شرکت های روسی خواهان حضور در صنعت نفت و گاز ایران هستند

شانا _ گروه بین الملل: سفیر روسیه در ایران گفت: در صورت لغو تحریم ها، شرکت های نفتی روسیه از حضور در بخش های نفت و گاز ایران استقبال می کنند.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در گفت و گو با خبرنگار شانا ضمن ابراز خرسندی از سطح کنونی روابط دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اظهار داشت: در حاشیه اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو شانگهای در بیشکک، پایتخت قرقیزستان دیدار و گفت گوی مهمی میان دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام شد که فکر می کنم این دیدار صفحه جدیدی در روابط دو جانبه میان دو کشور باز کرده است.

وی افزود: در چارچوب این ملاقات و توافق ها به تازگی بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به روسیه سفر کرد و در جریان دیدار وی با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه توافق های خوبی صورت گرفت و امیدواریم که به زودی شاهد توسعه و پیشبرد جدی در حوزه همکاری های انرژی میان دو کشور باشیم.

به گزارش شانا، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه هفتم آبان ماه به دعوت نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه به این کشور سفر کرده بود، در این سفر یک روزه دو طرف در زمینه خرید کالاها و تجهیزات مورد نیاز طرف ایرانی و نیز مشارکت شرکت های روسی در صنعت نفت ایران مذاکره کرده بودند.

جاگاریان گفت: رایزنی های منظمی در باره مسائل مختلف جهانی، منطقه ای و دو جانبه میان ایران و روسیه وجود دارد برای نمونه قرار است مدیر کل اداره دوم آسیا برای تبادل نظر درباره افغانستان وارد تهران شود و در ماه آینده میلادی  ما درباره مسائل دریای خزر رایزنی هایی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: نظر ما درباره حضور شرکت های نفتی روسی در بخش های انرژی ایران مثبت است.

سفیر روسیه در تهران اظهار داشت: مسکو مخالف تحریم های یکجانبه علیه ایران است زیرا ما نیز از این تحریم ها ضرر می بینیم.

جاگاریان تصریح کرد: روسیه تلاش می کند همکاری دو طر ف در ابعاد مختلف به ویژه حوزه های نفتی، گازی و انرژی مفید و ثمر بخش باشد.

یکشنبه هفته گذشته (12 آبان) دکتر محمد نهاوندیان در دیدار رییس شرکت گاز پروم روسیه با اشاره به دیدار تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در بیشکک، رویکرد دولت تدبیر و امید را توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط با کشورهای همسایه و دوست دانست.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اهمیت روابط تهران – مسکو تأکید کرده بود: همکاری‌ها و مناسبات ایران و روسیه نه تنها به توسعه اقتصادی بلکه به صلح و امنیت در منطقه و جهان نیز کمک خواهد کرد.

رییس شرکت گازپروم روسیه نیز در این دیدار با مثبت ارزیابی کردن ملاقات و مذاکرات خود با مقامات بلندپایه کشورمان، روابط دو کشور روسیه و ایران را خوب توصیف کرد.

چندی پیش قاتی سعید الجبروی، معاون رئیس شرکت لوک اویل اورسیز (Lukoil Overseas) در کنفرانس انرژی اینتلیجنس انرژی در مسکو گفته بود: در صورتی که تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شود، این شرکت مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران را بررسی می کند.

در همین حال یک مقام شرکت دولتی زاروبژنفت روسیه با اعلام این که این شرکت به زودی در تهران دفتر بازخواهد کرد، گفت: این شرکت آماده مشارکت در بخش های اکتشاف، حفاری، تولید و پالایش در صنعت نفت و گاز ایران است.

شرکت زاروبوژنفت در سال ٢٠١٠ میلادی یک یادداشت تفاهم همکاری با ایران امضا کرده بود.

کد خبر 209470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =