اقدام های معاونت توسعه منابع انسانی در حوزه حفظ کرامت و رضایتمندی کارکنان و ارباب رجوع

شانا_ گروه عمومی: ایجاد و راه اندازی اولین مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی در حوزه معاونت و در نتیجه فعالیت یک ساله آن دریافت بیش از 20000 درخواست مستقیم از کارکنان و مردم، برخی اقدام های معاونت توسعه منابع انسانی در حوزه "حفظ کرامت و رضایتمندی کارکنان و ارباب رجوع" بوده است.

به گزارش شانا، معاون توسعه منابع انسانی وزیر نفت تاکید کرد: در این زمینه برای نخستین بار در معاونت توسعه منابع انسانی انجام شش سفر دوره‌ای به مناطق عملیاتی اهواز، عسلویه، خارگ، خانگیران، کرمانشاه و بندرعباس با هدف آشنایی و حل چالش‌ها و مشکلات، شناسایی عوامل کاهش انگیزه کارکنان و بهبود زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی برای شادابی و نشاط بیشتر کارکنان محقق شد.

وی تاکید کرد: به‌این منظور برگزاری جلسات مجزا با مدیران اجرایی، کارکنان و خانواده‌های آنها و تدوین و ابلاغ مصوبات به متولیان انجام شده است.

معاون توسعه منابع انسانی وزیر نفت با تاکید بر تشکیل 12 کارگروه تخصصی در سفر به مناطق عملیاتی برای رسیدگی به مسائل و مشکلات کارکنان افزود: اعتمادسازی بین کارکنان و افزایش 60 درصدی مکاتبات و درخواست‌ها در سال 91 نسبت به سال 90 که به طور طبیعی با افزایش حجم کاری ادارات کل حوزه معاونت مواجه بوده از جمله نتایج این جلسات بوده است.

به گفته وی، ایجاد و راه‌اندازی اولین کارگروه ویژه بانوان به‌منظور رسیدگی و رفع مسائل و چالش‌های آنان، تدوین و ابلاغ اولین بخشنامه طرح تکریم ارباب رجوع در صنعت نفت و تدوین پیش‌نویس اولین دستورعمل اجرایی بخشنامه طرح تکریم و ارزیابی عملکرد تکریم در صنعت نفت، از دیگر اقدام های انجام شده است.

دکتر سلحشور با اشاره به ایجاد راه‌های ارتباطی جدید با کارکنان صنعت نفت به برگزاری اولین نظرسنجی‌های موضوعی از طریق وبسایت معاونت توسعه منابع انسانی اشاره و تصریح کرد: برای اولین بار نظرسنجی‌هایی با عناوین "اساسی‌ترین چالش‌های منابع انسانی صنعت نفت طی 5 سال آینده چیست؟" و "عملکرد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟" برگزار شد که نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راهکارها برای حل این مشکلات به دست آمده در دست بررسی است.

ماموریت‌های مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی

وی با بیان اینکه حوزه معاونت توسعه منابع انسانی از بدو ایجاد تاکنون، باوجود ماهیت ذاتی و تکالیف سازمانی موظف خود در برقراری ارتباط مؤثر با منابع انسانی فاقد تشکیلاتی سازمان یافته برای پاسخگویی به ارباب رجوع بوده است، گفت: مراجعه حضوری کارکنان به وزارت نفت، عدم استقرار عدالت در رسیدگی و پاسخگویی به بسیاری از مشکلات افراد، نبود کارشناسان خبره برای پاسخگویی به مراجعین، انباشت انبوهی از مشکلات بدون پاسخ در مناطق عملیاتی و ایجاد جو غالب بی اعتمادی در بین کارکنان و مردم، از جمله نارضایتی‌های حاصل از این شرایط بوده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای  حل این مشکل مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی حوزه معاونت توسعه منابع انسانی از اسفند سال 90 آغاز به کار کرد، افزود: با ایجاد این مرکز زمینه برای در میان گذاشتن مسائل و مشکلات همه کارکنان نفت ایجاد شده تا آنان حتی در دورترین مناطق عملیاتی نیز قادر به برقراری ارتباط با این مرکز باشند.

به گفته وی، پاسخگویی و تحلیل مباحث و مشکلات اجرایی از طریق ارباب رجوع در مرکز نه تنها موجب تسهیل در ارائه خدمت به ارباب رجوع و ایجاد حس اعتماد و اطمینان شده است، بلکه به عنوان یک منبع غنی اطلاعاتی در شناسایی به روز تنوع مشکلات و چالش‌های جاری جهت آسیب شناسی دلایل وجودی آنها به منظور بهبود و اصلاح سیاست‌ها، مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

سفرهای عملیاتی معاونت توسعه منابع انسانی

دکتر سلحشور تسهیل ارتباط مستقیم بخش‌های ستادی با مناطق عملیاتی صنعت نفت را یکی دیگر از اهداف این معاونت دانست و گفت: با این هدف و چاره اندیشی برای چالش‌هایی همچون تشکیلات سازمانی، نیازمندی‌های آموزشی، ورزشی، امکانات رفاهی و  سلامت(بهداشت ودرمان) سفر به مناطق عملیاتی برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

وی از جمله نتایج آن به اعتمادسازی و ایجاد رابطه مستحکم عاطفی میان مسئولین ارشد و بدنه اجرایی صنعت نفت در مناطق عملیاتی، شناسایی تنوع معضلات و چالش‌ها و پاسخگویی مؤثر به مشکلات و چالش‌های واقعی صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص مناطق عملیاتی، شرایط کار اقماری و نوبت کاری و به طور کلی صعوبت کار که علاوه بر کارکنان، به طور مستقیم بر خانواده های آنان نیز موثر بوده است، سفر به مناطق عملیاتی اجرایی شد.

ایجاد و راه اندازی اولین کارگروه ویژه بانوان در صنعت نفت

معاون توسعه منابع انسانی وزیر نفت با بیان اینکه فعالیت بانوان در صنعت نفت همواره به‌دلیل ویژگی های ذاتی فعالیت‌های این صنعت به‌ویژه در مناطق عملیاتی با ابهامات و چالش های قضاوتی و تصمیم‌گیری روبه رو بوده است، بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه بانوان صنعت نفت تاکید کرد و از ایجاد آن از تیر سال 1391 خبر داد.

وی با تاکید بر احصای کلیه سمت‌های اناث پذیر در صنعت نفت و بررسی و بازنگری مسائل و چالش‌های مرتبط با بانوان از مرحله جذب تا بازنشستگی درباره اقدامات این کارگروه تشریح کرد: احتساب ایام مرخصی زایمان در مدت زمان اعطای ترفیع/معادل ریالی، اخذ مجوز و ابلاغ پرداخت کمک هزینه مهد کودک بدون نیاز به ارائه صورتحساب به کارمندان واجد شرایط و افزایش، ارائه طرح اولیه صندوق حمایت از بانوان شاغل در صنعت نفت در جهت برخورداری بیشتر از تسهیلات صنعت نفت و اخذ مجوز جهت شرکت نماینده کارگروه در جلسات شورای عالی بازخرید/بازنشستگی صنعت نفت برخی از فعالیت‌های یک ساله این کارگروه بوده است.

کد خبر 206260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =