کاهش آلودگی هوا با ارتقای ناوگان اتوبوسرانی درون شهری

افزایش بازدهی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری با توجه به ضریب سرنشین بالا و در نتیجه سهم پایین انتشار آلاینده ها در این بخش نسبت به سایر ناوگان حمل و نقل مسافری خودرویی، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها محسوب می شود.

براساس آمار سال 1391، بیش از 6 هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر تهران فعالیت دارند که سالانه بیش از یک میلیارد مسافر را در سطح شهر جابجا می کنند؛ سهم اتوبوسهای شهری از کل سفرهای شهر تهران حدود 20 درصد بوده در حالی که سهم انتشار آلاینده‌ها در این بخش در مقایسه با سایر مدهای حمل و نقل مسافری خودرویی با توجه به ضریب سرنشین بسیار بالاتر آن، به نسبت کمتر است.

با نظر به فرسودگی قابل توجه بخش مهمی از این ناوگان و سوخت مصرفی این خودروها، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با هدف کاهش مصرف گازوئیل و جایگزینی آن با سوخت پاک سی ان جی و همچنین ارتقای بازدهی ناوگان اتوبوسهای شهری سطح کشور از طریق جایگزینی اتوبوسهای جدید تمام گازسوز بر اساس بند «ق» تبصره 2 قانون برنامه بودجه سال 1393 اقدام به تهیه و ارسال طرح «جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده دیزلی درونشهری با اتوبوسهای تمام گازسوز» به شورای اقتصاد کرد.

این طرح که در دی ماه 1393 به تصویب شورای اقتصاد رسیده، از همان زمان با هدف اجرای هرچه بهتر، در دستور کار تیم پروژه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قرار گرفت و به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.

فعالیتهای مستمر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این مدت بر فراهم آوردن امکانات و زمینه‌های لازم برای اجرایی شدن طرح مذکور متمرکز بوده است که تهیه و تدوین پیش‌نویس تفاهمنامه و قراردادهای فی‌ما‌بین ذینفعان طرح، تدوین روش و فرآیند اجرای طرح بر مبنای تعهدات پیش‌بینی شده در قراردادها، تعیین رویه مالی در اجرای طرح نوسازی اتوبوسها، تهیه طرح اندازه گیری و صحه گذاری تحقق صرفه جویی‌ها و ایجاد سامانه مکانیزه برای اجرا، پایش، گزارش گیری و پرداختهای مربوط به طرح از جمله محورهای اصلی این فعالیتها هستند.

اقدامهای فوق هم‌اکنون در مراحل پایانی بوده و امید می‌رود با ادامه همکاریهای سازنده فی‌مابین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان شهرداریها و سایر نهادهای مرتبط به زودی شاهد آغاز مرحله اجرایی طرح باشیم.

در طرح جایگزینی 17 هزار اتوبوس گازسوز، صرفه جویی سوخت هر خودرو جدید به مدت پنج سال بازپرداخت خواهد شد و همچنین اجرای این طرح علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، موجب کاهش قابل توجه آلاینده های زیست محیطی و افزایش ایمنی ترافیک شهری خواهد شد.

براساس بررسیهای کارشناسی انجام شده پیش بینی می شود، در طول عمر مفید طرح، معادل 8600 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت مایع گازوئیل، 6.4 میلیون تن دی اکسیدکربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (CO2، CH4، N2O) و همچنین میزان تقریبی کاهش در هزینه‌های اجتماعی انتشار کربن معادل 65.2 میلیون دلار، حاصل شود.

اعظم اردستانی
کارشناس ارشد فناوری خودرو شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

کد خبر 252471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =