۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
  • کد خبر: 239625
همکاری روسیه و کره شمالی در بخش گاز

رئیس شرکت روسی گازپروم با وزیر نفت کره شمالی درباره همکاری در بخش گاز گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، شرکت روسی گازپروم (8 اردیبهشت ماه) اعلام کرد که آلکسی میلر، رئیس این شرکت درباره دورنمای همکاری در بخش گاز با پایی هاک، وزیر صنعت نفت کره شمالی گفتگو کرده است.

مجوزهای انحصاری برای اکتشاف و توسعه میدانهای هیدروکربوری در کره شمالی در اختیار شرکت دولتی اویل اکسپلوریشن کره شمالی است؛ این شرکت به طور مستقیم تابع و وابسته به وزارت نفت کره شمالی است و با بخشهای کشف نفت و گاز، تولید، ترانزیت و تحقیقات علمی سروکار دارد.

بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز طبیعی روسیه، گازپروم برای مدتی طولانی به دنبال ساخت یک خط لوله گاز به کره جنوبی از مسیر کره شمالی بوده است تا سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به این کشور صادر کند.

طرح احداث یک خط لوله گازی از کره شمالی به کره جنوبی از سوی شرکت گازپروم بررسی شده است و با آن که یک گزینه مناسب برای تحویل گاز به شرق به شمار می‌رود، تنشهای میان دو کره، اجرای این طرح را متوقف کرده است.

شرکت گازپروم و کره جنوبی در سال ٢٠٠٩ موافقت خود را برای بررسی تحویل گاز به این کشور اعلام کردند؛ روسیه اعلام کرده قادر به صادرات گاز به کره جنوبی تا سال ٢٠١٧ است.

اجرای این پروژه گازی پس از آن اتفاق افتاد که پوتین در ماه مه سال ٢٠١٤ توافقنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن ۹۰ درصد از بدهی بیش از ۱۰ میلیارد دلاری کره شمالی به روسیه از زمان شوروی پیشین بخشیده شد. 

کد خبر 239625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =