۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
  • کد خبر: 229328
خانه هایی که گاز می خورند!

گاز طبیعی در جهان به عنوان یکی از سوختهای پاک به شمار می رود و در حال حاضر به دلیل ارزان بودن و دسترسی آسان، 70 درصد سبد انرژی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس گزارش شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس، ایران با در اختیار داشتن بیش از 33.8 تریلیون متر مکعب ذخایر متعارف گاز به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر متعارف گاز طبیعی جهان شناخته شده است.

در حال حاضر حجم ذخایر گاز طبیعی ایران با افزایشی 200 میلیارد متر مکعبی به 33.8 تریلیون متر مکعبی افزایش یافته که 2.5 تریلیون متر مکعب بیش از ذخایر گاز روسیه، بزرگترین صادرکننده گاز جهان است.

بر همین اساس، تاکنون به هزار و 16 شهر و 16 هزار و 200 روستا گازرسانی شده است و 96 درصد خانوار شهری و 59 درصد خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار هستند.

هم اکنون در مجموع 87 درصد خانوار کل کشور به شبکه سراسری گاز متصل است و از این سوخت برای امور زندگی بهره می برند.

بر اساس آمار شرکت ملی گاز ایران، پارسال بیش از 180 میلیارد متر مکعب گاز فرآورش و به بخشهای مصرف تحویل شده که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن افزایش 2.5 درصدی داشته است.

بخش خانگی بعنوان یکی از بخشهای مهم مصرف کننده گاز در فصل زمستان که بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم از آن به عنوان خط قرمز این وزارتخانه برای تامین گاز یاد کرده بود، پارسال 88 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرد و بر اساس پیش بینی ها، این میزان با افزایش 8 درصدی امسال به 95 میلیارد متر مکعب می رسد.

مصرف بخش خانگی و تجاری کشور در 6 ماه نخست امسال، 29 میلیارد متر مکعب را به خود اختصاص داد و این میزان در 6 ماه دوم سال با توجه به کاهش دمای هوا افزایش چشمگیری را شاهد خواهد بود.

این افزایش مصرف در اواخر آبانماه رکورد مصرف 364 میلیون متر مکعب در روز را شکست که در نوع خود قابل تامل است.

این میزان مصرف در اواخر آبانماه معادل مصرف این بخش در ماههای دی و آذر سال گذشته بود که با احتساب افزایش 8 درصدی مشترکان قابل توجیه نیست.

عدم احداث ساختمانها بر اساس مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، استفاده نکردن از بخاریهای متناسب با فضای منزل، دوجداره نبودن پنجره ها، عدم پوشش مناسب و گرم مشترکان در منزل و... از جمله عواملی است که مصرف این بخش را افزایش داده و با وجود فرهنگ سازیهای سازمانهای ذیربط، تاکنون شاهد تغییر در نگرش مشترکان نبوده ایم.

حال باید دید، سوختی که امکان استفاده از آن در بخش صنایع و تبدیل به ارزش افزوده برای کشور را دارد چگونه توسط خانه های مسکونی خورده می شود.

حال که شرایط برای افزایش صادرات این سوخت به سایر کشورها فراهم شده و کشورهای دور و نزدیک در پی ایجاد شرایطی برای دریافت گاز ایران هستند،چگونه می توان این سوخت را به منازلی تحویل داد که کمترین بازده انرژی را دارند؟

سازمانهای ذیربط چگونه می توانند پاسخگوی این زیانی که به کشور وارد می شود، باشند؟!

به نظر می رسد یکی از عواملی که باعث به نتیجه نرسیدن برنامه های پیش بینی شده برای پیشبرد اهداف و فرهنگ سازی در زمینه صرفه جویی در مصرف و در کلان آن ایجاد بسترهایی که شرایط را برای کاهش مصرف فراهم می کند، وجود پیگیریهای لازم از سوی یک نهاد به صورت منسجم است.

سازمان نظام مهندسی ساختمان از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری و کنترل احداث ساختمان می تواند با اعمال شرایط خاص، فضا را برای احداث ساختمانهای استاندارد فراهم کند.

در حال حاضر ٢١ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که به شبکه سراسری گاز متصل است که با توجه به مصرف بالای این واحدها به نظر می رسد اصول ساختمان سازی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در آنها رعایت نشده است.

با این حال می توان با اعمال شرایطی در ساخت و سازهای جدید زمینه را برای استاندارسازی ساختمان در سالهای آینده ایجاد کرد و از احداث ساختمانهایی که انرژی را می بلعند جلوگیری کرد.

در پایان باید گفت مشترکان که با توجه به نبود ساختمانهای استاندارد به نوعی درگیر این افزایش مصرف شده اند و در فصول سرد هزینه های گزاف مصرف به آنها تحمیل می شود، می توانند با اعمال برخی تغییرات در واحدهای مسکونی از جمله عایقبندی درب و پنجره ها، بستن و مسدود کردن دریچه کولر، استفاده از شیر های ترموستاتیک و... مصرف گاز را در منازل کاهش دهند.

از سوی دیگر نیز سازمانهای ذیربط با اعمال محدودیتها در ساخت و ساز و افزایش راندمان وسایل گازسوز، مشترکان را در این مسیر یاری کنند و از هم اکنون به فکر سالهای آینده باشند که با چشم برهم زدنی زمستانهای بعدی از راه می رسد.

                                                                                            

                                                                                                                                                                                         مهدی مهرابی

کد خبر 229328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =