عربستان تمایلی برای کاهش تولید با هدف حمایت از قیمت نفت ندارد

موسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال اعلام کرد که عربستان تمایلی برای کاهش تولید به منظور حمایت از قیمتهای جهانی نفت خام ندارد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، موسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال اعلام کرد: واکنش عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، به تحولات اخیر بازار نفت نشان از این دارد که تولید خود را برای بازگشت قیمتهای نفت به 100 دلار برای هر بشکه کاهش نمی دهد و  احتمالی می رود قیمتها پیش از آن که عربستان اقدامی انجام دهد، با کاهش بیشتری روبرو شود.

در پی کاهش تقاضای چین، دومین واردکننده بزرگ جهان، افزایش تولید کشورهای غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سبب کاهش قیمت نفت خام برنت شده است.

اعضای اوپک نزدیک به یک سوم نفت جهان را تامین می کند و قرار است وزیران نفت این سازمان برای تعیین سیاستهای تولید نفت خود در نشست ماه آذر در وین گردهم آیند. با این که همه کشورهای عضو اوپک هم اکنون قیمت نفت زیر ١٠٠ دلار را تجریه می کنند اما نسبت به کاهش تولید خود برای حفظ قیمتها و سهم بازار تمایلی ندارند.

فریدون فشارکی، رئیس موسسه فکتس گلوبال دوشنبه (12 آبانماه) در کنفرانسی در دوحه قطر گفت: تولید شیل اویل (نفت رسی) در آمریکا آنچنان تحت تاثیر این انگیزه و تفکر عربستان با کاهش قیمتهای نفت آسیب نمی بیند.

وی افزود: تولیدکنندگان در آمریکا می توانند فشارهای زیاد را پیش از آن که سرمایه گذاری در چاههای تازه و تولید را محدود کند، با مهار هزینه های عملیاتی شان تحمل کنند.

فشارکی گفت: قیمتهای نفت خام شاید به 60 تا 80 دلار برای هر بشکه کاهش یابد و تا 6 ماه در این سطح باقی بماند تا تولید جهانی نفت با تقاضا برای این ماده هماهنگ شود و نفت در این سطح " قیمت صحیح" برای تعادل بازار خواهد بود.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال از 19 ژوئن گذشته 26 درصد کاهش یافته است و در معاملات روز دوشنبه به کمتر از 86 دلار برای هر بشکه رسید.

لوسین پوگلیاریسی، رئیس موسسه انرژی پالیسی ریسرچ مستقر در واشینگتن دی سی نیز در این کنفرانس گفت: قیمتهای نفت خام شاید تا پیش از آن که تولیدکنندگان آمریکایی تولید خود را محدود کنند، به کمتر از 60 دلار برای هر بشکه کاهش یابد.

فشارکی اعلام کرد: عربستان سعودی هوشمندانه و با زرنگی تولید نفت خام خود را برای جبران افت تولید نفت لیبی در سطوح هشت میلیون تا 10 میلیون بشکه در روز متفاوت نگاه داشت.

وی افزود: عربستان سعودی که ماه گذشته میلادی 9.75 میلیون بشکه در روز تولید داشت، هم اکنون علاقه ای برای تولید کمتر از هشت میلیون بشکه در روز برای حمایت از قیمتهای نزدیک به 100 دلار برای هر بشکه نفت ندارد و دیگر اعضای اوپک نیز باید مسئولیت هرگونه تصمیم این سازمان  مبنی بر احتمال افت تولید را بر عهده گیرند.
کد خبر 228109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =