۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
  • کد خبر: 241040
غزل غزلهای بندرعباس

ستاره خلیج فارس نام پالایشگاهی است که قرار است میعانات گازی پارس جنوبی را به فرآورده بدل کند و به این ترتیب از خامفروشی محصول جلوگیری شود. درباره این طرح عظیم ملی بیشتر بدانید:

وقتی از آبی می گوییم، از شعری می گوییم که خلیج فارس سروده است؛ شعری که قافیه اش عشق است. آدمهایی که گرما و سختیها نمی تواند در اراده آهنینشان خللی وارد کند. می روی و آنقدر در این آبی بیکران غرق می شوی که همه وجودت را می گیرد و...
بندرعباس نشان سرخ دلیری است بر سینه دلیرمردانی که در گرمای سوزان بندر هم حتی دست از تلاش نمی کشند.  در فرصت اندک پدیدآمده برای دیدار از دو طرح توسعه شرکت پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، چیزی که بیش از همه چشم را خیره می کرد، مقاومت نفتمردان برای پیش بردن طرحهایی بود که می تواند آینده اقتصاد و توسعه کشور را تضمین کند.
گویی شهیدان خرازی و باکری  آستین همت بالا زده اند تا دوباره همت خود را بر استواری میهن قرار دهند. این جنگل لوله ها، داستانی را حکایت می کند که پهلوانان آن تهمتنانه به قلب حادثه زده اند.
شرح مختصر طرح

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بندرعباس با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز با هدف رفع تنگناهای تولید میعانات گازی در فازهای پارس جنوبی و همچنین رفع نیازهای مصرف داخلی با ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین، 15 میلیون لیتر گازوییل، 4.3 میلیون لیتر سوخت و 2400 تن گاز مایع براساس استاندارد یورو 5 در سه Train یکصد و بیست هزار بشکه ای احداث می شود که می تواند کشور را تا سالهای طولانی در زمره صادرکنندگان عمده بنزین قرار دهد.

خوراک پالایشگاه از طریق یک خط لوله 36 اینچی به طول تقریبی 390 کیلومتر با ظرفیت 500 هزار بشکه در روز تأمین می شود. آب موردنیاز پالایشگاه نیز از آبگیر احداث شده پالایشگاه در ساحل خلیج فارس با ظرفیت انتقال 200 هزار مترمکعب در ساعت تأمین می شود.

با بررسیهای به عمل آمده برآورد این طرح 3.8 میلیارد یورو است که تاکنون حدود 2.6 میلیارد یورو تأمین شده است. از مبلغ یادشده 900 میلیون یورو از طریق سهامداران، 290 میلیون یورو از طریق صندوق ذخیره ارزی و 1.9 میلیارد یورو از منابع تخصیص یافته وزارت نفت تأمین شده است.

پیش بینی درآمد سالیانه پالایشگاه در زمان بهره برداری با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز به طور متوسط معادل 700 میلیون یورو است.

 ​تاریخچه طرح

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از اواخر سال 1384 با شروع طراحی پایه آغاز شد. پس از پایان طراحی پایه در اواخر سال 1385، عملیات تکمیلی طراحی ادامه یافت و از اوایل سال 1386 عملیات اجرایی با اجرای پروژه آبگیر دریا شروع شد و از اواسط سال 1387 عملیات اجرایی پالایشگاه نیز با اجرای عملیات احداث مخازن آغاز شد.

در نیمه نخست سال 1387 و سال 1388 عملیات اجرایی با روند مناسب ادامه یافت و پیشرفت کل طرح در پایان سال 1388 به 33 درصد رسید.

در سال 1389 پروژه با بحران مالی مواجه شد و کلا در این سال تنها 8 درصد پیشرفت حاصل شد.

سال 1390 با ورود پیمانکاران تحت پوشش قرارگاه خاتم الانبیاء (ع) به عنوان عضو جدید مشارکت، پروژه پیشرفت بهتری نسبت به سال 1389 داشت ولی به دلیل زمانبر بودن سازماندهی مناسب پروژه باز هم نسبت به برنامه تاخیر وجود داشت.

از اواخر سال 1390 این طرح به عنوان طرح مهر ماندگار معرفی شد و در اواسط سال 1393 برنامه زمانبندی تجدیدنظر شد و بر اساس آن مقرر شد فاز یک طرح (Train1) از بهمن ماه سال 1394 در صورت تامین منابع مالی به بهره برداری برسد.

اهداف و موقعیت طرح

خودکفایی در امر تولید فرآورده های نفتی

پالایش 360 هزار بشکه در روز میعانات گازی دریافتی از منطقه پارس جنوبی

تولید محصولات مطابق با استانداردهای کیفی اروپا

جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزشتر

اشتغالزایی در منطقه و کشور

موقعیت: ضلع غربی پالایشگاه موجود (25 کیلومتری بندرعباس)

مساحت زمین: 700 هکتار

درباره شرکت پالایش نفت بندرعباس بعد از این سخن خواهیم گفت.

کد خبر 241040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =