۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
  • کد خبر: 251620
توافق آب و هوایی سازمان ملل به تصویب رسید

توافقنامه آب و هوایی سازمان ملل (COP21) روز گذشته پس از دو هفته مذاکرات در پاریس به تایید نمایندگان 195 کشور جهان رسید که یکی از اهدف آن تغییر اقتصاد برمبنای سوخت فسیلی و کند کردن آهنگ گرم شدن زمین است.

به گزارش شانا، طبق این سند مهم که قرار است جایگزین پیمان کیوتو شود، نخستین بار تقریبا همه کشورهای جهان متعهد به کاهش گازهای آلاینده می‌شوند.

این سند جهانی موسوم به توافق پاریس در پی آن است که افزایش دمای کره زمین را تا سال 2100 نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن تا سقف حداکثر 2 درجه سانتیگراد محدود کند.

این سند در عین حال هدف بلندپروازانه تر محدود شدن افزایش دما به 1.5 درجه سانتیگراد را نیز در نظر دارد، این امر بخصوص مورد درخواست برخی کشورهای کوچک جزیره‌ای است که بالا رفتن سطح آب دریاها آنها را تهدید می‌کند.

متن نهایی این توافق که پس از حدود دو هفته بحث و گفتگو ارائه شد، همچنین متضمن کمک مالی کشورهای ثروتمند و توسعه یافته به کشورهای درحال توسعه برای اعمال تغییرات لازم به منظور کاهش انتشار گازهای آلاینده است.

براین اساس قرار است ازسال 2020 کشورهای ثروتمند هرسال 100 میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه به این منظور کمک کنند.

اکنون با تصویب این سند در کنفرانس COP21 تمرکز کار بر تصویب آن در مجالس کشورها قرار می‌گیرد. بنا بر متن این سند، تصویب نهایی و اجرایی شدن توافق پاریس مستلزم تایید آن در مجالس دست کم 55 کشور منتشر کننده 55 درصد از گازهای آلاینده جهان تا پیش ازسال 2020 است.

دانشمندان هشدار داده‌اند که اگر روند گرم شدن زمین به همین شکل ادامه یابد سیاره زمین در آینده دچار آشفتگیهای شدید آب و هوایی می‌شود و گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری منقرض خواهند شد.

پیش از این، لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه پیش نویس این توافقنامه را که به گفته او بلندپروازانه، متوازن و منصفانه است به نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس ارائه کرده بود، هدف از این توافق آب و هوایی تغییر اقتصاد بر مبنای سوخت فسیلی جهان در چند دهه آینده و کند کردن آهنگ گرم شدن زمین است.

شایان ذکر است که بیست و یکمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد و یازدهمین نشست اعضای پیمان کیوتو با عنوان کنفرانس آب و هوایی پاریس از 30 نوامبر (9 آذرماه) آغاز به کار کرده بود.

کد خبر 251620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =