ادامه نگرانی های ژئوپلتیکی در اوکراین سبب افزایش بهای نفت شد

شانا ـ گروه بین الملل: ادامه بحران کریمه و استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین افزایش بهای نفت خام برنت و آمریکا را در بازار معاملات روز جمعه (۸ فروردین ماه) به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، روز جمعه (۸ فروردین ماه) اخبار منتشره مبنی بر رشد اقتصادی مطلوب آمریکا و همچنین نگرانیها از امکان وضع تحریمهای غرب علیه بخش انرژی روسیه و احتمال اختلال در عرضه جهانی نفت، چهارمین روز پیاپی سبب افزایش بهای نفت خام برنت دریای شمال  در بازارهای معاملات نفت شد.

ایالات متحده آمریکا و  ناتو نسبت به گسیل آنچه آنان هزاران سرباز روس خوانده اند، در نزدیکی مرزهای غربی اوکراین هشدار دادند. از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز حق فرستادن سرباز به داخل اوکراین، محل زندگی جمعیت بزرگی از روس زبانان را برای خود محفوظ می داند.

در بازار روز جمعه بهای نفت خام شاخص آمریکا یا دبلیو تی آی نیز در پی انتشار آماری مبنی بر افزایش مصرف در ماه فوریه (بهمن ماه) بویژه افزایش مصرف در بخش خدمات بالا رفت، آماری که افزایش ارزش بازار معاملات بورس آمریکا را نیز به دنبال داشت.

نفت خام برنت با ۲۴ سنت افزایش درسطح ۱۰۸ دلار و هفت سنت برای هر بشکه تثبیت و نفت خام آمریکا نیز با افزایش ۳۹ سنتی در سطح ۱۰۱ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

از دیگر دلایل افزایش بهای نفت آمریکا ادامه کم شدن سطح ذخیره سازیهای نفت در پایانه کوشینگ ایالت اوکلاهوما، محل قیمت گذاری دبلیو تی آی عنوان شده است.

جین مک جیلیان، یکی از کارشناسان موسسه تردیشن انرژی در استمفورد ایالت کنتیکات گفت: به باور من همان عواملی که قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار رسانده اند، هنوز بازار را در دست دارند. همچنین با مسئله گسیل سربازان روس به مرزهای اوکراین روبروییم که ریسک ژئوپلتیکی در کریمه را افزایش داده است.

بهای هفتگی نفت خام آمریکا روز جمعه افزایش ۲.۱ درصدی را نشان داد و بهای نفت برنت نیز پس از چهار هفته کاهش مداوم نسبت به ماه فوریه به دلیل بالا گرفتن تنشها در اوکراین ۱.۱ درصد افزایش داشت.

یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت نفت، ادامه تنشها در لیبی است.

شرکت ملی نفت لیبی روز پنجشنبه (۷ فروردین ماه) خبر داد که شورشیان در این کشور یک خط لوله را که روزانه حدود ۳۰ هزار بشکه میعانات نفتی را از میدان نفتی الوفا در جنوب غرب این کشور به پایانه صادراتی ملیته منتقل می کند، مسدود کردند.

کد خبر 214315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =