۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
  • کد خبر: 241933
بازنویسی بازی نفت با توان پالایشی

عربستان سعودی در ظرفیت پالایش نفت خام به میزان بیش از 5 میلیون بشکه در روز (در داخل و خارج) سهیم است.

به گزارش پایگاه اینترنتی لایوتردینگ نیوز، روند تبدیل عربستان به یکی از بزرگترین پالایشگران نفت خام جهان، نقش این صادرکننده نفت در تصمیم‌گیری‌های اوپک را تقویت می‌کند. با توجه به برنامه احداث پالایشگاههای مدرن که از نفت ارزان سود می‌برند، این نقش در نشست آتی اوپک پررنگ‌تر به نظر خواهد رسید. به گفته کارشناسان، عربستان به حوزه تولید و تجارت فرآورده‌های نفتی رو آورده است.

سهم بالای عربستان در ظرفیت‌های پالایشی داخلی و خارجی و برنامه احداث پالایشگاههای بزرگ، جایگاه این کشور را در میان پالایشگران بزرگ تثبیت خواهد کرد. با تحقق برنامه افزایش ظرفیت پالایش به 8 تا 10 میلیون بشکه در روز، عربستان حتی شرکت اکسون موبیل را هم پشت سر خواهد گذاشت.

فریدون فشارکی، رئیس گروه FGE در این باره می‌گوید: آرامکو تریدینگ، بازوی تجارت نفت خام عربستان قادر خواهد بود در آینده نزدیک دست‌کم 67 درصد از فروش خود را به فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل و نفت حرارتی اختصاص دهد. آنتونی هاف تحلیلگر ارشد نفتی همکار آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: بر خلاف بازار نفت که با افت تقاضا روبه‌رو شده، بازار فرآورده‌های نفتی هر روز داغتر می‌شود.

آمارها نشان می‌دهند که با سقوط قیمت نفت خام، بخش پالایش با جهش روبه‌رو شده است. در سه ماه نخست امسال حدود 60 درصد از مجموع درآمد شرکتهای نفتی به بخش پالایش و تجارت فرآورده‌ها اختصاص داشت. این رقم یک سال پیش از آن حدود 18 درصد بود.

با وجود انتشار این اخبار، برخی کارشناسان معتقدند که عربستان برای راه‌اندازی پالایشگاههای جدید خود به مهندسان و کارشناسان زیادی نیاز دارد و تحقق این هدف کار ساده‌ای نیست.

کد خبر 241933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =