نوبخت: اگر برجام نبود، امروز باید نفت در برابر غذا را تحمل می کردیم

سخنگوی دولت گفت: واقعیت این است که اگر برجام نبود، امروز باید نفت در برابر غذا را تحمل می کردیم و امروز باید اقتصاد ریاضتی را به جای اقتصاد مقاومتی در کشور تحمل می کردیم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت روز پنجشنبه در نشست مشترک اعضای شورهای برنامه ریزی و توسعه استان های شمالغرب کشور در تبریز اظهار کرد: در سه سال گذشته ریل گذاری مناسبی برای توسعه کشور صورت گرفت و سیاست های تدوین شده در سال های 95 تا 99 در چهارچوب برنامه ششم عملیاتی می شود. 

وی با اشاره به این که در سه سال گذشته کشور با شرایط تحریم روبرو بود، گفت: بر اساس استمرار رویکرد غیر منطقی و مردود دولت گذشته کشور همچنان در جهت تضعیف بیشتر پیش می رفت تا به نفت در برابر غذا و صادرات صفر برسد. 

نوبخت یادآور شد: در دولت قبل صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز به یک میلیون کاهش یافت که همین رقم نیز به سمت صفر پیش می رفت. 

وی گفت: متاسفانه قانون حاکم در روابط بین الملل به گونه ای است که در آن مقطع حتی دوستان ما هم از ما حمایت نمی کردند. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: اما ملت بزرگ، نجیب و بخشنده ایران به رغم ظلمی که از سوی حاکمان بی پایه مردمی به کشورمان وارد شد، این ملت هنوز به شرایط خروج از بحران کشورهای همسایه کمک می کند. 

وی اظهار کرد: گرچه همه این موارد کوچک ترین تاثیری در اراده ملت ایران برای استیفای حقوقش نداشت، باید قبول کنیم مانعی در سر راه توسعه ملی ما بوجود می آورد؛ با همه این ها در سایه حرکت جمعی که از سه سال پیش آغاز کردیم اجازه ندادیم حلقه سخت تحریم تنگ تر شود. 

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: در سه سال گذشته مقرر شد که شرایط را برای احقاق حقمان از طریق مذاکرات آغاز کنیم و هویت دولتی ما تصمیم داشت جلوی مضیقه های بیشتر را بگیرد و این رویکرد موجب شد رشد اقتصای ما از منفی 6.8 درصد به مثبت تغییر یابد و تورم بالای 40 درصدی، تک رقمی شود. 

نوبخت گفت: آن روز عده ای تردید داشتند که این دولت، قدرت و ظرفیت مذاکره برای تقلیل فشارها و تغییر متغیرهای اقتصادی را داشته باشد تا بتواند وضعیت نابسامان حاکم بر کشور را اصلاح کند. 

وی افزود: تلاش مجلس و قوه قضاییه و نیک اندیشی مقام معظم رهبری همراه با مدیریت عالی دولت و شخص دکتر روحانی سبب شد امروز غلط بودن نگاه کسانی که فکر می کردند نمی توانیم به موفقیت های بزرگی دست یابیم، برای همه روشن و اثبات شود. 

وی یادآور شد: امروز نخستین روزی است که یکسال از توافق برجام می گذرد و اکنون به صادرات روزانه بیش از دو میلیون و 667 هزار بشکه نفت دست یافته ایم. 

سخنگوی دولت تدبیر و امید گفت: وقتی ما با 6 کشور بزرگ جهان بر سر مذاکره نشستیم باید پذیرفت دستاورد آن اگر حداکثری نباشد در حد خوشبینانه است. 

وی اظهار کرد: اکنون بحثی مطرح است که دولت در اصلاح قانون بودجه، بودجه پنح هزار و صد میلیارد تومانی دفاع را تقلیل می دهد و این در حالی است که یک میلیارد و 700 میلیون دلار دارایی های ارزی مسدود شده ما در آمریکا در سایه مذاکرات هسته ای احیا شد و ما توانستیم علاوه بر اصل پول، سود آن را نیز از آمریکا پس بگیریم و در بودجه استفاده کنیم. 

نوبخت گفت: در این مدت موفق شدیم شرایط تحریمی را به شرایطی سرمایه گذاری تبدیل کنیم و جایگاه سیاسی ایران را در روابط بین المللی ارتقا دهیم به گونه ای که قبل از آن مقامی بالاتر ازمدیر کل سیاسی را نه دعوات می کردند و نه به ایران می آمدند. 

وی با اشاره به حضور هیئت های خارجی بلند پایه مختلف در کشور گفت: پس از برجام این وضعیت دگرگون شد و سه میلیارد و 418 میلیون دلار از 27 دی ماه 94 بر روی 41 طرح در داخل کشور سرمایه گذاری شد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: اینها همه آثار تلاشی است که با رهبری مقام معظم رهبری و مدیریت عالی دولت در این فاصله کوتاه صورت گرفته است. 

وی یادآور شد: هر چند ملت ایران ثابت کرده است در برابر هیچ فشاری کوتاه نمی آید، اما واقعیت این است که اگر برجام نبود، امروز باید نفت در برابر غذا را تحمل می کردیم و امروز باید اقتصاد ریاضتی را به جای اقتصاد مقاومتی در کشور تحمل می کردیم. 

وی افزود: منتقدان، رشد اقتصادی را از منفی به مثبت و تقلیل تورم بالای 40 به زیر 10 درصد را نمی بینند، اما اگر این تورم فقط یک درصد بالا رود، هیاهو به راه خواهند انداخت. 

وی اضافه کرد: توسعه ملی که در برنامه ششم تدارک دیده شده است، زمانی اتفاق می افتد که استان ها همزمان توسعه یابند. 

نوبخت گفت: امروز باید هم باید استان های شمال غرب و هم کل منطقه را که بافت فرهنگی مشابه دارند توسعه و رشد دهیم. 

وی افزود: در هر چهار استانی که در منطقه دو شورای برنامه ریزی کشور عضویت دارند، بخشی از این توسعه از طریق اجرای طرح های الویت دار سفر ریاست جمهوری انجام شده است. 

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات سال های گذشته ناشی از کاهش قیمت نفت به زیر 30 دلار در دولت تدبیر و امید، در بخشی از پروژه های عمرانی نتوانسته ایم 100 درصد اعتبارات را تخصیص دهیم اما همه این اعتباراتی که تخصیص داده نشده است، امسال تخصیص می یابد. 

نوبخت گفت: از هشتم تیر ماه امسال هر هفته 15 هزار میلیارد ریال تخصیص انجام شده و 45 هزار میلیارد ریال ابلاغ و آماده کار است. 

وی ادامه داد: امسال 17 هزار و 160 میلیارد ریال هم برای آب های مرزی تخصیص یافته است و مصمم هستیم تا ماه آینده 50 درصد اعتبارات استانی را که پرداخت نشده پرداخت کنیم، ضمن اینکه باید حداقل بیش از نیمی از اعتبارات تملک دارایی استانی چهار استان شمال غرب را تا پایان نیمه نخست امسال بپردازیم. 

وی اعلام کرد: با توجه به تعدد طرح ها، سیاست ما این است که بخشی از طرح ها از طریق مشارکت مردم و بخش غیردولتی را جذب کنیم و اعتبارات دولتی را متمرکز به طرح های باقی مانده کنیم تا به اتمام برسن ، زیرا عزم جدی داریم حرکت محسوس برای مردم در تولید و اشتغال ایجاد کنیم. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در زمان حاضر هفت هزار و 500 واحد تولیدی در کشور با 80 درصد پیشرفت فیزیکی آماده است و ما موظف هستیم تسهیلات لازم را ارایه دهیم تا بتوانیم بین 130 تا 150 هزار موقعیت شغلی جدید ایجاد کنیم. 

وی افزود: این واحدها باید تا شهریور ماه فعال شوند تا بتوانیم زمینه فعالیت جوانه ای تحصیل کرده را فراهم کنیم و رشد تولیدی هم داشته باشیم تا به افزایش رشد اقتصادی دست یابیم. 

نوبخت برای سفر یک روزه کاری در تبریز است و امروز از کارگاه ایستگاه 11 خط یک قطارشهری تبریز دیدن کرد. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بعد از ظهر امروز با شرکت در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی سخنرانی خواهد کرد. 

کد خبر 264929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =