افزایش 7 درصدی برداشت نفت از میادین مشترک در دولت یازدهم پیشتازی ایران در میادین هنگام و یادآوران ابلاغ مصوبه افزایش تولید 550 هزار بشکه ای نفت در میادین مشترک

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران، در بخش نفت برنامه‌ها به این صورت است که تولید نفت از میدان‌های مشترک تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی سال 94 به مرز 50 درصد ظرفیت تولید نفت(نفت خام و میعانات گازی) کشور برسد

اکنون بیش از60 درصد تسهیلات یکصد میلیارد دلاری (60 میلیارد دلار) قانونگذار در بند «ق» بودجه سال 93 به میدان‌های مشترک بخصوص میدان مشترک پارس جنوبی و میادین مشترک غرب کارون اختصاص داده شده است

اکنون حجم تولید نفت کشور از میادین مشترک 20 درصد از کل تولید است که به نسبت ابتدای کار دولت یازدهم 7 درصد رشد داشته است

ایران حدود 150 دکل حفاری دارد که در حال حاضر حدود نیمی از این تعداد در میادین مشترک مشغول به کار هستند

ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی کشورتا پایان سال به 4 میلیون بشکه می‌رسد

در ایران ده‌ها میدان گازی و نفتی وجود دارد که این میدان‌ها در مراحل مختلف اکتشاف و توسعه و بهره‌برداری و تولید قرار دارند. تعدادی از میادین مشترک هستند و تعدادی مستقل. برخی میادین گازی‌اند و برخی نفتی. آنچه اکنون برای کشور در اولویت قرار گرفته توسعه میادینی است که میان ما و کشورهای همسایه مشترک هستند که تعداد آنها حدود 10 میدان است.

ایران 16 مخزن مشترک نفتی و گازی با کشورهای کویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عراق و ترکمنستان دارد که سازند‌های این 16 مخزن مشترک10 میدان مشترک نفتی و گازی در خشکی و دریا را برای کشور رقم می‌زند.

خوشبختانه این میدان‌ها بر خلاف میادین مستقل اغلب در نیمه نخست عمر مفید خود قرار دارند اما مشکلی که در این خصوص وجود دارد عقب ماندن ایران نسبت به شرکای خود در استحصال نفت و گاز از مخازن مشترک است. از این رو دولت یازدهم بزرگترین برنامه توسعه‌ای صنعت نفت کشور را توسعه این میادین دانسته و بهره‌برداری هرچه سریعتر از این میادین را دراولویت قرار داده است.

50 درصد تولید نفت کشور از میادین مشترک در سال 94
در حال حاضر حدود 20 درصد از تولید نفت کشور از میادین مشترک است. این آمار در ابتدای دولت یازدهم13 درصد بود. از سال گذشته بخش زودهنگام تعدادی از میدان‌های مشترک به نتیجه رسیده است و اکنون در کشور هیچ میدان مشترک در حال توسعه وجود ندارد که به تولید زودهنگام نرسیده باشد.

در این باره مشتاقعلی گوهری معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با ایران اظهار کرد: اکنون حجم تولید نفت کشور از میادین مشترک 20 درصد از کل تولید است که به نسبت ابتدای کار دولت یازدهم 7 درصد رشد داشته است.

گوهری این حجم از رشد تولید نفت از میادین مشترک نسبت به کل تولید نفت کشور را به تولید زودهنگام میادین مشترک مرتبط دانست و تصریح کرد: اکنون اغلب میادین مشترکی که در حال توسعه هستند به تولید زودهنگام رسیده‌اند و مابقی در سال آینده به تولید اولیه خواهند رسید.

معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه برنامه توسعه‌ای میادین مشترک نفت این گونه است که به سرعت میادین مشترک وسعت پیدا کند گفت: در بخش نفت برنامه‌ها به این صورت است که تولید نفت از میدان‌های مشترک تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی سال 94 به مرز 50 درصد ظرفیت تولید نفت(نفت خام و میعانات گازی) کشور برسد.

گوهری افزود: در حال حاضر میزان تأمین گاز کشور از میدان مشترک پارس جنوبی افزون بر50 درصد است و تا پایان سال با بهره‌برداری از 5 فاز دیگر یعنی فازهای اولویت دار 12، 15 الی 18 حجم تولید گاز این میدان با افزایش 100 میلیون متر مکعب در روز به روزانه 430 میلیون مترمکعب و تا پایان سال 96 به 750 میلیون مترمکعب در روز یعنی 75 درصد گاز کشور می‌رسد. این امر در دست یافتن کشور به اهداف توسعه‌ای خود در بخش گاز یعنی رسیدن حجم تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز نقش بسزایی خواهد داشت.

تولید روزانه 270 هزار بشکه نفت از میادین مشترک
همان‌طور که گفته شد از 10 میدان مشترکی که درحال بهره‌برداری است تولید زودهنگام و اولیه شروع شده است و مطابق با برنامه‌های دولت تا پایان برنامه پنجم توسعه اغلب این میدان‌ها به تولید نهایی خواهد رسید. گوهری دراین خصوص با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی کشورتا پایان سال به 4 میلیون بشکه می‌رسد اظهار کرد: در حال حاضر از میادین مشترک غرب کارون روزانه 200 هزار بشکه و از میادین واقع دراستان‌های کرمانشاه وایلام مانند نفت شهر، دهلران، پایدارغرب و آبان روزانه 70 هزاربشکه نفت تولید می‌شود.

معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ظرفیت تولید میادین مشترک غرب کارون واقع در استان خوزستان را 750 هزار بشکه عنوان کرد و گفت: اخیراً شورای اقتصاد مصوبه‌ای مبنی بر طرح توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی غرب کارون با هدف افزایش550 هزاربشکه‌ای ظرفیت تولید روزانه نفت ابلاغ کرده است که نشان دهنده اهمیت این میادین است. گوهری میزان سرمایه مورد نیاز برای اتمام طرح را21 میلیارد دلار برای 3 سال دانست و افزود: این مبلغ از منابع حاصل از محل بودجه سال 93 و منابع صندوق توسعه ملی و... تأمین خواهد شد.

اقدامات ضربتی دولت یازدهم
دولت یازدهم در راستای تحقق این اهداف اقداماتی انجام داده که به گفته گوهری انتقال دکل‌های حفاری از میادین غیر مشترک یا که طرح‌های نگهداشت توان تولید به میادین مشترک و در جریان کار انداختن قراردادهای میادین مشترک، نهایی و فعال کردن این قراردادها، گرفتن تسهیلات صندوق توسعه ملی و بستن قرارداد‌هایی با بانک‌های عامل از آن دست کارهای انجام شده‌اند.

وی همچنین گفت: برای تسریع در روند توسعه این میادین، سرمایه سرمایه‌گذاران متقاضی با اولویت میدان‌های مشترک به سمت این میادین هدایت شده و همین‌طور کالا، مواد، تجهیزات و نیروی انسانی نیز به سمت این میادین مشترک سوق پیدا کرده است. اکنون بیش از60 درصد تسهیلات یکصد میلیارد دلاری (60 میلیارد دلار) قانونگذار در بند «ق» بودجه سال 93 به میدان‌های مشترک بخصوص میدان مشترک پارس جنوبی و میادین مشترک غرب کارون اختصاص داده شده است.

نیمی از دکل‌های حفاری در میادین مشترک
ایران حدود 150 دکل حفاری دارد که در حال حاضر حدود نیمی از این تعداد در میادین مشترک مشغول به کار هستند. معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در این خصوص اذعان کرد: در آغاز کار دولت یازدهم که برخی از این میدان‌های مشترک فعالیت‌های توسعه نداشتند حدود 20 درصد دکل‌های حفاری کشور در این میادین مستقر بودند اما اکنون بالغ بر 50 درصد دکل‌های کشور در این میدان‌ها فعال هستند.

تأمین سرمایه از منابع مختلف
در حال حاضر تأمین منابع مالی توسعه میادین مشترک از بندهای مختلف نظیر تسهیلات سرمایه‌گذار و صندوق توسعه ملی و امکانات بند «ق» بودجه و منابع داخلی شرکت ملی نفت صورت می‌گیرد. به عنوان مثال منابع مالی میادین یادآوران و آزادگان شمالی از طریق بیع متقابل با سرمایه‌گذار خارجی و آذر از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود.

گوهری با تأکید بر اینکه تأمین سرمایه مورد نیاز در میادین مشترک کار دشواری است اما خوشبختانه در این بخش قانونگذار با در نظر گرفتن طیف وسیعی از منابع کمک بزرگی کرده است، گفت: اکنون برای بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفتی 30 میلیارد دلار و برای اتمام طرح توسعه میدان مشترک پارس جنوبی 15 میلیارد دلار مورد نیاز است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 7میلیارد دلار قرارداد بیع متقابل با منبع تأمین مالی خارجی در حال اجرا است، اظهار کرد: برای توسعه میادین مشترک در دولت یازدهم هیچ قرارداد جدیدی منعقد نشده و همچنان همان روال سابق ادامه خواهد داشت، مگر آنکه توافق جدیدی حاصل شود.

تعیین تکلیف حلقه مفقوده پارس‌جنوبی، بزودی
در حال حاضر بجز فاز 11 پارس جنوبی طرح توسعه تمام فازهای این میدان مشترک به مرحله اجرا درآمده است اما به گفته گوهری بزودی تکلیف فاز 11 روشن خواهد شد و وزارت نفت به دنبال آن است که سال 94 را به گونه‌ای آغاز کند که طرح توسعه این فاز نیز شروع شده باشد. وی با اشاره به اینکه این فاز حدود 8/2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، افزود: درصدد عقد قرارداد بیع متقابل برای توسعه این میدان هستیم.

پیشتازی ایران در میدان هنگام و یادآوران
ناگفته نماند که ایران در برداشت نفت از برخی میادین، از کشور شریک خود جلوتر است. به عنوان مثال درحالی ایران روزانه 55 هزار بشکه نفت خام از میدان مشترک یادآوران تولید می‌کند که عراق در مرحله حفاری چاه‌های خود بوده و هنوز برداشت از این میدان مشترک را آغاز نکرده است. همچنین گوهری با بیان اینکه در میدان هنگام (بوخای غربی) ایران با برداشت 46 هزار بشکه در روز از عمان جلو افتاده است، اظهار کرد: این در حالی است که عمان درحال حاضر حدود یک سوم این مقدار برداشت می‌کند.

کد خبر 232507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =