۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
  • کد خبر: 266091
سایه شوم اشباع بر سر بازار نفت

رشد بیش از حد سطح ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی سبب شد قیمت نفت در هفته گذشته نیز با کاهش رو به رو شود.

به گزارش شانا، سطح فراتر از انتظار ذخیره سازی نفت و فرآورده های نفتی سبب شد در هفته گذشته روند کاهشی قیمت نفت ادامه یابد و  در پایان ماه ژوئیه، طلای سیاه شدیدترین افت ماهانه خود را در سال 2016 میلادی تجربه کند.

قیمت نفت در روز دوشنبه (چهار مرداد ماه) بیش از دو درصد کاهش یافت زیرا استمرار اشباع بازارهای جهانی از فراورده های نفتی سبب شد این نگرانی ایجاد شود که بازگشت توازن به بازار نفت، دچار اختلال شود.

اطلاعات منتشر شده از سوی مؤسسه جنسکیپ نشان داد که سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا در هفته منتهی به اول مرداد، یک میلیون و 100 هزار بشکه افزایش یافته است.

از سوی دیگر، گزارشهای منتشر شده درباره افزایش شمار دکلهای حفاری نفت در آمریکا، فعالان بازار نفت را نسبت به افزایش بیش از حد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان این کشور، نگران کرد.

قیمت شاخص نفت آمریکا در این روز با یک دلار و 6 سنت کاهش، به 43 دلار و 13 سنت برای هر بشکه رسید. قیمت بنزین نیز در بورس کالای نیویورک در معاملات میان روز، به 1.3291 دلار برای هر گالون سقوط کرد.
شاخص نفت خام برنت نیز در این روز با 97 سنت کاهش قیمت روبرو شد و در پایان روز به قیمت 44 دلار و 72 سنت برای هر بشکه رسید.

طبق اعلام شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز، در آخرین هفته تیر ماه، شرکتهای حفاری آمریکایی شمار دکلهای حفاری را برای چهارمین بار پیاپی افزایش دادند.

با این همه، برخی کارشناسان هشدار دادند که نباید این افزایش شمار دکلها را نشانه قطعی افزایش تولید نفت در آمریکا پنداشت.

بانک انگلیسی بارکلیز اعلام کرد رشد تقاضای جهانی نفت در سه ماه سوم سال جاری میلادی، نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود. تقاضای نفت در کشورهای توسعه یافته، رو به کاهش گذاشته و رشد تقاضای نفت کشورهای در حال توسعه، همچون چین و هند، آهسته شده است.

در معاملات روز سه شنبه (5 مرداد ماه) نیز قیمت نفت آمریکا با کاهش روبرو شد، اما شاخص نفت خام برنت، به دلیل تفاوت شرایط بنیادین در بازار اروپا با بازار آمریکا، از افزایش برخوردار شد.

در این روز مؤسسه نفت آمریکا که یک نهاد غیر دولتی است، اعلام کرد سطح ذخیره سازی نفت خام در این کشور در هفته منتهی به اول مرداد، با 827 هزار بشکه کاهش روبرو شده است، در حالی که کارشناسان پیش بینی می کردند این رقم دو میلیون و 300 هزار بشکه کاهش یافته باشد.

طبق گزارش مؤسسه نفت آمریکا، سطح ذخیره سازی بنزین در این کشور با 423 هزار بشکه کاهش رو به رو بود، در حالی که کارشناسان پیش بینی می کردند این رقم از 36 هزار بشکه رشد برخوردار شده باشد.

قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در این روز با 21 سنت کاهش، به 42 دلار و 92 سنت برای هر بشکه رسید، اما شاخص برنت با 15 سنت رشد، قیمت 44 دلار و 87 سنت را تجربه کرد.

تحولات بازار در روز سه شنبه سبب شد فاصله قیمت دو شاخص برنت و دبلیو تی آی به بالاترین حد خود از ماه آوریل سال جاری میلادی تا کنون برسد.

گزارش سوددهی شرکت بی پی در این روز کمتر از برآورد کارشناسان بود و طبق اعلام این شرکت، سود پالایشی آن در سه ماه دوم سال 2016 میلادی به پایینترین حد در 6 سال اخیر رسیده است.

اعلام گزارش رشد غافلگیر کننده سطح ذخیره سازی نفت خام در آمریکا در روز چهارشنبه (6 مرداد ماه) سبب شد قیمت این کالا در بازارهای جهانی با سه درصد کاهش رو به رو شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا که مرجع رسمی آمارهای انرژی این کشور است، اعلام کرد سطح ذخیره سازی نفت خام در ایالات متحده در هفته منتهی به اول مرداد ماه، یک میلیون و 700 هزار بشکه افزایش داشته است. این اداره همچنین اعلام کرد ذخیره سازی بنزین در آمریکا 452 هزار بشکه بیشتر شده است که این آمار نیز فراتر از انتظار کارشناسان بود.

خودداری بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ بهره نیز سبب شد ارزش دلار افزایش یابد. با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، افزایش ارزش این ارز سبب می شود خرید طلای سیاه برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر تمام شود و در نتیجه، مطلوبیت این سوخت کاهش یابد.

شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در این روز با یک دلار کاهش، در سطح 41 دلار و 92 سنت و شاخص نفت خام برنت با یک دلار و 40 سنت افت، در سطح 43 دلار و 47 سنت تثبیت شدند.

قیمت دبلیو تی آی و برنت، به میانگین 200 روزه این دو شاخص نزدیک تر شده است و اگر قیمت آنها از این میانگین پایین تر رود، زمینه برای سقوط بیشتر قیمت این دو شاخص فراهم می شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین اعلام کرد سطح روزانه فرآوری نفت خام در پالایشگاههای آمریکا در هفته منتهی به اول مرداد، با 277 هزار بشکه کاهش روبرو بوده است.

شرکت والرو که بزرگترین پالایشگر مستقل نفت در آمریکا به شمار می آید، روز سه شنبه اعلام کرد با توجه به افت سود پالایشی، سطح فرآوری نفت خام در پالایشگاههای خود را کاهش می دهد.

با این همه، برخی کارشناسان باور دارند که نگرانیها درباره عرضه بیش از حد نفت خام در بازار، کمی بزرگنمایی شده اند.

قیمت نفت در پایان معاملات روز پنجشنبه (7 مرداد ماه) پایینترین حد خود در حدود چهار ماه اخیر را تجربه کرد.

در این روز، مؤسسه جنسکیپ اعلام کرد سطح ذخیره سازی نفت خام در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهوما آمریکا در هفته منتهی به 5 مرداد ماه حدود 328 هزار بشکه افزایش یافته است و این گزارش، روند کاهشی قیمت نفت را تشدید کرد.

قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با 78 سنت کاهش، به 41 دلار و 14 سنت رسید. قیمت شاخص نفت خام برنت نیز با 77 سنت کاهش، در سطح 42 دلار و 70 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.

در هفته گذشته، بسیاری از شرکتهای بزرگ نفتی دنیا از کاهش سوددهی خود خبر دادند، به گونه ای که گزارش سوددهی شرکتهایی شل، بی پی و استات اویل، بسیار کمتر از برآورد کارشناسان بود.

با این همه، برخی فعالان بازار نفت همچنان نسبت به ماههای آینده سال 2016 میلادی خوشبین باقی ماندند.

کارشناسان بانک آمریکایی گلدمن ساکس با استناد به برآورد عرضه و تقاضا، پیش بینی کردند که تا میانه سال 2017 میلادی، قیمت نفت در بازه 45 تا 50 دلار باقی می ماند.

در آخرین روز هفته گذشته (جمعه 8 مرداد ماه) قیمت شاخص نفت آمریکا اندکی افزایش یافت، اما همچنان قیمت پایانی آن در ماه ژوئیه نسبت به قیمت پایانی ماه ژوئن حدود 15 درصد کمتر بود که شدیدترین افت ماهانه آن در یک سال اخیر به شمار می آمد.

کند شدن رشد اقتصاد جهان و رشد بیش از حد سطح ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی، مهمترین عوامل مؤثر در روند کاهشی قیمت نفت در ماه ژوئیه سال جاری میلادی به شمار می آیند.

طبق آمارها، صندوقهای معاملاتی در هفته منتهی به 5 مرداد ماه، سفارش خرید نفت خام را به پایینترین حد در پنج ماه اخیر رساندند.

شاخص نفت خام برنت در این روز با 0.6 درصد کاهش روزانه، به 42 دلار و 46 سنت برای هر بشکه رسید که 14.5 درصد نسبت به ماه پیش از آن کمتر بود و شدیدترن افت ماهانه قیمت این شاخص در سال 2016 میلادی به شمار می آمد.

با این همه، عواملی همچون تلاش معامله گران برای سودبری از روند کاهشی اخیر در بازار از یک سو و کاهش ارزش دلار از سوی دیگر، کمک کردند تا قیمت نفت آمریکا در معاملات روز جمعه با 46 سنت رشد، به قیمت 41 دلار و 60 سنت برای هر بشکه برسد.

با وجود افت قیمت نفت در هفته گذشته، برخی معامله گران با استناد برخی دلایل فنی معاملاتی پیش بینی کردند که در میان مدت، روند افزایشی به بازار نفت باز گردد. در همین زمینه، نظرسنجی مؤسسه رویترز از کارشناسان نشان داد که با توجه به رشد تقاضا، قیمت نفت در سال جاری میلادی در مجموع از افزایش برخوردار خواهد شد.

کد خبر 266091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =