استفاده از سوختهای زیستی در اتوبوسرانی برای کاهش آلودگی هوا

تفاهمنامه همکاری میان ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و شرکت واحد اتوبوسرانی با موضوع استفاده از سوختهای زیستی و با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، تفاهمنامه همکاری میان ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و شرکت واحد اتوبوسرانی با موضوع استفاده از سوختهای زیستی و با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی به امضا رسید.

در جلسه امضای این تفاهمنامه، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، گفت: آلاینده‌ های زیست محیطی بسیار زیاد شده و یک دهه است که مردم را با مکانیزم تعطیل کردن، از دست این آلاینده‌ ها نجات می‌دهیم.

وی افزود: ناتوانی در کاهش آلاینده‌ های زیست محیطی این سئوال را برای مردم ایجاد کرده است که چرا دانشمندان فکری به حال مردم و راه نجاتی پیدا نمی‌کنند.

قانعی با بیان این که استفاده از سوخت بایودیزل یکی از طرحهایی است که ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی برای کاهش آلاینده‌ های زیست محیطی در نظر گرفته است، تصریح کرد: برای بررسی نتایج استفاده از این سوخت، با شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم تا به صورت آزمایشی از این نوع سوخت در تعدادی از اتوبوسهای تهران استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در حد توان خود تلاش می‌کند تا نقش خود را در کاهش آلاینده‌‌ های زیست محیطی و آلودگی هوا ایفا کند.

در ادامه این مراسم، پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، گفت: با توجه به این که آلودگی هوای کشور به یک معضل جدی و خطرناک بدل شده است، باید تلاش کنیم طرحهای منتج به نتیجه حذف آلاینده‌ های زیست محیطی به قانون بدل شود.

وی افزود: قوانین مربوط به کاهش آلایندگی هوا باید از طریق شرکتهای خودروسازی اعمال شود تا از این طریق بتوانیم به کاهش آلاینده‌ های محیط زیست کمک کنیم، به همین دلیل، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پذیرفت که به صورت آزمایشی چند دستگاه اتوبوس را در اختیار طرح استفاده از بنزین بایودیزل قرار دهد تا نتایج آن مشخص شود و در صورت داشتن نتیجه مثبت، به صورت همگانی مورد استفاده قرار گیرد.

سنندجی تصریح کرد: این اقدام یک کار تاریخی است که آیندگان در خصوص آن نظر خواهند داد و قطعا به سود محیط زیست و ارتقای سلامت مردم خواهد بود.

میثم طباطبایی، دبیر کمیته سوختهای زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به نحوه تامین بنزین بایودیزل، گفت: در این طرح قصد داریم بنزین بایودیزل را از طریق روغنهای پسماند خوراکی تهیه کنیم که براساس آمارهای ارائه شده سالانه 500 هزار تن روغن پسماند خوراکی در کشور تولید می‌شود.

دبیر کمیته سوختهای زیستی ستاد توسعه زیست فناوری عنوان کرد: استفاده از 5 درصد بنزین بایودیزل در کشور می‌تواند بین 5 تا 10 درصد میزان دود، مونواکسیدکربن و د‌ی‌اکسیدکربن را کاهش دهد.

شایان ذکر است که این تفاهمنامه میان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و کارگروه زیست فناوری محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری منعقد شده است و موضوع آن، امکان سنجی استفاده از گازوییل زیستی در 20 دستگاه اتوبوس شهاب دیزلی متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است و مدت تفاهمنامه از تاریخ امضای تفاهمنامه 2 ماه است که در پایان این مدت با توافق دوطرف قابل تمدید خواهد بود.

کد مطلب 252402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =