هدفگذاری تولید روزانه 1 میلیون بشکه نفت در جوانترین شرکت نفتی ایران

شرکت نفت و گاز اروندان، جوان‌ترین شرکت نفتی ایران، تولید و توسعه 13 میدان نفتی را برعهده گرفته است و مسئولیت تولید 10 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال به روش طبیعی و با فشار اولیه مخزن را در برنامه‌های خود دارد، این شرکت نیز برای افق 1404، تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت را هدفگذاری کرده است.

به گزارش شانا، میدانهای نفتی آزادگان، دارخوین، یادآوران، سوسنگرد، اروند، جفیر، بند کرخه، سهراب، امید، مشتاق، خرمشهر، یاران و سپهر میدانهای تحت پوشش شرکت نفت و گاز اروندان به شمار می روندکه با تحقق کامل برنامه‌های توسعه ای از این میدانها و دستیابی به تولید برنامه‌ریزی شده از این میدانها سرآغاز جدیدی از رویش تمدن جدید نفتی ایران در هزاره سوم است.

علاوه بر راهبری تولید، این شرکت توسعه میدانهای نفتی حوزه فعالیت خود را نیز مدنظر قرارداده است، نکته مهم در تولید نفت، همزمانی تزریق گاز جدا شده به صورت امتزاجی به مخزن نفت برای جلوگیری از سوزاندن گاز و تولید صیانتی نفت آن هم با توان خروجی فشار بیش از PSI  7500 است، که بالاترین فشار تزریق گاز ایران و خاورمیانه به شمار می رود.

میدانهای متنوع در جغرافیایی معین

وجود بیش از 60 درصد از میدانهای نفتی مشترک در خشکی، با کشور همسایه عراق در حوزه فعالیت شرکت اروندان، اهمیت ویژه‌ای به این شرکت بخشیده است؛ به گونه‌ای که از این میدانهای مشترک باید بیش از هفت میلیارد بشکه نفت برداشت شود.

اعتقاد به تولید صیانتی با محوریت یکپارچه بودن مخزن و برنامه‌ریزی جهت تولید از میدانهای نفتی در حوزه عملیاتی، ایجاد زیرساختها و امکانات لازم برای توسعه و تولید، خدمات فنی و مهندسی به ویژه استقرار و استمرار مدیریت یکپارچه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، نظام سلامت کارکنان و امنیت اطلاعات، توجه به مدیریت ارزش از طریق بازنگری برنامه‌های تولید، فرآیندها و به‌کارگیری بهینه‌ترین راهکارها جهت ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت و خروجی‌های علمی و استفاده موثر از منابع موجود، از زمره اهداف کلان و برنامه‌های این شرکت است.

میدانهای نفتی تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان، دارای گستردگی قابل ملاحظه ای از نظر ابعاد، ویژگی های مخزنی سنگ و سیال و پیچیدگی‌های فنی است.

میدانهای آزادگان و یادآوران از نظر مقدار ذخایر نفت درجا، در دسته مخازن بسیار بزرگ قرار دارد و در سطح جهانی شناخته شده است. حوزه‌های دارخوین، جفیر، سوسنگرد و بند کرخه در گروه میدانهای بزرگ و متوسط است و میدان امید، اروند، سهراب، خرمشهر و یاران در رده میدانهای متوسط و کوچک طبقه‌بندی می‌شوند.

این میدان‌ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که از جمله آن می‌توان به جنس سنگ مخزن لایه‌های تولیدی که متشکل از ماسه سنگ، سنگ آهک و دولومیت دارای تخلخلهای یگانه، دوگانه و در بعضی موارد سه گانه، تنوع نفت آن از API 19 تاAPI39  (با سقف فشار 1000 PSI و دمای 300 درجه فارنهایت)، وجود هیدروژن سولفور و آسفالتین بالا در نفت اغلب مخازن، تزریق گاز به صورت امتزاجی، جهت افزایش ضریب بازیافت در مخزن فهلیان میدان دارخوین اشاره کرد.

هم‌اکنون شرکت نفت و گاز اروندان مدیریت تولید چهار میدان فعال (آزادگان، یادآوران، جفیر و دارخوین) با تولید روزانه حدود 250 هزار بشکه نفت را داراست که نفت تولیدی آن به پالایشگاه آبادان و مبادی صادرات ارسال می‌شود.

توسعه میدان دارخوین

میدان نفتی دارخوین حدود ۴۵ کیلومتری شمال خرمشهر و ۸۵ کیلومتری جنوب و جنوب غربی اهواز قرار دارد. وجود نفت در این میدان در سال ۱۳۴۳ با حفر نخستین چاه به اثبات رسید و پیش از توسعه دو حلقه چاه اکتشافی دیگر در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۷۵ شمسی حفر شد.

طرح توسعه میدان دارخوین در ۲ مرحله برنامه‌ریزی شد که فاز نخست توسعه با حفر ۵ حلقه چاه ( ۷،۸،۹،۱۰و ۱۳ ) انجام گرفت برای کامل کردن طرح توسعه در فاز دوم ۲۰ حلقه چاه دیگر ( ۱۵ حلقه تولیدی، چهار حلقه تزریق گاز به صورت امتزاجی و یک حلقه چاه تزریق آب ) حفر شد.

تولید زود هنگام ۲۵ هزار بشکه نفت در بهمن ماه ۱۳۸۲آغاز شد و در مرحله اول که تا مرداد ۱۳۸۳ ادامه داشت، به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده شد. در اسفندماه ۱۳۸۶ این میزان تولید به ۱۰۰ بشکه در روز با ۱۶حلقه چاه تولیدی (در فازدوم) رسید.

با پایان فاز دوم توسعه در مرداد ماه ۱۳۸۹، روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت خام تولید و ۲۸۰ میلیون فوت مکعب گاز به این میدان تزریق می‌شود.

حفاری چاه DQ-۳۲ برای شناسایی لایه‌های ایلام و سروک و نیز ارزیابی پتانسیل تولید پایان گرفته و برنامه توسعه این لایه‌ها نیز در دست انجام است، همچنین چاه شماره DQ-۳۳ در گنبد جنوبی مخزن حفاری شده که با توجه به تولید قابل توجه برنامه‌ای جهت توسعه این قسمت از مخزن ارائه شده است.

نفت میدان دارخوین از نوع نفت سبک با درجه API ۳۹ است و نفت تولیدی از واحد بهره‌برداری به خطوط لوله انتقال نفت اهواز-آبادان ارسال می‌شود.

تولید از میدان آزادگان

میدان آزادگان در جنوب غربی ایران، در ۸۰ کیلومتری غرب اهواز و در نزدیکی شهر سوسنگرد، در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد. نخستین چاه اکتشافی در گستره این میدان نفتی در سال ۱۳۵۵ حفر شد.

مجموعه مخازن عظیم این میدان با حفر دومین چاه در سال ۱۳۷۸ کشف شد. تاکنون چهار لایه تولیدی شامل سروک، کژدمی، گلدوان و فهلیان در میدان آزادگان شناسایی شده‌اند. روی نقشه هم ترازسطحی، طول میدان در بخش ایرانی حدود ۴۵ الی ۶۰ کیلومتر، عرض آن حدود ۱۷ کیلومتر و مساحت آن به طور تقریبی ۹۰۰ کیلومتر مربع است.

مدیریت راهبردی این میدان در بهمن ماه سال 90 به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شد و در حال حاضر ۵۰ هزار بشکه در روز از ۲۱ حلقه چاه تولید می‌شود.

افقهای توسعه در یادآوران

این میدان در مجاورت مرز ایران و عراق و در ۷۰ کیلومتری شمال آبادان و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد. نفت تولیدی از لایه‌های سروک، کژدمی (بورگان)، گدوان و فهلیان خواهدبود.

این میدان متشکل از دو میدان کوشک و حسینیه است که به ترتیب درسال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ کشف شدند و پس از اثبات پیوستگی این دو میدان، یادآوران نامیده شد. تاکنون ۸ حلقه چاه در این میدان حفر شده و چهار چاه تازه در حال حفاری هستند، که در حال انجام طرح توسعه بوسیله  شرکت مهندسی و توسعه نفت است و بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، مطالعات اولیه مخزن و شبیه‌سازی آن صورت گرفته است. در این میدان سازند سروک به ۶ بخش و سازند فهلیان به ۱۶ بخش که برخی از آنها دارای زیر بخش هستند، تقسیم شده‌اند. تولید زود هنگام از این میدان به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز آماده بهره‌برداری است و خط لوله انتقال نفت خام به سمت واحد بهره‌برداری دارخوین احداث شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تولید از این مخزن در سال ۱۴۰۴ به ۲۴۷ هزار بشکه در روز می‌رسد.

تولید نفت سنگین از جفیر

میدان نفتی جفیر در جنوب غربی کشور و در ۵۰ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد. این میدان در مجاورت میدانهای آزادگان، یادآوران و آب تیمور واقع شده است.

در سالهای 57-1354، چهارحلقه چاه در این میدان حفاری شد و سه مخزن به ترتیب عمق شامل ایلام، سروک و گدوان در این میدان تاکنون شناسایی شده‌اند. روی نقشه همـتراز سطـحی، طول میدان ۱۴ کیلومتر و در عرض آن حـدود ۷ کیلومـتر مـربع است. توسعه میدان در حال برنامه‌ریزی و تولید زود هنگام آن با دبی سه هزار بشکه در روز راه‌اندازی شده است.

از آبانماه ۱۳۸۹ مدیریت تولید و مخزن میدان به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شده و هم اکنون برنامه‌ریزیهای لازم برای نصب پمپهای ESP و SRP برای افزایش تولید انجام شده است.

نفت تولیدی این میدان نفت سنگین بوده و از سازنده‌های ایلام، سروک و گدوان برداشت آن صورت می‌گیرد.

افزایش زودهنگام از میدانهای نفتی غرب کارون

یکی از پروژه‌های در حال اجرای شرکت نفت و گاز اروندان طرح ویژه افزایش زودهنگام ظرفیت فراورش نفت خام در حوزه‌های نفتی غرب کارون شامل چاه‌های میادین آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، جفیر، یادآوران و سوسنگرد به ظرفیت  165هزار بشکه در روز است.

این واحد بهره‌برداری تحت نظارت شرکت نفت و گاز اروندان طراحی و در حال احداث است و مشتمل بر سه ردیف تفکیکگر گاز و آب از نفت ورودی، فرآیند بهره‌برداری و تثبیت، جهت ارسال به پالایشگاه آبادان و پایانه صادراتی است.

از احداث چاه‌های توصیفی تا توسعه پنج میدان

قراردادهای حفاری چاه‌های توصیفی میدانهای دارخوین و اروند، با هدف حفاری چاه نفت جهت توصیف میدان و ارزشیابی تولید آینده میادین دارخوین و اروند، احداث خط لوله 20 اینچ انتقال نفت دارخوین – اهواز به منظور انتقال نفت فراورش شده در واحد بهره‌برداری دارخوین به تلمبه خانه غرب کارون، تولید زودهنگام میدان سهراب با هدف تولید و انتقال نفت میدان سهراب به واحد فرآورش برخی از مهم‌ترین طرحهای در دست اقدام این شرکت به شمار می‌آید. از سوی دیگر توسعه 5 میدان نفتی سهراب، سپهر، جفیر، اروند و سوسنگرد از جمله طرحهای توسعه این شرکت است.

برنامه‌ریزی با هدف پشتیبانی از تولید

احداث خط لوله 16 اینچ انتقال نفت خام، احداث دو مخزن 250 هزار بشکه‌ای ذخیره نفت خام، بازسازی و نوسازی جاده‌های دسترسی به چاه‌ها و سایر تاسیسات نفتی دارخوین، پروژه دکل مخابراتی واحد بهره‌برداری دارخوین، سیستم حفاظت الکترونیک دوربینهای مداربسته در ساختمان خرمشهر و تاسیسات دارخوین برخی از مهم‌ترین پروژه‌های خاتمه یافته در این شرکت به شمار می رود که برای پشتیبانی از تولید اجرایی شده است.

توسعه پایدار و ایجاد شرایط بهینه

از جمله اقدامهای این شرکت می‌توان در زمینه اچ اس ای اشاره کرد. واحد ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت نفت و گاز اروندان با به‌کارگیری نیروهای متخصص تجهیزات و فناوری مدرن و با هدف حفظ و ارتقای سطح سلامت و ایمنی کارکنان حفاظت از تجهیزات و منابع، صیانت از محیط زیست و توسعه پایدار و ایجاد شرایط بهینه جهت واکنش در زمان وقوع بحران و شرایط اضطراری در حال انجام وظیفه است.

تهیه و صدور پروانه کار گرم و سرد، فضای محدود، کار حفاری و گواهی مربوطه (ptw) ، ارزیابی و طبقه‌بندی ریسک و برنامه‌ریزی برای پیشگیری یا کاهش آسیبهای احتمالی در مناطق پرخطر، برگزاری مانورهای ایمنی و امداد و نجات و تشکیل جلسه های بررسی مانور بر اساس برنامه زمانبندی شده، تشکیل جلسات کمیته اچ اس ای و عملیات با حضور مدیران شرکت، تجهیز واحد بهره‌برداری و ساختمان‌ها به سیستم fire & gas و برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی تخصصی در این شرکت به شمار می‌آید.

کد خبر 232138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =