پایان حفاری دومین چاه اکتشافی در دریای خزر تا پایان امسال

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت خزر از پایان حفاری دومین چاه اکتشافی در دریای خزر تا پایان سال 92 خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی اصولی تصریح کرد: باید سرمایه گذاری حداکثری در منطقه جنوبی دریای خزر و همچنین قسمت عمیق این دریا انجام شود تا به اهداف مورد نظر در این منطقه دست یابیم.

مدیرعامل شرکت نفت خزر افزود: این شرکت متعهد است که در حداقل زمان با حداکثر تلاش با هدف تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی پتانسیل های هیدروکربنی منطقه خزر و استان های شمالی کشور گام بردارد.

وی گفت: با حفاری دومین چاه اکتشافی آرزوی دیرینه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران در قسمت شمال کشور برآورده شده است.

بر پایه این گزارش، حفاری دومین چاه اکتشافی در دریای خزر با استقرار سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر سال گذشته آغاز شده است. پس از حفاری چندین حفره چاه آزمایشی، محل حفاری دومین چاه اکتشافی تعیین شد و  براساس برنامه این چاه باید در عمق چهار هزار و 22 متر حفاری شود. پس از پایان حفاری دومین چاه اکتشافی، برای ادامه عملیات حفاری برنامه ریزی لازم در شرکت حفاری شمال انجام شده است.

تجهیزات و ماشین آلات سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر از پیشرفته ترین تجهیزات در صنعت حفاری فراساحلی است که در ساخت این سکو استفاده شده است. طراحی و فعالیت های مهندسی تفصیلی، مهندسی کارگاهی، خرید، تامین تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته حفاری و ساخت سکو با تکنولوژی خاص با تلاش شرکت های داخلی انجام شده است.

دریای خزر پس از خاورمیانه و روسیه، سومین ذخایر بزرگ نفت و گاز را در خود جای داده، هر چند عواملی چون توسعه نیافتن مطلوب میادین نفت و گاز این حوزه و اختلاف نظر بر سر مسیرهای صادرات نفت خزر همچنان مانع از آن شده که این منطقه نقش اساسی خود را در بازار بین الملل انرژی ایفا کند.

هم اکنون روسیه و جمهوری اسلامی ایران که از نظر منابع انرژی دارای منابع قابل توجهی هستند از میان کشورهای تازه استقلال یافته آسیای مرکزی، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان دارای ذخایر ثبت شده 14.7 میلیارد بشکه نفت و ٢٧٣ تریلیون فوت مکعب گاز هستند.

دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان، یکی از استراتژیک ترین بسترهای آبی ای است که علاوه بر دارا بودن ذخایر قابل توجه شیلات و امکان بالای ترانزیت کالا وجود منابع غنی ذخایر هیدروژن، این دریاچه را مورد توجه بسیاری از کشورها قرار داده است؛ بر اساس پیش بینی های انجام شده، 3.5 درصد عرضه جهانی نفت و ٧ درصد عرضه جهانی گاز در سال ٢٠٢٠ به برداشت از ذخایر انرژی این دریاچه اختصاص خواهد یافت.

کد خبر 209184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =