رونق به بورس بر می گردد

بورس تهران با وجود تمام چالشهای خود هنوز هم برای سرمایه گذاریهای بلند مدت بهترین مکان است.

به گزارش خبرنگار شانا، بورس تهران این هفته سهامداران را با افت شاخص و کاهش حجم معامله ها به تعطیلات آخر هفته فرستاد تا همچنان بازار سرمایه در انتظار بازگشت رونق باشد.

بورس که در هفته های گذشته افزایش اندک شاخص را تجربه کرده بود و روزهای آرامی را سپری می کرد در چند روز گذشته بازهم دچار نوسانهای بازار شده و افت شاخص را در پی داشت.

از سوی دیگر با توجه به قابلیتهای موجود در بازار سرمایه ایران باید گفت که شرایط  کنونی اقتصادی و وضع بورس همیشه به این منوال نخواهد بود و بازار سرمایه دوباره به روزهای پررونق خود به شرط صبوری سهامداران بازخواهد گشت.

در روزهای گذشته وزیر اقتصاد و دیگر متولیان امر مردم را به خرید سهام تشویق کردند اما برخی نگرانیها از روند کنونی بورس هنوز مردم را برای خرید سهام مجاب نکرده است.

از نظر فعالان بازار سرمایه بورس تهران همچنان جذاب است و سهامداران با نگاه به بازه‌های زمانی بلندمدت به خرید و فروش می‌پردازند و سهامداران خرد باید نگاه بلندمدت به خرید خود داشته باشند چون در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار سود دهی بالایی را برای آنان متصور بود.

همچنین سهامداران با مطالعه باید اقدام به خرید سهم مورد نظر خود بکنند و با افرادی که در بازار سرمایه با تجربه بوده و مورد اعتماد هستند مشورتهای لازم را انجام دهند تا متحمل ضرر و زیان نشوند.

با نگاهی به عملکرد 3 ماهه بورس باید گفت که بورس تهران با وجود نوسانهای موجود در بیشتر روزهای امسال کماکان داد و ستد انواع سهامها را در حجمهای مطلوب میزبانی کرده است و باید در نظر داشت که اغلب سهامداران نگاه مثبتی به آینده بورس دارند و در شرایط کنونی منتظر ادامه اخبار مثبت از مذاکرات و همچنین اخبار داخلی مربوط به قیمت گذاری محصولات مانند قیمت خوراک پتروشیمی ها هستند.

کارشناسان اعتقاد دارند که هر اندازه اقتصاد کشور به سوی ثبات گام برمی دارد عملکرد بازار سرمایه نیز مطلوب تر خواهد بود و چنانچه نتیجه نهایی مذاکرات با موفقیت همراه شود تاثیر محسوسی بر وضع بازار سرمایه خواهد گذاشت.

با توجه به اطلاعات موجود در شرایط کنونی قیمت بسیاری از سهامها از جمله سهام شرکتهای پالایشی و پتروشیمی جذاب بوده و پیش بینی می شود حاصل شدن نتیجه نهایی مذاکرات، منجر به تحرک اثرگذار در روند بازار سرمایه شود.

در این میان با توجه به این که صنایع پتروشیمی، خودرو، معدنی و فولادیها و همچنین پالایشیها بخش عمده ای از بازار سرمایه هستند لذا ابهام در مقوله قیمت گذاری و خبرهای مربوط به این صنایع سبب افت و نوسان قیمتها در بازار شده است.

به هر شکل این روزها بازار سرمایه در حالت انتظار به سر می برد بطوری که برای رونق، منتظر خبرهای مثبت است و پیش بینی می شود نیمه دوم امسال بازار از بازدهی مناسبی برخوردار شود.

تحلیلگران بر این اعتقاد هستند که بازار سرمایه می‌ تواند در اجرای این سیاستهای خروج از رکود دولت نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشته باشد و در صورتی که برنامه‌ ریزی جامع و کلان برای استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه وجود داشته باشد بدون تردید می‌ توان به آینده اقتصاد ایران خوش‌ بین بود.

حمایت‌های عملی کل اعضای اقتصادی کابینه دولت هر کدام در بخش خودشان می تواند عاملی برای بازگشت نشاط و شادابی در روند معاملات باشد، یعنی تمام وزرای اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات، بازار سهام را مدنظر قرار دهند و و همگرایی و فرماندهی اقتصادی در کابینه دولت موجب بازگشت رونق به تمام بازارهای ایران از جمله سهام است.

 این روزها رویکرد اصلی دولت در حوزه سیاست‌ پولی، انضباط پولی و کنترل افزایش پایه پولی است که با هدف افزایش ثبات اقتصاد کلان، تداوم روند کاهنده تورم و پیش‌بینی‌پذیری تحولات آتی اقتصاد کلان کشور است که این موارد می‌تواند به خروج از رکود کمک کرده و ثبات اقتصادی را به همراه آورد.

نکته ای که باید مورد توجه ویژه قرار بگیر این است که اقتصاد ایران نیازمند تحول است و در این راه لایحه سیاستهای اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود می‌تواند اقتصاد  کشورمان را با توجه به شرایط کنونی، متحول کرده و رونق را به تمام بخشها بازگرداند و بازار سرمایه می‌تواند در اجرای این سیاستها نقشی پررنگ و تاثیرگذار داشته باشد.

فواد نبوی

 

کد خبر 242547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =