به گزارش خبرنگار شانا، سعید رحمانلو، رئیس حفاری شرکت نفت خزر در نشست تخصصی چالشهای حفاری در آبهای عمیق در دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران با اشاره به شناورها و حفاری در آبهای عمیق گفت: دریای خزر به سه قسمت خزرشمالی با 29 درصد از حجم آب دریای خزر با عمق 6 تا 10 متر، قسمت میانی 36 درصد از دریای خزر با عمق متوسط 175 تا 790 متر و قسمت جنوبی که تقریبا در حاکمیت ایران است و 46 درصد حجم آب خزر با عمق 300 تا یک هزار و 25 متر را شامل می شود.
وی با اشاره به وجود محدودیتهای برای ورود شناور از دریای سیاه به خزر به تنگه ولگا، افزود: این تنگه به دلیل یخبندان تنها 6 ماه در سال باز است و تنها شناورهایی با طول 140 متر، عرض حداکثر 16.5 متر، عمق با آبخور 3.5 متر و ارتفاع از سطح آب 14.5 متر می توانند از این تنگه عبور کنند.
رحمانلو ادامه داد: سکوی نیمه شناور امیرکبیر در دریای خزر و در یارد صدرا ساخته شد که در سال 1389 حفاری در آبهای خزر را آغاز کرد و در سال 1391 موفق به کشف در این منطقه شد.
رئیس حفاری شرکت نفت خزر با بیان این که سکوی نیمه شناور امیرکبیر در ایران منحصر به فرد است، ادامه داد: این سکو 4000GVA است با 4 ستون، 8 لنگر و 14 هزار و 922 تن وزن آن و 98 در 78 متر طول و عرض سکوست.
رحمانلو تصریح کرد: وزن سکو در زمان جابجایی 20 هزار و 657 تن و ایستاده در حالت ایمن حدود 26 هزار و 540 تن است.
وی با اشاره به این که سکوی امیرکبیر در زمان اجرای عملیات 19.5 متر داخل آب شناور می شود و وزن آن 28 هزار و 630 تن با ال گپ 9 متر است، گفت: این سکو توان حفاری 90 تا یک هزار متر تا عمق 7 هزار و 620 متری و توان همزمان 5 هزار تن بار و جابجایی را دارد.
رحمانلو افزود: سکوی امیرکبیر 2.5 متر به سمت بالا و پایین، 3.2 درجه به سمت چپ و راست و 3.4 درجه به سمت عقب و جلو می تواند بازی کند.
رئیس حفاری شرکت نفت خزر طول دکل سکوی امیرکبیر را 50 متر و یک میلیون و نیم پوندی اعلام کرد و گفت: این سکو 4 موتور دو هزار و 800 کیلوواتی و 276 الکتروموتور و یک ژنراتور 660 کیلوواتی برای مواقع اضطرار دارد که در زمان قطعی برق سیستم اتوماتیک وارد مدار می شود.
نظر شما