به گزارش شانا ، ولیالله افخمیراد گفت: حملونقل 35 درصد قیمت کالاهای خام صادراتی ایران را به خود اختصاص میدهد درحالی که در کشورهای صنعتی این رقم حداکثر 18 درصد است.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ایران پایین بودن توان عملیاتی بنادر است که اگر آن را با کشور چین یا امارات مقایسه کنیم که دو شریک نخست تجاری کشورمان هستند، این ارقام بیش از پیش خود را نشان میدهند.
افخمیراد اظهار داشت: توان عملیاتی بنادر ما در سال 2014 پنج میلیون و 163 هزار بوده است، اما در امارات این رقم به 21 میلیون و در چین به 182 میلیون میرسد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، افخمیراد اظهار داشت: اگر چه توان بنادر امارات در سطح پایین تری نسبت به ایران قرار دارد، با این وجود حدود 4 برابر ظرفیت عملیاتی بنادر ایران است، هزینه های عملیاتی در بنادر جنوب کشور از جمله بندر شهید رجایی به ازای هر کانتینر، 43 دلار است در حالی که این هزینه در راس الخیمه 13 دلار و در بندرسلاله عمان هفت دلار است.
وی تصریح کرد: در مورد زمانی که کالا در بنادر ما تخلیه و بارگیری می شود نیز مقایسه صورت گرفته است و در شش کشوری که مورد مطالعه قرار دادهایم، شاخص توقف در کنار بارانداز و بارگیری در این شش کشور حدود 10 ساعت است در حالی که در بندرعباس این شاخص حدود چهار روز، 9 ساعت و 45 دقیقه اندازه گیری شده است و طبیعی است که با چنین میانگین زمانی، هزینه ها تغییر پیدا کند و در نهایت در قیمت تمام شده خود را نشان دهد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در تایوان، مالزی، امارات و بندرعباس نیز مقایسه ای صورت گرفته است به طوری که در تایوان زمان انتظار برای یک کشتی 9 دقیقه، در مالزی 18 دقیقه و در امارات 14 دقیقه است.
وی افزود: مدت زمان تخلیه و بارگیری در تایوان پنج ساعت و مالزی 3 ساعت و در جبل علی 4 ساعت و در بندرعباس 4 روز است که به طور طبیعی موجبات افزایش زمان انتقال کالا را ایجاد می کند و باید بررسی و اصلاح شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: معضل خود مالکی کامیونها، فقدان شرکتهای حملونقل بینالمللی، از جمله مشکلاتی است و اگر بخواهیم قیمتها منطقی شود ناچار به رقابت هستیم و اجازه دادن به شرکتهای حمل و نقل بین المللی یکی از راهکارهای حل چنین مشکلاتی است.
افخمی راد اظهار داشت: در حمل و نقل داخلی، ناوگان ما بسیار ضعیف است و جا دارد شرکتهای حمل و نقل داخلی کشور در جهت ارتقای کیفی کامیونهایی که در اختیار دارند و همینطور تعداد آنها اقدام اساسی را انجام دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مرز بازرگان جایی که کامیونهای ترک قرار دارند، به راحتی می توان این تفاوت را احساس کرد، نو بودن و یکدستی در کامیونهای طرف ترک قابل مقایسه با کامیونهای ما نیست، باید درخصوص نوسازی حمل و نقل جاده ای ایران اقدامات جدی انجام داد.
وی گفت: در حوزه ریلی نیز با مشکلات مشابهی مواجه هستیم، ناوگان هوایی کشور به دلیل تحریمها نتوانسته بازسازی لازم را انجام دهد و صنعت هوایی کشور ناچار به استفاده از هواپیماهای قدیمی و فرسوده بوده است. در بخش حمل و نقل هوایی نیز اصلا قابل قیاس نیستیم.
وی ادامه داد: به لحاظ تسهیلات برای توسعه توریسم و جهانگردی نیز باید بپذیریم فرودگاههای ما با وجود موقعیت خوب کشور به هیچ وجه توان کسب درآمد از بابت ترانزیت هوایی و یا موارد دیگری که به نوعی با امر فراز و فرود مرتبط می شود را ندارند.
افخمی راد ادامه داد: فرودگاههای ما به قدری ضعیف هستند که قابلیت مقایسه را ندارند و جای آن دارد برای کسب منافع هوایی هرچه سریعتر اقداماتی در زمینه توسعه فرودگاهها به جهات مختلف صورت پذیرد که با توجه به شرائط خوب سیاسی و امنیتی که در کشور ما وجود دارد بتواند منشا درآمد برای کشور باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اشاره به این مشکلات به معنای آن نیست که خدمات کسانی که در این بخش فعالیت می کنند نادیده گرفته شود اما به عنوان یک ضعف باید مورد توجه قرار بگیرد و باید کاری کنیم که از شرائط، حداکثر بهره برداری را صورت دهیم و ایران در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در بخش ترانزیت جادهای ایران از امکان خوبی برخوردار است و موضوع جاده ابریشم که مورد توجه ویژه کشورهای شرقی بخصوص چین قرار گرفته است، باید مورد توجه جدی ایران قرار بگیرد تا در آینده درآمد بیشتری از آن به بخش اقتصادی کشور تزریق شود.
وی در ادامه به تغییر جایگاه ایران در جهان اشاره کرد و گفت: تحول جدیدی در راه است و ایران جایگاه خود را در جهان پیدا کرده است و با برداشته شدن تحریمها زمینه فعالیتهای بیشتر فراهم می شود. با توجه به کاهش هزینه هایی که با برداشته شدن تحریمهای بانکی به وجود خواهد آمد ما امیدواریم رقابت پذیری کالاهای ایران بیشتر شود و در نتیجه حجم صادرات غیر نفتی ایران افزایش یابد.
افخمیراد ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت نفت، صادرات غیر نفتی از استقبال بیشتری برخوردار خواهد شد و قطعا مسیر سخت و دشواری خواهیم داشت. بنابراین باید از ظرفیت موجود حداکثر استفاده را ببریم و تلاش کنیم ظرفیتهای جدیدی در کشورهای همسایه ایجاد کنیم و تلاش کنیم با کاهش قیمت در ارائه کالای صادراتی، قدرت رقابت پذیری کالاهای ایرانی را بیشتر کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: شرائط سیاسی منطقه این امکان را بیش از گذشته به ایران به عنوان کشوری امن و مناسب برای سرمایه گذاری خارجی و تولید بیشتر داده است، بنابراین اگر سیاستهای اقتصادی همسو با سیاست کشور حرکت کند قادر خواهیم بود سهم بیشتری از تولید را به صادرات اختصاص دهیم و موانع صادراتی را از پیش رو برداریم.
وی آماده نبودن ظرفیتهای تولید را در داخل کشور، بخشی از مشکلات پیش روی صادرات غیرنفتی دانست اما تصریح کرد: مشکل عمده این است که قادر نیستیم کالای خود را با قیمت رقابتی در بازارهای هدف عرضه کنیم.
نظر شما