۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
  • کد خبر: 262648
دانشگاه و صنعت نفت در مسیر پیشرفت اقتصاد ایران

توجه به دانش فنی و پژوهش 2 رکن اساسی است که صنعت نفت کشور باید بیش از پیش آن را مورد توجه قرار دهد.

اکنون با رفع تحریمها فصل تازه ای پیش روی صنعت کشور گشوده شده است که از این رهگذر باید اولویتهایی را ترسیم و مطابق آن حرکت کرد. توجه به موضوع پژوهش از جمله این اولویتها به شمار می آید که همواره در این مسیر غفلتهایی انجام شده است.

معتقدم برنامه ریزیها در صنعت نفت ایران باید به سمت و سوئی حرکت کند تا به کمک پژوهش فرآیندهای تازه و بهتری طراحی شود و در این صنعت عظیم مورد استفاده قرار گیرد.

آنچه دستیابی صنعت نفت به مسئله پژوهش را فراهم می کند، ارتباط صنعت نفت با مراکز دانشگاهی است که در سایه این همکاری افزون بر ارتقای سطح فرآیندهای صنعتی، راههای تازه ای به روی این حوزه گشوده می شود.

گفته می شود صنعت نفت ایران باید از خام فروشی فاصله گیرد و به سوی تولید فرآورده های نو و ایجاد ارزش افزوده گام بردارد، پژوهش و ارتباط صنعت با دانشگاهها یکی از لازمه های تحقق این هدف است.

اگر صنعت نفت به دنبال بهبود فرآیندهای تولید و افزایش ارزش افزوده است، ناگزیر باید به پژوهشهای دانشگاهی روی آورد.

اگر این صنعت مهم به دنبال راههای کارآمد و راهبردهای نو در حوزه استخراج از مخازن بویژه مخازن مشترک است، این هدف از مسیر ارتباط با دانشگاهها امکانپذیر می شود، حتی ارتقای بخش پایین دستی صنعت نفت نیز به این پژوهشهای دانشگاهی نیاز دارد.

در شرایط کنونی نیز اگر موضوع افزایش تولید و صادرات در اولویت برنامه ریزیها قرار گرفته است، این موضوع را باید از مخازن مشترک دنبال کرد که باز هم با استفاده از پژوهش دانشگاهی امکانپذیر خواهد بود.

خلاصه کلام آن که همه مسیرهای رشد و توسعه صنعت نفت به دانشگاه و در نتیجه آن به پژوهش ختم می شود که همچون 2 بازو می توانند در رشد و شکوفایی اقتصاد ایران موثر باشند.

ایرج گودرزنیا
استاد دانشگاه صنعتی شریف

کد خبر 262648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =