گسترش همکاریهای ایران و عراق در زمینه نفت، گاز و انرژی

رئیس جمهوری در دیدار با همتای عراقی خود بر گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه های حمل و نقل کالا، انرژی، کشاورزی، صنعت و نفت و گاز تاکید کرد.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه) که در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری عراق صحبت می‌کرد، با بیان این که ما با عراق به عنوان کشور همسایه و برادر در بسیاری از مسائل مربوط به دو کشور، دارای نظریات نزدیک و مشترک هستیم گفت: ثبات و امنیت عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و در مذاکرات مشترک در زمینه ثبات و امنیت عراق گفتگو کردیم و ایران در ماههای گذشته نیز با همکاریهای خود این مهم را در عمل به اثبات رسانده است.

وی روابط اقتصادی دو کشور را خوب و مناسب توصیف کرد و افزود: ما امروز برای همکاریهای بیشتر و اتصال راه آهن و بزرگراهها و تردد مسافران و حمل و نقل کالا و همچنین همکاریهای بیشتر در زمینه های انرژی، کشاورزی، صنعت و نفت و گاز گفتگو کردیم.

روحانی در ادامه به اهمیت حفظ محیط زیست برای منطقه اشاره و تصریح کرد: در این مذاکرات، درباره مسائل زیست محیطی و پدیده ریزگردها که امروز مشکلی برای دو کشور و کل منطقه ایجاد کرده گفتگو کردیم.

رئیس جمهوری عنوان کرد: دو طرف تاکید داشتند که راه حل این معضل، کمک، اتحاد و همکاری میان همه کشورهای منطقه است و در همین ارتباط درباره اقدامهایی که کل کشورهای منطقه باید برای این معضل انجام دهند، گفتگو کردیم.

فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق نیز در این کنفرانس خبری باتشکر از میهمان نوازی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران از وی و هیئت همراهش گفت: خیلی خوشحالم که توانستیم بدون این که در هیچ زمینه‌ای احساس تنگنا کنیم در همه موضوعات مورد علاقه وارد گفتگو و مذاکره شویم و از این بابت نیز تشکر می‌کنم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که ایران تجربیات گسترده و گرانسنگی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع، احداث راهها و خدمات درمانی دارد که تلاش خواهیم کرد از این تجربیات در زمینه های مذکور استفاده کنیم، تصریح کرد: موضوع بیابانزایی در جنوب عراق و به موازات آن در ایران و همچنین در عربستان نیاز به تلاش و همکاری گسترده همه کشورهای منطقه برای جلوگیری از پیشروی بیابانها دارد.

رئیس جمهوری عراق با اشاره به تمایل کشورش برای گفتگو و همکاری میان دو کشور در زمینه برداشتن پسماندهای اروند رود، گفت: همچنین در مذاکراتی که امروز انجام شد درباره خطوط انتقال نفت و گاز از ایران به سوی عراق و موضوع اتصال و توسعه راه آهن میان دو کشور و احداث بزرگراهها برای تسهیل تجارت و همکاریهای اقتصادی میان دو کشور و جابجایی هر چه روانتر بار و مسافر نیز گفتگوهای خوبی داشتیم و بزودی شاهد ارتباط خط آهن میان دو کشور خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، فواد معصوم با اعلام حمایت از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ افزود: معتقدیم وقتی این مذاکرات به موفقیت برسد به نفع کشورهای منطقه و دوستداران صلح و امنیت در منطقه و جهان خواهد بود و قطعا هیچ دلیلی وجود ندارد که هیچ کشوری از این توافقنامه احساس ترس کند.

کد خبر 240952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =