سومین کارگاه ساز و کار گزارش های آماری جی یی سی اف

شانا _ گروه بین الملل: سومین کارگاه ساز و کار ارائه گزارش آمار و داده های مجمع کشورهای صادرکننده گاز فردا (چهارشنبه 10 مهر) در مقر این مجمع در دوحه قطر برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف)، مقر دائمی این مجمع در دوحه، پایتخت قطر، دوم اکتبر (10 مهر) میزبان نمایندگان کشورهای عضو جی یی سی اف در سومین کارگاه ساز و کار گزارش آمار و داده های این مجمع خواهد بود.

لئونید بوخانوفسکی، دبیر کل جی یی سی اف 24 شهریور نیز میزبان نمایندگانی از کشورهای عضو این مجمع در کارگاه قیمت گذاری گاز و ذخایرنامتعارف گاز در مقر دبیرخانه جی یی سی اف در دوحه قطر بود.

دکتر فریدون فشارکی و رابرت اسمیت از موسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال نیز در این کارگاه حاضر شدند و سخنرانی کردند.

حاضران در کارگاه قیمت گذاری گاز و ذخایرنامتعارف درباره چالش ها، فرصت ها و ضوابط قیمت گذاری گاز و ذخایرنامتعارف و پیشرفت های اخیر در بازار گاز طبیعی بحث و گفت وگو کردند.

این کارگاه، ابتکارعمل دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای توسعه همکاری ها و گفت وگوها میان کشورهای عضو این مجمع است.

دومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) با حضور سران کشورهای عضو، اعضای ناظر و اعضای سازمان های بین المللی انرژی در تاریخ اول ژوئیه (١٠ تیر) در مسکو، پایتخت روسیه به کار خود پایان داد.

در طول نشست دو روزه، سران کشورهای عضو جی یی سی اف درباره برخی از موضوع ها از جمله افزایش مصرف گاز، چشم اندازهای جهانی بازار گاز و انجام اقدام های احتمالی برای حمایت از منافع کشورهای تولید کننده گاز بحث و گفت وگو کردند.

به دنبال برگزاری نشست سران، اعضای جی یی سی اف بیانیه مشترکی اعلام کردند که در آن بر شرایط اصولی همکاری بین الملی کشورهای عضو در بخش گاز تاکید شده بود.

در این بیانیه، کشورهای عضو، عزم خود را برای تقویت و بهبود جایگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز به عنوان خط مشی برای تعیین و پیشرفت جایگاه کشورهای عضو در بازارهای بین المللی گاز اعلام و از قمیت گذاری گاز بر اساس قیمت های نفت حمایت کردند، ضمن آن که بر لزوم افزایش همکاری ها برای حمایت از منافع کشورهای صادرکننده گاز تاکید شد؛ اعضای جی یی سی اف همچنین علاقه مندی خود را به رشد پایدار استفاده از گاز به منظور افزایش سهم این سوخت پاک در سبد انرژی جهان اعلام کردند.

پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز در سوم نوامبر آینده (١٢ آبان) در تهران برگزار خواهد شد.

اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

13 کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.
کد خبر 208203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =