پایداری انتقال گاز شمال کشور افزایش می یابد

طرح خطوط لوله سراسری به عنوان یکی از طرحهای زیر مجموعه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران فعالیتهای متنوعی را تحت پوشش دارد.

این طرح به عنوان نخستین طرح اجرای پروژه های شرکت ملی گاز ایران شناخته می شود و به نوعی قدیمی ترین طرح موجود در این شرکت و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به شمار می آید.

در ادامه، گفتگوی شانا با مجیدرضا جانسریان، مجری طرح خطوط لوله سراسری را می خوانید.

ابتدا توضیحی در رابطه با فعالیتهای این طرح ارائه کنید.

اجرای خط لوله تقویتی اسفراین_ نقاب_ جغتای که وظیفه گازرسانی به شرکت فولاد سبزوار و منطقه صنعتی جوین را برعهده دارد و در ادامه به خط 10 اینچی که از شمال به اسفراین امتداد دارد متصل شده و در این محل با خط لوله 48 اینچ شمال_ شمال شرق لوپ می شود از پروژه های این طرح به شمار می روند.

پروژه خط لوله 40 اینچ نکا_ رشت، خط لوله 42 اینچ رشت_ آستارا، خط لوله انتقال 24 اینچ دیزبا_ تربت حیدریه، خط لوله 16 اینچ تربت حیدریه_ کاشمر و خط لوله16 اینچ جاجرم_ گرمه تنها بخشی از پروژه های این طرح به شمار روند که طراحی تعدادی از آنها آغاز و مابقی نیز در مرحله طراحی قرار دارند.

از دیگر پروژه های این طرح می توان به تعویض کلاس خطوط لوله در استان گلستان و مازندران، پروژه ایستگاه کنترل فشار سمنان، پروژه خط رابط اول، سوم و پنجم تهران اشاره کرد که طراحی آن پایان یافته و هم اکنون آماده برگزاری مناقصه است.

عنوان طرح تحت مدیریت شما، طرح خطوط لوله سراسری است و به صورت مشخص به خطوط 56 اینچ، خطوط سراسری گفته می شود.دلیل وجود پروژه هایی با قطر کمتر از 56 اینچ در این طرح چیست؟

این طرح به عنوان نخستین طرح اجرای پروژه های شرکت ملی گاز ایران شناخته می شود و به نوعی قدیمی ترین طرح موجود در شرکت ملی گاز ایران و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به شمار می رود.

خطوط لوله سراسری زیادی از سوی این طرح اجرا شده و همکاران بسیاری  در این طرح بازنشسته و خدمات زیادی برای کشور انجام داده اند. با توجه به مصوبه ای که از سوی هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران تصویب شد، اجرای تعدادی از پروژه های انتقال گاز به شرکتهای گاز استانی واگذار شده بود و این در حالی است که این شرکتها پس از مدتی پیشنهاد دادند که اجرای این خطوط مجددا به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بازگردد.

با تصویب مجدد این موضوع از سوی هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران، اجرای این خطوط به شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران واگذار و بین طرحهای این شرکت تقسیم شد، به همین دلیل تعدادی از پروژه های طرح خطوط لوله سراسری با سایزهای کمتر از 56 اینچ است.

چند پروژه ای که در دستور کار این طرح قرار دارد با هدف پایداری انتقال گاز شمال کشور اجرا می شود. اجرای این پروژه ها چه تاثیری در پایداری انتقال گاز شمال کشور دارد؟

مهم ترین مشکل شمال کشور در این زمینه، کمبود گاز است. هم اکنون گاز مورد نیاز شمال کشور با دو خط لوله از طریق رشت و با یک خط لوله 30 اینچ از طریق خراسان تغذیه می شود. بخشی از کمبود گاز در پیک مصرف نیز از طریق ترکمنستان تامین می شود.

از سوی دیگر، خط لوله 48 اینچ شمال_ شمال شرق که از پارچین تهران آغاز و تا سرخس امتداد دارد در منطقه دشت شاد به یک خط لوله30 اینچ متصل می شود.

هم اکنون همکاران ما در این طرح، پروژه خط لوله 42 اینچ در منطقه دامغان را اجرا می کنند که این خط تا شهرستان نکا امتداد دارد. از طرفی، منطقه اسفراین نیز هم اکنون با یک خط لوله 10 اینچ که از خط لوله 30 اینچ شمال_ شمال شرق انشعاب گرفته شده تغذیه می شود و با اتصال در این سه نقطه می توانیم حجم بیشتری از گاز را به شمال کشور منتقل کنیم و با اجرای این پروژه، مشکل کمبود گاز این منطقه مرتفع می شود.

از طرف دیگر، خط لوله 40 اینچ رشت_ نکا، پروژه مهم دیگری به شمار می آید که هم اکنون مراحل طراحی را طی می کند و بخشی از آن را از رشت تا سنگر فازبندی کرده ایم و طراحی آن را در دستور کار داریم.

با اجرای این پروژه و تزریق گاز به خط انتقال رشت_ سنگر می توانیم گاز مصرفی شهرستان، نیروگاه و شهرکهای صنعتی رشت که بسیار پرمصرف است را از روی خط 30 اینچ موجود برداریم و روی خط جدید بگذاریم در نتیجه ما می توانیم در مبدا که ایستگاه لاکان رشت است حجم بسیار زیادی گاز اضافه را از طریق خط لوله 30 اینچ به مرکز و شرق استان گیلان و غرب استان مازندان تحویل دهیم.

با اجرای این پروژه، 90 درصد از مشکل کمبود گاز شمال کشور برطرف می شود و امیدواریم بتوانیم طراحی این پروژه که در جریان است را به پایان برسانیم.

تسویه حساب پروژه ها از دیگر فعالیتهای این طرح به شمار می آید. در این زمینه نیز توضیحاتی ارائه کنید.

تا کنون تسویه حساب تعدادی از پروژه های قدیمی که پیشتر از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اجرا شده، انجام نشده است.

بخشی از این موارد از سوی مجریان انجام شده و بخش دیگری نیز باقیمانده که پروژه شمال_ شمال شرق از جمله پروژه هایی به شمار می آید که مراحلی پایانی خود را طی می کند.

بعضی از این پروژه ها از جمله شمال_ شمال شرق پروژه بسیار بزرگی بود که از پارچین آغاز و تا سرخس در مرز ترکمنستان امتداد داشت و پیمانکاران مختلفی در این پروژه فعالیت می کردند.

این پروژه هم اکنون مراحل تسویه حساب کالاها، تنظیم صورت وضع قطعی و بالانس متریال و رسیدگی به ادعای پیمانکاران را طی می کند و امیدواریم در چند ماه آینده این مراحل پایان یابد.

تا کنون 98 درصد بالانس متریال آماده و مصارف پروژه نیز به صورت 100 درصدی مشخص شده و در مرحله خوبی هستیم و طی چند ماه آینده تمام تسویه حسابهای باقیمانده این طرح نهایی می شود.

سخن پایانی
به همه مسئولان کشور، همکاران صنعت گاز، بویژه در طرح خطوط لوله سراسری و فاز دوم پالایشگاه ایلام خسته نباشید و خداقوت می گویم.

از خداوند بزرگ می خواهم که سلامت، سعادت و سربلندی نصیب همه آنها کند و از فرصت استفاده کرده و عید سعید نوروز را به همه این عزیزان تبریک می گویم. امیدوارم در کنار خانواده سالی خوب پر از آرامش، آسایش و سلامتی داشته باشند. ان شاا... سال 95 نیز سال بسیار خوب و پرباری برای کشور عزیز اسلامی ایران باشد.



کد خبر 257552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =