برندسازی تخلف جایگاههای سوخت را به حداقل می رساند

وزیر نفت به عنوان پدر خانواده صنعت نفت خواستار توجه ویژه به تخلفات در حوزه سوخت رسانی به منظور ارائه خدمات مناسب تر شد، بنابراین نباید با نادیده گرفتن مشکلات فضا را برای بروز تخلفات باز کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، اهمیت بالای سوخترسانی و عرضه سوخت با کیفیت در جایگاهها برای وزارت نفت، حساسیت و تذکر اخیر بیژن زنگنه، وزیر نفت به خانواده سوخترسانی در کشور در بخشهای تولید، توزیع و بازرسی بار دیگر این مهم را به همه مسئولان گوشزد می کند که خدمترسانی مطلوب و رفتار مناسب با مردم از اولویتهایی عرصه سوخترسانی به شمار می آید.

سید ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران شامگاه دوشنبه (23 فروردین ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما حاضر شد تا به دغدغه های مردم درباره عرضه بنزین در جایگاههای عرضه سوخت که به تازگی بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز به برخی از این موارد اشاره داشته است، پاسخ دهد، در ادامه برنامه بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور و مسلم بیات، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی روی خط تلفنی برنامه آمدند.

 برندسازی تخلف جایگاههای سوخت را به حداقل می رساند

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در آغاز سخنان خود اعلام کرد: با توجه به وجود 6 هزار جایگاه عرضه سوخت در کشور و تقریبا 12 هزار پرسنل مشغول به کار، بدون شک بروز تخلف در این واحدهای صنفی قابل انکار نیست.

سجادی افزود: از این 6 هزار جایگاه سوخت، حدود 3700 تا 3800 جایگاه عرضه بنزین و 2400 تا 2500 جایگاه مخصوص عرضه سی ان جی هستند که به عنوان بازوی شرکت ملی پخش در زمینه عرضه سوخت مورد نیاز کشور به شمار می روند.

وی افزود: 6 هزار جایگاه عرضه سوخت به عنوان همکار شرکت ملی پخش، روزانه بیش از 70  میلیون لیتر بنزین و 45 میلیون مترمکعب نفت گاز در سراسر کشور توزیع می کنند که گاهی اوقات تخلفاتی نیز در این جایگاهها صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، با بیان این که پمپهای جایگاه های عرضه سوخت در همه کشور تائیدیه سازمان استاندارد را دارند، گفت: طبق اعلام سازمان ملی استاندارد تنها یک درصد آنها ممکن است مشکل کالیبر داشته باشند و سوخت گیریهای پیاپی ممکن است یکی از دلایل خروج هوا از نازلها باشد.

وی، با تاکید بر این که بدون شک در 6 هزار جایگاه سوخت و 12 هزار نفر پرسنل ارباب جمعی که در سراسر کشور مشغول به کارند، تخلفاتی نیز صورت می گیرد، اظهارکرد: صاحبان و مالکان جایگاهها مسئول مستقیم برخورد با تخلفات احتمالی هستند و باید به عنوان مالک، بر عملکرد کارکنان خود نظارت کامل داشته باشند.

به گفته سجادی، تخلفات صورت گرفته نیز به کارکنان جایگاه ها و مشکلات فنی پمپها برمی گردد که بدون شک نیازمند حساسست صاحبان جایگاهها برای رفع مشکلات است.

وی با بیان این که درصد این تخلفات در سطح کشور بسیار ناچیز بوده و باید از کار بزرگ جایگاهداران در عرضه و توزیع مناسب سوخت در همه ایام و در هر شرایط آب و هوایی در سراسر کشور قدردانی کرد، افزود: بدون شک وزارت نفت عملکرد همه جایگاهداران را زیر سوال نمی برد، اما به عنوان متولی عرضه سوخت در کشور موظف به پیگیری تخلفات و شکایات مردمی است.

سجادی تاکید کرد: شرکت پخش به عنوان حاکمیت موظف به این است که سوخت با کیفیت و کمیت مناسب در کشور توزیع کند و هرگونه تخلف در فرآیند عرضه سوخت را برای ارائه خدمات بهتر به مردم پیگیری و رفع کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: صاحبان جایگاهها تاکنون هرگونه تخلف و شکایت اعلام شده را پیگیری و رفع کرده اند.  

وی با اعلام این که شماره تلفن 09627 به طور عمومی در سراسر کشور برای اعلام پیشنهادها و شکایتها اعلام شده است، تصریح کرد: مردم در سراسر کشور می توانند با این شماره تماس بگیرند و هرگونه تخلفی را گزارش دهند و مطمئن باشند که تخلفات رفع و پیگیری می شود.

سجادی با بیان این که ما از لحاظ ماهوی با رئیس و صاحب جایگاه قرارداد داریم، گفت: اگر تخلفی در جایگاهها صورت گیرد، مسئولیت آن با صاحب جایگاه است؛ زیرا از لحاظ حقوقی وی طرف قرارداد با شرکت ملی پخش هست، بنابراین در قبال کیفیت و کمیت عرضه سوخت صاحب جایگاه باید پاسخگو باشد؛ البته ممکن است صاحب جایگاه به هیچ وجه در جریان تخلفات نباشد، اما باید در قبال وظایف محوله و عملکرد کارکنان جایگاه پاسخگو باشد.

وی درباره تخلف نپرداختن حقوق به کارکنان جایگاهها و کسب درآمد از فروش مکمل و ارائه خدمات در برخی جایگاههای کشور گفت: بدون شک این گونه تخلفات عمومیت ندارد، زیرا همه جایگاهداران موظف به پرداخت حقوق و پاداش طبق ضوابط قانون کار بوده و بدون شک در صورت بروز، این تخلفات بررسی می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره سخنان چند روز  پیش وزیر نفت درباره تخلفات برخی جایگاهداران در کشور اذعان داشت: وزیر هم به عنوان یک فردی از این جامعه، سوختگیری کردند و شاهد این مشکل بوده اند و این تخلف هم بر ایشان وارد شده؛ اما این موضوع عمومیت ندارد و بدون شک با جایگاههای متخلف در صورت احراز تخلف برخورد جدی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: وزیر نفت به عنوان پدر خانواده صنعت نفت به جایگاه های عرضه سوخت به عنوان ارباب جمعی وزارت نفت تذکر دادند که تخلف در این واحدهای صنفی وجود دارد و باید رفع و پیگیری شود، البته وزیر همیشه به ما نیز سخت می گیرد و می گوید شما به عنوان مسئول ارائه سوخت موظف به عرضه فرآورده  های با کمیت و کیفیت به مردم هستید و جایی که با مردم سر و کار دارد باید حساسیت دو چندان باشد.

سجادی ادامه داد: وزیر نفت به خانواده صنعت نفت این انتقاد را وارد کردند که مراقب باشید، تخلف صورت می گیرد و برای حل این معضل به دنبال راه حل باشید.

به اعتقاد وی، قضاوت درباره بحثهای پیش آمده و تخلفات جایگاهها را در سرانجام باید به عهده مردم بگذاریم، اما به واقع آنچه مردم مطرح می کنند، وجود دارد زیرا اگر این اتفاق نمی افتاد، بدون شک ما اکنون سازمانهای بازرسی، کنترل کیفیت و کمیت و سامانه پیگیری تلفن چهار شماره ای نداشتیم، به هر حال همه این مشکلات وجود داشته که زمینه فعالیت و ایجاد این نهادهای نظارتی و بازرسی را ایجاد کرده است.

سجادی تاکید کرد: همه خانواده سوخت رسان کشور اعم از تولید و توزیع و نظارت باید تلاش کنیم فرآورده با کیفیت و کمیت مناسب به دست مردم برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، این که در همه جا بگوییم تخلفی در جایگاههای سوخت اتفاق نمی افتد، صحت ندارد، همانطور که بارها حاج محمدرضا به عنوان امین جایگاهداران و رئیس اتحادیه جایگاهداران آمدند و واسطه شدند برای جایگاهی که تخلف داشته یا بدهی به شرکت داشته است، خواستار نرمش و گرفتن زمان برای پرداخت بدهیها شده اند.

وی تاکید کرد: حاج محمدرضا به عنوان رئیس اتحادیه جایگاهداران واسطه میان ما و جایگاهداران هست و مشکلات را بیان می کنند، البته این به این معنی نیست که ما از تخلفات چشم پوشی کنیم، بلکه باید با کمک شرکت پخش و اتحادیه تلاش کنیم تا دیگر این اتفاقها نیفتد.

سجادی افزود: حتی ما در جلسه پیش از سال با اتحادیه جایگاهداران سوخت تاکید کردیم که باید به سمتی حرکت کنند که از این پس خودشان به تخلفات رسیدگی کنند، ما انتظارمان این هست که صاحبان مجاری عرضه سوخت بر ارباب جمعی خودشان نظارت کنند و بحث نظات و برخورد با تخلفات را جدی گیرند.

وی، با اشاره به این که برای حل این مسله ما در وزارت نفت طرحی را به عنوان برندسازی در مجاری عرضه سوخت داریم، اظهار کرد: طرح برندسازی براساس ضوابطی که تا پایان ماه اعلام عمومی می شود از شرکتهایی که حایز شرایط هستند، درخواست می کند برای برند شدن بیایند.

سجادی ادامه داد: با این طرح همه جایگاههای تازه ساخت تحت پوشش شرکتهای برند قرار می گیرند و وقتی جایگاهها تحت پوشش برند قرار گیرند، سعی می کنند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند.

وی تاکید کرد: همه جایگاههای عرضه سوخت به تدریج تحت پوشش برندها قرار می گیرند، البته تحت پوشش قراردادن جایگاههای کنونی بدون شک زمانبر خواهد بود، اما همه جایگاههای جدید تحت پوشش برند، مجوز دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: وقتی تعدادی جایگاه تحت پوشش برند قرار گیرند، آن برند از لحاظ کیفیت، کمیت و مسائل فنی نظارت را عهده دار می شود، بنابراین برندها برای ارائه خدمات مناسبتر به مردم با یکدیگر رقابت می کنند.

سجادی درباره قیمت عرضه سوخت در جایگاههای تحت پوشش برند، تاکید کرد: قیمت فرآورده های سوخت طبق نرخ مصوب دیگر جایگاهها عرضه خواهد شد، البته این امکان وجود دارد که در آینده بنا بر خدماتی که عرضه می کنند، قیمتها افزایش یابد.

وی اعلام کرد: ما معتقدیم که وقتی برندها شکل گیرند عرضه خدمات بهبود می یابد و سرانجام این موضوع سبب دریافت خدمات بهتر به مردم می شود.

خودروهای داخلی از نظر دریافت سوخت مشکل دارند

در ادامه این برنامه حاج محمدرضا مدعی شد: با بررسی و بازبینی دوربینهای مداربسته جایگاه مورد نظر اتفاقی مبنی بر این که هوا وارد باک خودرو شده، تحت هیچ شرایطی رخ نداده است.

وی تصریح کرد: البته آزمایشی صورت گرفته که بر اساس آن مشخص شد که در 20 لیتر سوختگیری بنزین 20 سی سی اختلاف وجود داشته است که این سطح اختلاف در یک دستگاه مکانیکی حساس نمی تواند به چشم بیاید.

حاج محمدرضا ادامه داد: جایگاهی که وزیر نفت به آن مراجعه کرده بودند پس از بررسی و چند بار آزمایش نشان داد که هر تلنبه ای تا 60 سی سی بالاتر از خط می رفته است، بدان معنا که 20 لیتر و 60 سی سی را 20 لیتر حساب می کرده است.

رئیس انجمن جایگاهداران، در بخشی دیگر از این گفتگو با بیان این که خودروهای داخلی از نظر مقدار دریافت سوخت مشکل دارند، اختلاف مقدار بنزین دریافت شده است و حجم بنزینی که در داخل باک خودروها وجود دارد را ناشی از مشکل فنی خودروهای ساخت داخل دانست.

وی تصریح کرد: ما مشکل عجیبی با باک و سیستم آمپرینگ خودروهای ساخت داخل داریم و خودروهای ساخت خارج چنین مشکلی ندارند مگر در موارد خاص.

حاج محمد رضا افزود: این دوگانگی در مقدار دریافت بنزین بیشتر در خودروهای ساخت داخل اتفاق می افتد و پی شتر این مشکل را با شرکت ایران خودرو در رابطه با خودروهای پیکان داشتیم که سبب بازگشت بنزین می شد.

وی ادامه داد: از آنجا که آمپرینگ خودروها دیجیتال بوده است، احتمال می رود ایراد پیدا کرده باشد و گاهی حجم دریافت بنزین را به صورت دقیق نشان ندهد.

اندازه خطای نازلها پارسال کمتر از یک درصد بوده است

در ادامه این گفتگوی ویژه خبری، مسلم بیات، مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران نیز گفت: هر وسیله سنجشگری که بارها مورد استفاده قرار می گیرد، صحت و دقت آن باید متناسب با میزان و مرتبه های استفاده از آن ارزیابی شود تا اطمینان حاصل شود که صحت و دقت آن همانند روز نخست است.

وی با بیان این که سنجشگر دریافت بنزین (دیسپنسر) نیز از این قاعده مستثنی نیست، تصریح کرد: از آنجا که این سنجشگرها بارها استفاده می شوند، طبیعی است که به اصطلاح از کالیبره خارج شوند، اما تدابیری در این باره اندیشیده شده است.

به گفته بیات، فرد یا شرکت ارائه دهنده خدمات در این زمینه مکلف است بر اساس قانون اطمینان حاصل کند که وسیله سنجشگر از لحاظ صحت و دقت همانند روز نخست کار می کند.

مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران اعلام کرد: شرکت ملی پخش هر ماه این کار (حصول اطمینان از سنجشگرها) را انجام می دهد و سازمان استاندارد نیز به عنوان یک سازمان حاکمیتی این کار را هر سه ماه یکبار انجام می دهد.

وی اظهار کرد: در تهران با وجود این که در روش اجرایی گفته شده است هر 6 ماه یک بار صحت نازلهای سوخت ارزیابی می شوند، اما سازمان استاندارد هر سه ماه یک بار این کار را انجام می دهد.

بیات ادامه داد: هیچ یک از جایگاههایی که در گزارش گفتگوی ویژه خبری نشان داده شد از استاندارد خود خارج نشده اند.

وی اضافه کرد: بر اساس استاندارد، در پنج لیتر به اضافه منفی 25 سی سی در 10 لیتر به اضافه منفی 50 سی سی و در 20 لیتر نیز به اضافه منفی 100 سی سی روا داری، پذیرفته شده است و در جایگاهی که وزیر نفت نیز تشریف برده بودند این جایگاه پارسال هیچ تخلفی نداشته است.

بیات، درباره جایگاهی که وزیر نفت به آنجا رفته بود، گفت: در این جایگاه 20 نازل وجود دارد که در بررسیهای انجام شده تنها 2 نازل آن در 20 لیتر، منفی 20 سی سی خطا داشته اند که این میزان خطا نیز در روا داری، استاندارد است.

مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران اعلام کرد: بر اساس بازرسیهایی که ما انجام دادیم از 19 هزار و 314 مورد بازرسی که روی نازلها انجام شد از 266 جایگاه و چهار هزار و 888 نازل، 17 هزار و 236 مورد در  ارتباط با نازلهای بنزین بوده که تنها 137 نازل طی پارسال خطا داشتند که این میزان خطا کمتر از یک درصد می شود.

بیات درباره وارد کردن هوا به باک خودروها نیز مدعی شد: از نظر علمی و فنی اگر پمپ هوا بکشد می سوزد، بنابراین، چنین موضوعی امکان پذیر نیست و از آنجا که قیمت پمپها بیش از 10 میلیون تومان است خود جایگاهداران به دلیل این که متضرر نشوند هیچگاه این کار را انجام نمی دهند.

وی با بیان این که در این باره باید اخلاق حرفه ای از سوی افرادی که در جایگاههای سوخت کار می کنند، رعایت شود، گفت: این احتمال وجود دارد که فردی به دلیل رعایت نکردن اخلاق حرفه ای، حق مردم را رعایت نکند.

مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران، درباره گفته های رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور مبنی بر این که خودروهای داخلی از نظر میزان دریافت بنزین مشکل دارند، گفت: از آنجا که آزمایشهای کامل روی همه قطعات خودرو انجام می شود و این خودروها از ما گواهی می گیرند، بر این اساس نباید مشکلی در این باره وجود داشته باشد، اما احتمال این هست که برای پمپ مشکل به وجود آید.

کد خبر 258048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =