50 درصد صرفه جویی مصرف انرژی در بخش ساختمان

اجرای کامل راهکارهای ارائه شده در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان می تواند سبب حدود 50 درصد صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمانها شود.

به گزارش شانا، براساس آمارهای موسسات بین‌المللی انرژی، ایران با برخورداری از 33.6 تریلیون مترمکعب ذخیره گاز کشف شده، دارای بزرگترین ذخایر گازی جهان است. دولت نیز تلاش کرده است با گسترش شبکه سراسری توزیع گاز ضمن بهره‌مند کردن خانوارها از این نعمت، از گاز طبیعی برای چرخاندن چرخ صنایع نیز استفاده کند.

95 درصد از جمعیت کشور، تحت پوشش گاز طبیعی هستند که قرار است در دو سال آینده این میزان به 97 درصد افزایش یابد. در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای سردسیر اروپایی هر ساله با آغاز فصل سرما با مشکل تامین گاز روبرو هستند، بهره مند بودن از گاز، موهبت بزرگی برای ایرانیان است.

اما متاسفانه بسیاری از شهروندان ایرانی ارزش این نعمت بزرگ را آن طور که باید نمی‌دانند و با تصور پایان ناپذیر بودن این منبع انرژی در مصرف بهینه از آن تلاشی نمی‌کنند و در فرآیند گرم کردن محیط تا پخت و پز، حجم قابل توجهی از گاز را هدر می‌دهند.

پوسته خارجی ساختمان، مهم ترین عامل هدررفت انرژی در ساختمانها

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهارکرد: اتلاف انرژی از طریق پوسته خارجی ساختمان صورت می‌پذیرد. پوسته خارجی ساختمان، محافظ اصلی یک ساختمان در برابر عوامل نامساعد جوی و تعیین کننده میزان تبادل حرارت ساختمان است.

ایرج حامدی زاد افزود: در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان نیز بیشتر قوانین تدوین شده مربوط به محاسبه لایه‌های پوسته خارجی ساختمان و به نسبت کمتر دستور عملهای مربوط به تاسیسات حرارتی، برودتی، تهویه مطبوع و روشنایی است. پوسته خارجی ساختمان شامل درها، جداره‌های نورگذر شفاف (پنجره‌ها و نورگیرهای سقفی) و جداره‌های صلب (دیوارها، سقف پیلوت و پشت بام) است. مهمترین عوامل هدررفت انرژی، عایق حرارتی نبودن پوسته خارجی ساختمان و وجود پلهای حرارتی در آن است.

وی در ادامه گفت: مبحث 19، یکی از مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان است که توسط دفتر امور مقررات ملی ساختمان تدوین شده است. این دفتر زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است. مبحث 19 مقررات ملی ساختمان شامل ضوابط عایق‌کاری حرارتی پوسته خارجی، تاسیسات مکانیکی ساختمان، روشهای طراحی پوسته خارجی، سیستمهای مکانیکی و سیستم روشنایی ساختمانهای در حال ساخت است. اجرای کامل راهکارهای ارائه شده در این مبحث حدود 50 درصد صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان دارد.

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: درزبندی درها و پنجره‌ها، استفاده از پرده‌های ضخیم، بستن دریچه‌های کولر و در صورت امکان پوشاندن آن با استفاده از نایلون و یا قطعات پیش ساخته موجود در فروشگاهها، استفاده از ورقهای عایق حرارتی دارای پوشش منعکس کننده بین دیوار خارجی و رادیاتور و استفاده از پوشش مناسب در فصول سرد در داخل ساختمان از جمله راهکارهای پیشنهادی برای جلوگیری از اتلاف انرژی است. البته باید در نظر داشت که درزبندی فضاها از بخاری به نحوی باشد که سبب کمبود اکسیژن در هوا نشود و از شومینه به دلیل بازده حرارتی بسیار پایین استفاده نشود.

حامدی زاد با اشاره به این که از اجرای کامل مبحث 19 در ساخت و سازها اطلاع دقیقی در دست نیست، گفت: در حال حاضر که حدود 10 الی 20 درصد ساخت و سازها موارد اجرایی این مبحث را رعایت می‌کنند. نتایج طرح مطالعه میدانی از میزان اجرای موارد مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در سال 84 که بیشتر مربوط به عایق‌کاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان به انضمام استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه و عایقکاری لوله‌های تاسیسات است، نشان می‌دهد که تنها حدود 7 درصد از ساختمانها در تهران، مواردی از مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در آن سال اجرا شده است.

وی ادامه داد: در این مطالعه آماری، بیشترین میزان اجرای موارد بهینه‌سازی انرژی مربوط به عایقکاری حرارتی لوله‌های تاسیسات در 20 درصد ساختمانها و بعد از آن کاربرد پنجره‌های دوجداره در حدود 14 درصد از ساختمانهای در حال ساخت بوده است. عایق‌کاری حرارتی دیوار به میزان 4 درصد و عایق‌کاری حرارتی سقف 3 درصد سنجش شده است.

اقدامهای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همسو با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهارکرد: این شرکت اقدامهایی زیربنایی از جمله تدوین استانداردها، ویژگیها و روش آزمون مصالح عایق‌کاری حرارتی و ایجاد آزمایشگاههای تعیین کیفیت این مصالح در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی کرده است.

حامدی زاد افزود: حمایت از تولیدکنندگان عایق‌های حرارتی ساختمانی و توسعه صنایع مربوطه نیز از جمله اقدامهای این شرکت به منظور افزایش تولید این گونه محصولات است. همچنین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با محور قراردادن اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، با تعامل و همکاری با شهرداریهای کشور، سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی راهکارهای متنوعی را در راستای اجرایی کردن این مبحث مهم از مقررات ملی ساختمان پیگیری کرده است.

موتورخانه‌های مرکزی استاندارد، امن ترین سیستم گرمایشی در واحدهای مسکونی

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: امن ترین و کم خطرترین سیستم گرمایشی در واحدهای مسکونی، استفاده از موتورخانه‌های مرکزی استاندارد و دارای تجهیزات راندمان بالاست. هر چه عمل احتراق و تولید شعله در دیگ در فاصله دورتری از محل اقامت انجام شود، موجب ایمنی بیشتری می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: براساس آمار شرکت ملی گاز ایران و براساس تعداد مشترکان گاز طبیعی در کشور، تعداد بخاریهای مصرفی در خانوارهای ایرانی بین 18 میلیون تا 20 میلیون دستگاه تخمین زده می‌شود.

حامدی زاد ادامه داد: بخاریهای گازسوز دودکش دار علاوه بر رعایت استانداردهای ISO، QC، کیفیت و صحت قطعات در فرآیند تولید، باید گواهی استاندارد ملی به شماره 2-1220 (که معادل استاندارد AG103 - AS 4553 کشور استرالیاست) را داشته باشند و بر روی بخاری برچسب رده انرژی نصب شده باشد. گواهی استاندارد آنها باید با ذکر رده برچسب در پروانه تولید آنها درج شده باشد تا از واقعی بودن برچسب نصب شده اطمینان حاصل شود.

وی گفت: براساس گزارش سازمان ملی استاندارد ایران، تا به حال بالاترین رده برچسب درج شده در پروانه بخاریهای گازسوز دودکش دار، رده D است. برخی تولیدکنندگان نیز موفق به تولید بخاری گازسوز دودکش دار با رده C شده‌اند. بخاریهای رده B دارای فناوری بسیار پیچیده‌ای با مشعل متفاوت و مجهز به کلاهک تعدیل و فن برای مکش هوا هستند. دودکش این بخاریها از نوع دوجداره است. قیمت جهانی این بخاریها به دو هزار دلار می‌رسد و در دنیا به تعداد کمی تولید می‌شوند. استفاده از این بخاریها در کشور ما مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد و به دلیل داشتن دودکش دوجداره که با دودکشهای معمولی متفاوت است باید پیش از استفاده از آنها، در مبحث 17 مقررات ملی ساختمان ضوابط مربوط به استفاده از آنها گنجانده شود.

کد خبر 230778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =