از آنجا که در نظام مدیریت مشارکتی، کارکنان خود را در اتخاذ تصمیمهای راهبردی برای ایجاد تحول در سازمان سهیم میدانند، همکاری و همدلی بیشتری نسبت به اجرای طرحها و پیشنهادهای پذیرفته شده نشان میدهند و از مقاومت در برابر تغییرات و تحولات سازمان پرهیز می کنند. بدین وسیله مدیریت با سهولت بیشتری میتواند در اجرای طرحهای جدید، به موفقیت دست یابد.
این نظام ساده ترین، کم هزینه ترین وکم ریسک ترین روش از مجموعه روشهای مدیریت مشارکتی است و استقرار و اجرای صحیح آن برای پیشنهاد دهنده و سازمان مربوطه دارای مزایای زیادی است.
استفاده از نظام پیشنهادها برای شرکتهای خدماتی همچون شرکتهای گاز استانی، در بهبود فرآیندها و افزایش رضایتمندی مشتریان نقش حائز اهمیتی دارد.
شرکت گاز خراسان رضوی با تلاش برای بهره مندی از عوامل یاد شده و تعاملات بسیار خوبی که سایر بخشها با این نظام دارند، به موفقیتهای قابل توجهی در این زمینه دست یافته است.
اقدامهای برجسته انجام شده توسط دبیرخانه نظام پیشنهادهای شرکت گاز استان خراسان رضوی
الف) ایجاد و بازنگری ساختار و تدوین وظایف ارکان تشکیلاتی و تدوین آیین نامه داخلی
ب) آموزش و فرهنگسازی
ج) عارضه یابی و بهبود فرآیندهای نظام پیشنهادها
د) تدوین اهداف و بهبود شاخصهای کیفی و کمی نظام پیشنهادها و موفقیتهای کسب شده
و) تلاش به منظور طراحی نرم افزار نظام پیشنهادها
ه) مشارکت برای توسعه نظام پیشنهادها در سطح شرکت ملی گاز و استان
عوامل موثر بر موفقیت نظام پیشنهادها
باور مدیریت ارشد و حمایت آنها
وجود آیین نامه و دستور عملهای اجرایی و نظامنامه انگیزشی
ایجاد ساختارهای تشکیلاتی مناسب همچون شورای راهبردی، کمیته های بررسی کننده و ...
دبیرخانه
وجود توانمندی منابع انسانی، کارکنان و افزایش آن
ابزارهای مورد نیاز ( نرم افزار مناسب، بسترهای ارتباطی لازم و ...)
هدف گذاری و تدوین برنامه های عملیاتی، اجرا، پایش و برنامه های بهبود
شرکت گاز خراسان رضوی با تلاش برای بهره مندی از عوامل یاد شده و تعاملات بسیار خوبی که سایر بخشها با این نظام دارند، به موفقیتهای قابل توجهی در این زمینه دست یافته است.
این شرکت با استفاده از این نظام به وسیله عارضه یابی و شناسایی نقاط بهبود، سعی در رفع نقصها کرده و با حمایت مدیریت و تلاش متولیان استقرار این نظام و همه همکاران به ویژه پیشنهاد دهندگان در تمام شاخصهای کمی و کیفی مربوطه توانسته است روند رو به رشدی داشته باشد.
دریافت بیش از 2800 پیشنهاد در سال 92
روند تعداد پیشنهادهای دریافتی در این شرکت طی سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است، به صورتی که در سال 87، تعداد پیشنهادهای ارائه شده از 165 به 2866 پیشنهاد در سال 92 ارتقا یافته است.
این شرکت در ارزیابی عملکرد صورت گرفته در سطح شرکت ملی گاز ایران در سال 89 تقدیرنامه سه ستاره تعهد به تعالی، سال 90 تقدیرنامه چهار ستاره تعهد به تعالی و در سال 91 تندیس برنزین را از آن خود کرده است.
صرفه جویی بیش از 29 میلیارد ریال اعتبار با اجرای نظام پشنهادها
با اجرای نظام پیشنهادها از سال 1389 تا 92، در مجموع ببش از 29 میلیارد ریال صرفه جویی در شرکت شده است.
نمونه هایی از پیشنهادهایی که منجر به صرفه جویی مورد تایید کمیته مالی شده از این قرار است:
حذف روزنامه کاغذی و استفاده از روزنامه الکترونیک
استفاده از لوله های اسقاط 3.4 اینچ موجود در انبار به عنوان نیپل5=10 سانتیمتری برای نصب رگلاتورهای مصرف کنندگان جز
استفاده از سلولهای خورشیدی / ژنراتورهای بنزینی در ایستگاهها
استفاده از اس دی آر 13،6 در لوله های پلی اتیلن ب/ای/100
ایجاد سایبان روی کولرهای پشت بام و پنجره های در معرض نور مستقیم آفتاب
تنظیم قرارداد مستقیم با رانندگان خودروهای استیجاری
تکمیل فرم ج ( کالاهای سالم غیر استاندارد) به جای فرم د (کالای غیر استاندارد) برای لوله های سالم مازاد و برگشتی از پروژه ها
چاپ گزارش خلاصه کارت پیمان به جای کارت پیمان به همراه سند
بازنگری در پرداخت هزینه ساعت کارکرد کیلومتر خودروهای استیجاری
استفاده مجدد 10 بشکه پر ادرانت جمع آوری شده از ته 1400 عدد بشکه خالی ادرانت در ادرایزرهای نوع بای پاس در cgs های منطقه 1 مشهد
رویکردهای جدید این شرکت
بررسی امکان یکپارچه سازی سیستمهای مدیریتی در شرکت
تشکیل گروههای حل مسئله و بررسی حداقل 12 موضوع در سال جاری و اتمام حداقل 6 موذرد از آنها از جمله:
عارضه یابی و بهبود فرآیندهای سیستم پیشنهادها
راهکارهای خدمت رسانی مطلوب تر به مشریان و متقاضیان با حذف روشهای زائد و استفاده از روشهای نوین قابل اجرا
تعیین تکلیف ایستگاه های مازاد
بررسی رفع مشکلات روشهای موجود گازرسانی به متقاضیان جز و عمده
گفتنی است نظام پیشنهادها در اوایل دهه 80 در شرکت گاز خراسان رضوی اجرایی شد.
میراحمد حسینیون، دبیر نظام پیشنهادهای شرکت گاز خراسان رضوی
نظر شما