شاخه غیر فنی، افزود: تا کنون 255 گروه پژوهشی از سراسر کشور در این زمینه تشکیل شده است.

وی با تاکید براین که پایان نامه های تحصیلی مناسب است در راستای نیازهای صنعت نفت تهیه شود، اظهار کرد: پروژه های پژوهشی باید جنبه کاربردی و قابلیت اجرا داشته و در پیشبرد برنامه ها اثرگذار باشد.

در ادامه این جشنواره پس از امضای تفاهم نامه همکاری پژوهشی از سوی مهندس حمید رضا گلپایگانی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و دکتر غلامرضا راشد رئیس دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگران برتر دانشگاه و شرکت ها به شرح ذیل معرفی شدند.

دانشجویان پژوهشگر برتر دانشگاه صنعت نفت: محمد مهدی فیاضی، احسان احمد پور، محمد علی احمدی، امید رحمانپور، محمد حسن اله یار زاده

استادان دانشگاه صنعت نفت: دکتر شادی زاده، دکتر دانایی و دکتر شهبازیان (پژوهشگر برتر)، دکتر سلحشور و دکتر خراط ( پژوهشگر نمونه و دکتر شریعتی مدیر پژوهشی برتر

شرکت ملی حفاری ایران: اعضای شورای پژوهش و فناوری متشکل از حمیدرضا گلپایگانی، عبدالحسین مقتدایی، مهران مکوندی، محمد حسین علیزاده، حمید رضا خوشایند، علی دقایقی، علیرضا کلانتر ، محمدرضا طهماسبی، هادی محمدی و بابک زنگنه

شرکت نفت مناطق مرکزی: علی منتصری، فرشید خیبری و مهدی بحرینی

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب: ابوذر میرزایی پیامن، مهدی کولیوند سالوکی، سید شهرام جزایری جونقانی، مرتضی دژم، اکبر رضایی سردار آبادی، مهدی میرنژاد و بهمن مهدی زاده

شرکت نفت و گاز اروندان: دکتر سجادیان

شرکت نفت فلات قاره: محمد محمدی فرد و رحمان میری

کد خبر 202422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =