سرمایه گذاران خارجی در انتظار ورود به بازار انرژی ایران

شرکتها و سرمایه گذاران بین المللی در انتظار توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و ورود به بازار بالقوه کشور هستند.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان مانی، شرکتها و سرمایه گذاران خارجی با امید به توافق هسته ای میان تهران و 6 قدرت جهانی در تلاش برای مشارکت در اقتصاد ایران هستند. 

تهران و 6 قدرت بزرگ جهان دیروز (دوشنبه سوم آذرماه) با برگزاری نشستی در وین تلاش کردند تا  پیش از آخرین مهلت تعیین شده درباره برنامه هسته ای ایران به توافق برسند.  

 شرکتها تمایل دارند برای مشارکت در برنامه های توسعه منابع و ذخایر بالقوه انرژی ایران به سرعت وارد عمل شوند.

جیم اونیل، تحلیلگر راهبردی پیشین بازارهای نوظهور در موسسه گلدمن ساکز، نام ایران را در فهرست 11 کشوری قرار داد که از بهترین فرصت برای رشد پایدار اقتصادی برخوردارند.

فریدون فشارکی، رئیس موسسه فکتز گلوبال انرژی، با اشاره به پتانسیل عظیم صنعت انرژی ایران، گفت: در صورت توسعه، تولید گاز ایران می تواند افزایش یابد و این کشور می تواند مقدار زیادی از این محصول را عرضه کند.

شرکت بریتیش پترولیوم در گزارش خود با عنوان انرژی جهان اعلام کرد که ایران دارای 33 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی است که 18 درصد از ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص می دهد. با در نظر گرفتن میدان بزرگ پارس جنوبی، ایران پیش از روسیه و قطر در رده نخست جهان قرار می گیرد.

این گزارش می افزاید: ایران ذخایر نفتی زیادی نیز دارد و پس از عربستان دومین دارنده ذخایر ثابت شده نفت در خاورمیانه به شمار می رود. ایران با داشتن 157 میلیارد بشکه نفت بیش از 9 درصد از کل ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد.

بنابراین گزارش، تحریمها سبب کاهش 25 درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در سه سال گذشته شده است اما این کشور با داشتن 1.2 تریلیون دلار همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود. 

تحلیلگران راهبردی سرمایه گذاری بر این باورند که امکان استفاده دوباره بانکهای ایران از دلار در مبادلات تجاری می تواند محرک بسیار خوبی برای اقتصاد کشور باشد.

برخلاف اقتصاد کشورهایی مانند میانمار و زیمبابوه که به دلیل کمبود سرمایه گذاری شاهد ضعیف شدن بخش صنعتی خود شده اند، ایران از زیرساخت خوبی در بخش تولید برخوردار است.

کد خبر 229555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =