ذخایر نفت درجای آزادگان شمالی قابل افزایش است

میدان آزادگان شمالی از جمله میدانهای مشترکی است که قرار است تا پایان امسال، تلاشهای انجام شده در آن به ثمر بنشیند و از محل فاز یکم توسعه این میدان، 75 هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت کشور افزوده شود.

پیرو دستور وزیر نفت و سیاست این وزارتخانه مبنی بر ضرورت تسریع توسعه میدانهای مشترک بخصوص در حوزه غرب کارون، میدان آزادگان شمالی از جمله میدانهای مشترکی است که قرار است تا پایان امسال، تلاشهای انجام شده در آن به ثمر بنشیند و از محل فاز نخست توسعه این میدان، 75 هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت کشور افزوده شود. در شرائطی که فاز یکم طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، مراحل پایانی را پشت سر می گذارد و پیشرفت آن به 97 درصد رسیده است، با کرامت بهبهانی مجری این طرح به گفتگو نشسته ایم.

آخرین خبر از طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، راه اندازی بخش نفت این میدان بوده است. بخشهای گاز و خط لوله در چه مرحله ای قرار دارند؟

بله. بخش نفت تکمیل و یکی از چاهها برای تست باز شده است. هم اکنون در حال انجام تست و پیش راه اندازی بخش گاز هستیم و تستهای هیدرواستاتیک این بخش بویژه کمپرسورهای فشار قوی در دست اقدام است. امیدواریم بخش گاز هم تا اواخر دیماه راه اندازی شود. بخش خط لوله نیز پیش از راه اندازی بخش گاز تکمیل خواهد شد. همانطور که می دانید در بخش خط لوله، با مشکلات زیادی به دلیل تعدد معارضان مواجه بودیم که خوشبختانه این مشکلات به طور کامل برطرف شده است. سیستمهای جانبی میدان نیز از جمله سیستم آتش نشانی، فلر و ... همگی راه اندازی شده اند.  

نیروگاه چطور؟ آماده است؟

نیروگاه دارای چهار ترین است که از این میدان دو ترین راه اندازی شده و 2 ترین دیگر نیز از نظر مکانیکی تکمیل و تست شده اند و بزودی راه اندازی می شوند. ببینید از بین این چهار ترین، دو ترین دوسوخته هستند و امکان استفاده از گاز و گازوییل را به عنوان سوخت دارند که راه اندازی شده اند؛ اما راه اندازی 2 ترینی که تک سوخت است و تنها از گاز استفاده می کنند با تولید گاز و استفاده از گاز خود میدان میسر می شود.

با توجه به این که نفت آزادگان شمالی برای صادرات استفاده خواهد شد؛ فکر می کنید تلنبه خانه غرب کارون تا پایان سال راه اندازی شود؟

البته قرار است بخشی از تلنبه خانه تا پایان سال راه اندازی شود، اما تا زمان راه اندازی کامل آن، نفت آزادگان شمالی پس از تولید به صورت موقت از طریق بوستر اهواز انتقال می یابد.

پیش از این اخباری مبنی بر ارزیابی مجدد میدان آزادگان برای شناسایی بهتر ذخایر درجای این میدان منتشر شد. از نظر شما، ذخایر درجای نفت آزادگان شمالی، قابل افزایش است یا نتایج مطالعات قبلی انجام شده قطعی است؟

در میدان آزادگان شمالی، لرزه نگاری سه بعدی به طور کامل انجام نشده است. بنابراین، جای کار در این میدان وجود دارد. تستهایی که از چاههای موجود میدان گرفته ایم، نشان می دهد میدان وضع مطلوبی دارد و قابل توسعه است. پیمانکار کمی محافظه کارانه پیش می رود و ما روی مطالعات انجام شده توسط پیمانکار، نظریات زیادی داده ایم. آخرین رقمی که از میزان نفت درجای آزادگان شمالی داریم، حدود 6 میلیارد بشکه است و معتقدیم این میزان قابل افزایش است.

بنابراین، انجام کامل لرزه نگاری سه بعدی در برنامه قرار دارد؟

قطعا لرزه نگاری سه بعدی در این میدان به طور کامل باید انجام شود. امکان دارد این عملیات قبل از شروع توسعه فاز دوم میدان، اجرایی شود. معتقدم میدان آزادگان، میدان نجیبی است و حیف است ظرفیتهای این میدان کمتر از آنچه هست جلوه داده شود تا مبادا مسئولیتهای بیشتری ایجاد کند. روی میدان آزادگان می توان حساب کرد و امیدوارم بتوانیم در این زمینه به بهترین شکل، ایفای نقش کنیم.

ضریب بازیافت میدان چقدر است؟

بین 5 تا 5.6 درصد.

قاعدتا امکان افزایش ضریب بازیافت نیز وجود دارد.

تصور ما نیز همین است. اما ببینید در این زمینه پیمانکار یک دلیل دارد که چون تا به حال تولید مستمر از چاههای آزادگان شمالی صورت نگرفته است و رفتار مخزن هنوز مشخص نیست، نمی توان در مورد نحوه برداشت در دراز مدت و یا امکان افزایش ضریب بازیافت نظر داد. باید منتظر بمانیم تا با تولیدی شدن میدان، رفتار مخزن مشخص شود.

پیمانکار توسعه فاز دوم آزادگان شمالی هم "CNPC" است؟

طبق قرارداد باید این شرکت توسعه فاز دوم میدان را نیز انجام دهد، مگر این که اعلام کند بنا به دلایلی قصد همکاری در فاز دوم توسعه را ندارد.

شما به عنوان نماینده شرکت مهندسی و توسعه نفت در کنفرانس تهران، پروژه های شرکت متن را در حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی کردید. استقبال از این کنفرانس و طرحهای شرکت متن را چگونه ارزیابی می کنید؟  

ما در این کنفرانس، میدانهای چنگوله، گلشن، فردوسی، فازهای 2 و 3 میدان گازی کیش، فاز 3 میدان دارخوین و فاز 2 میدان آزادگان جنوبی را معرفی کردیم و من استقبال از این طرحها را مثبت ارزیابی می کنم. دقت داشته باشید اگرچه قراردادهای جدید نفتی، نسبت به قراردادهای بیع متقابل، جذابیت بیشتری دارد اما ارزیابی هر نوع قراردادی، با گذشت مدت زمانی از اجرای آن امکان پذیر می شود. بنابراین، این که در بلندمدت این قراردادها تا چه حد می توانند در جذب سرمایه گذاری به صنعت نفت موثر باشند، موضوعی است که باید برای مشخص شدن نتیجه آن کمی صبر کنیم.

کد خبر 252192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =