وخامت عرضه مازاد گاز جهان با کشف ذخایر عظیم گازی در هند

کاهش قیمت گاز و تعداد معاملات گاز در بازار آمریکا، افزایش 50 سنتی قیمت گاز تک محموله ای در بازار آسیا، کشف منبع غنی گاز در اقیانوس هند و ازسرگیری مذاکرات گازی روسیه و ترکیه از جمله رویدادهای هفته اخیر این سوخت پاک بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، از مهمترین رویدادهای بازار گاز جهان در هفته گذشته می توان به کاهش قیمت گاز و تعداد معاملات گاز در بازار آمریکا، افزایش 50 سنتی قیمت گاز تک محموله ای در بازار آسیا و کشف منبع غنی گاز در اقیانوس هند اشاره کرد.

تحولات بازار گاز

کمیسیون معاملات آتی آمریکا هشتم مرداد ماه اعلام کرد که معامله گران بازار بورس لندن و نیویورک تعداد قراردادهای خرید گاز طبیعی را در هفته منتهی به پنجم مرداد ، با دو هزار و 609 مورد کاهش به 88 هزار و 939 رسانیدند که بیشترین کاهش را از اواسط ماه ژوئن نشان می دهد.

میانگین قیمت فروش گاز در بورس کالای نیویورک (نایمکس) در پنج روز منتهی به پنجم مرداد ماه دو دلار و 72 سنت برای هر میلیون بی تی یو بود، در حالی که در پنج روز منتهی به 29 تیرماه قیمت آن به دو دلار و 73 سنت رسید.

قیمت تک فروشی گاز شاخص هنری هاب تا کنون برای سال جاری میلادی به طور میانگین 2 دلار و 14 سنت اعلام شده؛ در حالی که قیمت گاز طبیعی تحویل اواخر سال ٢٠١٦ میلادی به دو دلار و 61 سنت نیز رسید.

گاز طبیعی تحویل سال ٢٠١٧ میلادی نیز با قیمت سه دلار و 16 سنت در هر میلیون بی تی یو معامله شد.

کمبود عرضه و افزایش تقاضای کوتاه مدت ال ان جی سبب افزایش ٥٠ سنتی قیمت گاز در بازار آسیا شد و قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار شمال شرقی آسیا درهفته منتهی به ١٨ ژوئیه (جمعه، ٢٨تیرماه) برای تحویل چهار تا هشت هفته ای با ٥٠ سنت افزایش به پنج دلار و ٩٥ سنت برای هر میلیون بی تی یو رسید.

وزارت نفت و گاز هند و سازمان تحقیقات زمین شناسی آمریکا یک منبع بسیار غنی از هیدرات گاز طبیعی – شکل یخ زده این سوخت- در آبهای خلیج بنگال واقع در قسمت شرقی هند کشف کردند که این نوع گاز در نوع خود برای اولین بار است که در آب کشف می شود. این اکتشاف می تواند عامل افزایش چشمگیر تولید انرژی در منطقه ای باشد که در حال حاضر یک وارد کننده بزرگ انرژی محسوب می شود و پیش بینی می شود که این موضوع به افزایش عرضه مازاد این سوخت پاک در جهان کمک کند.

اولین محموله ال ان جی آمریکا توسط کشتی "مارال گس آپولونیا" 25 ژوئیه (چهارم مرداد ماه) از کانال به تازگی توسعه یافته پاناما عبور کرد. این گذرگاه که فاصله بین خلیج مکزیک تا آسیا را از 16 هزار مایل به 9 هزار مایل کاهش می دهد، برای تولیدکنندگان آمریکایی فرصت رقابت بهتر در یکی از بزرگترین بازارهای مصرف کننده گاز دنیا را فراهم می آورد.

شرکت فرانسوی نفت و گاز توتال با شرکت برق "چوگوکو الکتریک" ژاپن قرارداد عرضه مستقیم ال ان جی برای مدت 17 سال از سال 2019 میلادی امضا کرد. طبق این قرارداد شرکت توتال سالانه تا سقف 400 هزار تن ال ان جی به شرکت چوگوکو الکتریک عرضه می کند.

با توجه به افت تقاضای گاز در هند و متوقف شدن برخی قراردادهای وارداتی در این کشور، شرکت دولتی گاز هند "گیل" به منظور به تأخیر انداختن و اصلاح مفاد قرارداد 20 ساله خرید ال ان جی از روسیه مذاکرات خود را با شرکت گازپروم از سرگرفت.

با توجه به تعطیلی رآکتورهای هسته ای در ژاپن و افزایش مصرف ال ان جی برای تولید برق، واردات این سوخت به ژاپن در ماه ژوئن نسبت به سال پیش در همین ماه 6.9 درصد رشد داشت. این در حالی است که حجم وردات نفت خام این کشور در این بازه زمانی یک درصد افزایش یافت.

ترکمنستان قرار است نشستی با حضور مقامات دولت جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه در اواخر سال جاری میلادی برگزار کند که در این نشست ساخت خط لوله گاز ترنس-کاسپین موضوع اصلی بحث خواهد بود. عشق آباد، باکو و آنکارا در حال مذاکره برای یافتن راه های ممکن عرضه گاز ترکمنستان به اروپا هستند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در مصاحبه تلویزیونی خود در هفتم مرداد ماه اعلام کرد که مسکو و آنکارا در مورد ساخت دو خط از خط لوله اصلی ترک استریم که از روسیه تا ترکیه کشیده خواهد شد، به گفتگو نشستند. ظرفیت روزانه حمل گاز هر خط لوله حدود 15 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب است.

یک مقام بلندپایه انرژی اندونزی پیش بینی کرد که تولید گاز طبیعی از دو میدان فراساحلی (بانگکا و جانگریک) در سال جاری و آینده آغاز خواهد شد و شرکت های عمده نفتی سرگرم بررسی وضع اقتصادی دیگر پروژه های گاز این کشور هستند. ویراتماجا پوجا مدیر کل نفت و گاز وزارت انرژی اندونزی به رویترز گفت که بهره برداری از پروژه بانگکا که اکثریت سهام آن به شورون تعلق دارد، در اوت شروع خواهد شد و پیش بینی کرد که بهره برداری از پروژه جانگریک شرکت نفتی انی ایتالیا که تا ٨٠ درصد تکمیل شده است نیز در ژوییه ٢٠١٧ آغاز شود.

حوادث بازار گاز

منابع امنیتی کشور عراق گفتند که در حملات روز یکشنبه ١٠ مرداد تروریستها به دو تأسیسات گازی در شمال عراق، دست کم چهار کارگر کشته شدند و یک مخزن ذخیره نفت، منفجر شد. نخستین حمله در حدود ساعت سه بامداد به وقت محلی (نیمه شب به وقت گرینویچ)، به ایستگاه تقویت فشار گاز ای بی دو در حدود ١٥ کیلومتری شمال غربی کرکوک رخ داد که در آن چهار مهاجم مسلح با نارنجک دستی به دروازه خارجی آن حمله کرده و دو نگهبان را به شدت زخمی کردند. سپس نیروهای نخبه ضد تروریسم عراق به این تأسسیات حمله کرده و بعد از تسلط بر آن، ١٥ تن دیگر از کارکنان را که در یک اتاق دیگر پنهان شده بودند، آزاد کردند.

کد خبر 266121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =