هیات اقتصادی ایران به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی به منظور توسعه مناسبات اقتصادی با پاکستان امروز(دوشنبه) وارد اسلام آباد شد.

به گزارش شانا به نقل از ایسنا، علی طیب نیا در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی بی نظیر بوتو' اسلام آباد، از سوی معاون وزیر اقتصاد و دارایی پاکستان و 'علیرضا حقیقیان' سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد مورد استقبال قرار گرفت.

علاوه بر تعدادی از معاونان و مشاوران طیب نیا، گروهی از فعالان تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز وی را در این سفر همراهی می کنند.

نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان امروز و فردا (دوشنبه وسه شنبه) در اسلام آباد برگزار می شود.

محوریت گفت‌وگوهای وزیر اقتصاد در پاکستان پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان و صادرات برق ایران به این کشور است. ریاست هیات ایران را علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی بر عهده دارد و انتظار می‌رود که در نشست دو روزه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شرکت کند.

علاوه بر تعدادی از معاونان و مشاوران طیب نیا، گروهی از فعالان تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز وی را در این سفر همراهی می کنند.

طیب نیا قرار است در این سفر علاوه بر شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و دیدار با اسحاق دار همتای پاکستانی خود، با نواز شریف نخست وزیر پاکستان، شاهد خان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی، خرم دستگیر خان وزیر بازرگانی و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه و امنیت ملی دیدار می کند.

ایران و پاکستان در سال 1995 میلادی قراردادی را برای احداث خط لوله گاز از ایران به پاکستان امضا کردند.

ایران در حال حاضر 900 کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث 700 کیلومتر باقیمانده آن در خاک پاکستان است.

صورتحساب‌های پرداخت نشده صادرات برق ایران به پاکستان از 100 میلیون دلار فراتر رفته زیرا پاکستان به دلیل تحریمهای بانکی آمریکا علیه ایران نتوانسته بدهی خود را پرداخت کند.

پاکستان از سال 2002 تحت قراردادی 12 ساله روزانه 74 مگاوات برق از ایران وارد می‌کند تا مناطق مرزی استان بلوچستان را تامین کند. این قرارداد در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود.

پاکستان هشتمین واردکننده بزرگ کالاهای غیرنفتی از ایران است که ارزش آن سال گذشته به 641 میلیون و 70 هزار دلار رسید. ایران همچنین سال گذشته 320 میلیون دلار کالاهای غیر نفتی از این کشور وارد کرد.

علی طیب نیا و اسحاق دار وزیران اقتصاد ایران و پاکستان مهر ماه سال جاری در حاشیه کنفرانس بین‌المللی صندوق بین‌المللی پول و اجلاس بانک جهانی در واشنگتن توافق کردند که نوزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با محوریت خط لوله گاز و صادرات برق ایران به پاکستان برگزار شود.

کد خبر 230596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =