ایجاد موزه های نفت نیازمند ایده و اندیشه پویای کارشناسان موزه و صنایع نفتی است

شانا _ گروه نفت: متخصصان موزه، کارشناسان برجسته صنایع نفتی، فرهیختگان و عموم مردم برای غنای بیشتر مفاهیم مربوط به موزه های صنعت نفت، می توانند افکار و اندیشه های پویا خود را با کارگزاران و دست اندکاران طرح ایجاد موزه ها درمیان بگذارند.

به گزارش شانا، بی تردید صنعت نفت را می توان تاثیر گذارترین صنعت در طول تاریخ بشری دانست که اصلی ترین نقش را در توسعه تکنولوژی و توسعه اقتصادی داشته و همواره بر مناسبات سیاسی، منطقه ای و بین المللی و تحولات اجتماعی اثر گذاشته و در تغیر الگوهای زندگی نیز به نوبه خود از جمله رفتار مصرفی استفاده کنندگان از حاملهای انرژی موثر بوده است.

در این میان ایران به عنوان یکی از قدرتهای اصلی نفتی و گازی جهان، بیش از یک قرن در این صنعت فعال و پویا و بر بسیاری از تحولات جهانی اثر گذار بوده است و در امنیت انرژی جهان نقشی گسترده دارد و در بسیاری از عرصه های کلیدی صنعت نفت، دانش فنی ساخت تجهیزات و ابزار پیشرفته و فناوریهای آن را بومی ساخته است.

مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری و مغز افزاری صنعت نفت ایران دستمایه ایجاد و توسعه گنجینه هایی بی بدیل و موزه های تخصصی را تشکیل می دهد.

اینک در برنامه ریزی های جدید صنعت نفت به منظور حفظ میراث و هویت تاریخی و فنی و اقتصادی آن و ایجاد مکان هایی برای پژوهشهای علمی و تاریخی تصمیم به ایجاد و توسعه موزه هایی در مسجد سلیمان (اکتشاف تولید و بهره برداری) پالایشگاه آبادان (گسترش فناوری های پالایش) و موزه علوم و تکنولوژی صنعت نفت در تهران گرفته شده است که علاوه بر ایجاد جاذبه های گردشگری علمی، ظرفیتهایی را برای یادگیری، آموزش و تحقیقات نفتی برای دانش آموزان، دانشجویان و استادان و دانش پژوهان عرصه های مختلف تامین می کند.

صنعت نفت کشور بخش عظیمی از این سخت افزار ها و نرم افزار ها را در اختیار دارد اما برای غنای بیشتر مفاهیم مربوط به موزه فضای فکری و فیزیکی آن نیازمند توصیه های متخصصان موزه، کارشتاسان برجسته و فرهیخته صنایع نفت، فرهیختگان و عموم مردمی است که صاحب فکر و اندیشه ای پویا بوده و مایلند آن را با جامعه نفتگران و کارکنان صنعت نفت و مردم به اشتراک بگذارند.

به این ترتیب انتظار می رود تمام متخصصان و دست اندرکاران، دانشگاهیان و استادان در عرصه های مختلف هنر و معماری و نفت، اقتصاد انرژی، باستان شناسی و معماری داخلی هر ایده و اندیشه ای در این مقوله داشته باشند و یا خواهان ارائه رهنمودهایی در زمینه موضوع هر یک از موزه ها، نحوه ایجاد، ویژگی های ساختاری و معماری، چینش اقلام و هر آن چه می تواند به ممتاز بودن این موزه ها کمک کند در ذهن دارند انتظار می رود که آنها رابا کارگزاران و دست اندکاران طرح ایجاد این موزه ها درمیان بگذارند.

بدیهی است که از تمام ایده ها و اندیشه های سازنده مدارک و اسناد معتبر و رهنمودهای ارزشمند بهره گیری می شود و هدایای مناسب با ارزش بالای معنوی به آنان تقدیم خواهد شد.

برای تماس با این مجموعه و ارائه رهنمود ها و دیدگاه ها و پیشنهاد ها شماره تلفن 88930285 و نشانی الکترونیکی museum@mop.ir اختصاص داده شده است.

کد خبر 214775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =