کشف بزرگترین میدان گازی دریای مدیترانه در سواحل مصر

شرکت نفت و گاز انی از کشف بزرگترین میدان گازی دریای مدیترانه در سواحل مصر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از رم/ میلان، شرکت انی روز یکشنبه (هشتم شهریور ماه) اعلام کرد که بزرگترین ذخایر گازی شناخته شده دریای مدیترانه را در سواحل مصر کشف کرده است، که پیش بینی می شود این ذخیره گازی در چند دهه آینده پاسخگوی نیازهای گازی این کشور آفریقایی باشد.

بنابر اعلام این شرکت ایتالیایی، بر پایه داده های به دست آمده از بررسی چاه و مطالعات ژئوفیزیکی، ذخایر درجای میدان گازی فراساحلی « ظهر» 30 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است و مساحتی حدود 100 کلیومتر مربع (60 مایل مربع ) دارد.

انی عنوان کرد که میدان فراساحلی ظهر بزرگترین ذخیره گازی کشف شده در مصر و دریای مدیترانه به شمار می رود و حتی می تواند به یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان بدل شود، این شرکت ایتالیایی امتیاز کامل این منطقه را در اختیار دارد.

این کشف بزرگ گازی انی در کنار دیگر ذخایر گازی کشف شده در سالهای اخیر در دریای میترانه از جمله بخشهای فراساحلی فلسطین اشغالی قرار می گیرد.

انتظار می رود کشف بزرگ گازی انی تاثیری بسزا بر اقتصاد این منطقه بگذارد و این ظرفیت بالقوه به عنوان گزینه ای جدید برای عرضه گاز به اروپا تلقی شود تا قاره سبز بتواند از وابستگی خود به خرید گاز از روسیه بکاهد.

کشف این ذخیره گازی بزرگ همچنین می تواند کمک شایانی به تامین انرژی مورد نیاز مصر که هم اکنون برای تولید برق مورد نیاز خود به شدت نیازمند خرید نفت و گاز است، مورد استفاده قرار گیرد.

انی اعلام کرد: این ذخیره گازی فراساحلی در 190 کیلومتری ساحل مصر و در عمق هزار و 450 متری در بلوک «شروق» واقع شده است و این شرکت در نظر دارد با زیرساختهای موجود به سرعت توسعه آن را آغاز کند.

این شرکت ایتالیایی اعلام کرد که ذخایر گازی زیادی در این میدان وجود دارد که ممکن است در حفاریهای آینده قابل دسترس باشد.

انی، که 30 درصد سهام آن متعلق به دولت است، بزرگترین تولید کننده خارجی نفت و گاز در قاره آفریقا به شمار می رود و هم اکنون پروژه های بسیاری در لیبی دارد.
انی در سال 2011 موفق شد در بخش فراساحلی موزامبیک یک ذخیره گازی  بزرگ یا 85 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز درجا کشف کند.

انی مدت 60 سال است که در مصر فعالیت می کند و با تولید روزانه 200 هزار بشکه معادل نفت یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز این کشور آفریقایی به شمار می آید.

انی در ماه ژوئن یک قرارداد اکتشافی به ارزش 2 میلیارد دلار با دولت مصر امضا کرد که بر اساس این قرارداد، این شرکت ایتالیایی می تواند در صحرای سینا، خلیج سوئز، دریای مدیترانه و نواحی دلتای نیل به اکتشاف بپردازد.

 مصر در ماه ژوئیه پرداختها به انی را برای تولید گاز طبیعی در این کشور افزایش داد.

کلادیو دسکالزی، مدیرعامل انی که روز شنبه با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری ملاقات و گفتگو داشت، اعلام کرد: این کسف تاریخی می تواند سناریوی انرژی مصر را متحول کند.

مصر، که پیش تر یکی از صادر کنندگان گاز به رژیم صهیونیستی و دیگر مقاصد بود، ظرف چند سال گذشته به وارد کننده خالص انرژی بدل شده است.

در دولت سیسی شرکت دولتی گاز EGAS سهمیه بندی عرضه گاز را به بخشهای صنعتی مصر تشدید کرده و این شرایط تولید و اقتصاد مصر را با چالشهای عمده ای روبرو کرده است.

دولت مصر تلاش می کند شرایط انرژی مصر را با کاهش یارانه انرژی، پرداخت بدهی به شرکتهای نفت و گاز بین المللی فعال در این کشور آفریقایی و مذاکره برای امضای قرارادهای واردات انرژی، بهبود بخشد.

کد خبر 246109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =