مشتریان آسیایی خرید نفت از ایران را افزایش می دهند

شانا _ گروه بین الملل: تحلیلگران بر این باورند که اجرایی شدن فاز نخست توافق هسته ای تهران و گروه 1+5 سبب رشد صادرات نفت ایران به بازارهای آسیایی می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش بینی می شود مشتریان آسیایی نفت ایران که به دلیل تحریم ها در سال 2013 میلادی مجبور شدند خرید نفت از ایران را 15 درصد کاهش دهند پس از کاهش تحریم ها با توافق هسته ای میان ایران و غرب در سال جاری میلادی به تدریج به سطوح پیشین واردات نفت از این کشور بازگردند.

آمار دولت ها و صنایع کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی نشان می دهد در سال 2013 این کشورها در مجموع به طور میانگین واردات نفت خود از ایران را 935 هزار و 862 بشکه در روز کاهش دادند.

با توجه به این نکته که صادرات نفت خام ایران به این کشورها تا پیش از تحریم ها حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز بود، این کاهش صادرات در سال گذشته میلادی به معنای یک ضرر 46 میلیارد دلاری برای تهران است.

توافق هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی که این کشورها در ماه نوامبر (آذر) سال گذشته میلادی به آن دست یافتند به این عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اجازه می دهد تا صادرات خود را در سطح کاهش یافته روزانه یک میلیون بشکه ثابت نگاه دارد.

این توافق همچنین دری را برای رفع محدودیت ها بر صادرات نفت ایران گشود.

هر گونه افزایش تولید نفت ایران بر بهای نفت تاثیر می گذارد زیرا دیگر تولیدکنندگان اوپک مانند عربستان برای پر کردن جای خالی ایران و دیگر تولیدکنندگان در آفریقای شمالی و خاورمیانه صادرات نفت خود را افزایش داده اند.

اما درباره این که ایران چه زمانی قادر به بازگشت صادرات نفت خود به سطوح پیش از سال 2012 خواهد بود تردید وجود دارد به ویژه این که خریداران آسیایی مایل به افزایش شدید حجم واردات نفت از ایران تا زمان دستیابی به یک توافق دیپلماتیک نهایی نیستند.

فریدون فشارکی ، مدیر عامل موسسه فکتس گلوبال انرژی روز چهارشنبه (9 بهمن) در توکیو گفت: ما تصور نمی کنیم که این مذاکرات به افزایش اساسی حجم نفت تولید ایران بینجامد، به باور ما ممکن است این وضعیت برای سال ها ادامه پیدا کند و و حجم قابل توجهی از نفت ایران وارد بازار نشود.

وی پیش بینی کرد که توافق کنونی ایران و غرب سبب افزایش 200 تا 300 هزار بشکه ای نفت ایران می شود.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا هفته گذشته به وعده خود برای کاهش بخشی از تحریم ها علیه صادرات نفت ایران، داد و ستد فلزات با ارزش و خدمات مرتبط با صنعت خودرو که بخشی از توافق هسته ای این کشور با غرب به شمار می رود، عمل کردند.

بر پایه این توافق، ایران می تواند روز اول فوریه (12 بهمن) نخستین قسط 550 میلیون دلاری از مجموع چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را دریافت کند.

کد خبر 212096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =