سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این که انصراف برخی از جایگاه‌های عرضه کننده بنزین یورو 4 صحت ندارد در مورد تبخیر بیش ازحد طبیعی بنزین یورو 4 توضیح داد.

داوود عربعلی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون جایگاه‌داری از توزیع بنزین یورو 4 به دلیل تبخیر زیاد این سوخت انصراف داده است، گفت: این موضوع واقعیت ندارد و کسی که چنین موضوعی را مطرح کرده باید خود پاسخ‌گو باشد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال، بازیافت بخارات بنزین) خاطر نشان کرد: به دلیل این‌که در جایگاه‌های عرضه‌کننده سوخت بخارات بنزین جمع‌آوری می‌شود، دور ریز و پرتی بنزین وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در جایگاه‌های جدید و حتی قدیمی عرضه سوخت طرح کهاب اجرا شد و براین اساس سیستم مخازن جایگاه‌داران بسته و بخارات بنزین جمع‌آوری و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یادآور شد که اگر تبخیر بنزین یورو 4 آنقدری باشد که بعضی از جایگاه‌داران مطرح می‌کنند امنیت جایگاه باید در خطر باشد در حالی که چنین چیزی صحت ندارد.

عربعلی در پاسخ به این سوال که طرح کهاب در مورد باک خودروها اجرا نشده است بر این اساس تبخیر بنزین یورو4 در باک خودرو را نمی توان ندید گرفت گفت: تبخیر معمولا در فضای آزاد رخ می‌دهد پس در صورتی که باک خودرو بسته باشد، تبخیر بنزین نخواهیم داشت.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که فراریت بنزین یورو 4 مانند بنزین سوپری است که هم‌اکنون در جایگاه‌ها توزیع می‌شود، گفت: کسانی که چنین موضوع‌هایی را مطرح می‌کنند تخصصی در مورد جایگاه‌داری ندارند.

وی در مورد این‌که یکی از علت‌هایی که برای فراریت زیاد بنزین یورو 4 تولید کشور بیان می‌شود، رسیدن گوگرد آن به 10 ppm است در حالی که استاندارد اروپا 50 ppm است توضیح داد: این بسیار عالی است چرا که کاهش گوگرد بنزین به کمتر از 50 ppm یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود.

عربعلی در مورد افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین یورو 4 پایتخت در روزهای آینده گفت: تا زمانی که حجم بیشتری از این نوع سوخت به شرکت ملی پخش تحویل داده نشود، نمی‌توان تعداد جایگاه‌ها را افزایش داد.

وی با اشاره به این‌که با توجه به مقدار تحویلی بنزین یورو4 به شرکت پخش این نوع سوخت در حدود 22 جایگاه توزیع می‌شود، تاکید کرد: هرچقدر که سوخت یورو 4 به این شرکت تحویل داده شود، همان مقدار در شهر تهران توزیع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بیژن حاج محمدرضا - رییس انجمن جایگاه داران سوخت کشور- با اعلام این که برخی از جایگاه‌داران از توزیع بنزین یورو4 انصراف داده اند در مورد علت این موضوع به ایسنا گفت: دلیل عدم تمایل برخی از جایگاه داران برای توزیع سوخت یورو4 پایین بودن گوگرد آن بیش از استاندارد اروپاست که موجب فرار بودن بیش از حد بنزین می شود که نتیجه آن ضرر مالی به جایگاه دار و حتی مصرف کننده خواهد بود.

به گفته وی گوگرد بنزین یورو4 باید 50 PPM باشد اما گوگرد بنزین یورو4 تولید داخل 10 PPMاست که موجب تبخیر بیش از حد بنزین در مخرن جایگاه و باک خودرو می شود.

حاج محمدرضا گفت: شرکت ملی پخش برای تبخیر بنزین مقدار مشخصی را تعیین کرده است که در مقابل آن درصدی را به جایگاه داران پرداخت می کند اما حجم تبخیر بنزین یورو4 از رقم تعیین شده بالاتر است و این به زیان جایگاه داران است.

به گزارش ایسنا، هم اکنون روزانه 22 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 در کشور تولید می‌شود که می‌توان تمام مصرف منطقه تهران (منطقه تهران علاوه بر شهر تهران، شامل نواحی شهرری، فیروزکوه، دماوند، شهریار، ورامین، پاکدشت، رباط کریم و اسلامشهر هم‌ می‌شود) را که متوسط مصرف روزانه آن بین 13 تا 14 میلیون لیتر است پوشش داد.

به گزارش ایسنا، با وجود این در حال حاضر به دلیل این که بنزین یورو4 تنها در انبار سوختگیری ذخیر سازی شده است امکان توزیع گسترده آن وجود ندارد اما طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ذخیره سازی این سوخت در دو انبار کن - شمال غربی - و قوچک- شمال شرقی- درحال انجام است که در صورت انجام این کار توزیع بنزین یورو4 در جایگاه‌های بیشتری انجام خواهد شد.

همچنین در صورت افزایش تولید بنزین با استانداردهای اروپا توزیع آن در سایر کالانشهرهای کشور از جمله کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و اراک آغاز خواهد شد.

به گفته ضیغمی امسال تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 به روزانه 52 میلیون لیتر می‌رسد که از این رقم 3 میلیون لیتر آن در آبادان، 3 میلیون لیتر در تهران، 16 میلیون لیتر در شازند، ۲.۹ میلیون لیتر در لاوان،۳.۸ میلیون لیتر در تبریز، 11 میلیون لیتر در اصفهان و ۱۲.۴ میلیون لیتر در بندرعباس تولید خواهد شد.
کد خبر 205423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =