پالایشگاه های اروپایی در تلاش برای یافتن راهبردهای بقا

در پی افت قیمت نفت و کاهش سود پالایشی شرکتهای اروپایی فعال در صنعت پایین دستی، پالایشگاه ها به دنبال یافتن راهبردهایی برای بقای خود هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکتهای نفتی که در صنایع پایین دستی فعال هستند (بخش پالایش و پخش) در جریان افت قیمت نفت دچار کاهش سود و رکود شدند، اما این افت سود پالایشی مسئله جدیدی برای شرکتهای اروپایی نیست، چنان که سالها به دلیل شرایط دشوار به دنبال یافتن راهبردهای برای بقا بوده است.

نتایجی که هفته گذشته ابرشرکتهای انرژی مانند شل، توتال، بی پی و انی گزارش کردند، نشان می دهد که سود پالایشی این شرکتها نسبت به سال گذشته نزدیک به نصف رسیده است.

سود پالایشی شرکت بی پی برای دومین سه ماه در 6 سال اخیر به کمترین میزان خود رسید و سوددهی پالایشی سه ماه دوم سال جاری میلادی شرکت شل بیش از 60 درصد افت کرد.

توتال نیز اعلام کرد که سود پالایشی آن شرکت 35 درصد در سه ماه دوم سال جاری میلادی افت کرد و این میزان در سه ماه سوم نیز به دلیل سطح بالای ذخیره سازی در حال افت است.

جاناتان لیچ، مدیر تحقیقات فرآوردهای نفتی در مرکز تحقیقات وودمکنزی گفت: طبق این گزارشها، سال گذشته بهترین سال برای پالایشگران اروپایی بوده است، اما پس از آن، همه چیز نا امید کننده بود.

افت شدید سود صنایع پایین دستی، به سرمایه گذاران این صنعت هشدار داد که بسیاری از پالایشگاه ها پیش از روبراه شدن اوضاع ورکشست خواهند شد.

این شرکتها به عبارتی قربانی موفقیت خود شدند. افت شدید قیمتهای نفت سبب افزایش چشمگیر تقاضای سوخت خودرو شد و پالایشگاه ها به تولید آن روی آوردند. اما با حجوم به سمت تولید بنزین، سیل این سوخت به مخازن ذخیره سازی سرازیر شد و سودها برخلاف بالا رفتن تقاضای فصل تابستان کاهش یافت و پالایشگاه های اروپا که مدتها در حال تلاش برای بقای خود بودند، اکنون آماده رقابت شده اند.

به دلیل کاهش رشد تقاضا و همچنین ایجاد جو رقابتی به دلیل ایجاد پالایشگاه های جدید آسیایی و خاور میانه، بیش از یک میلیون و 900 هزار بشکه نفت در روز از ظرفیت پالایشی پالایشگاه های اروپایی در هفت سال اخیر کاسته شد. ابرشرکتهای نفتی حتی سال گذشته که سودهای طلایی عایدشان شد، هر لحظه آماده خبرهای ناگوار بیشتری بودند.

تعطیلی پالاشگاه های توتال تعجب برانگیز است. این شرکت قرار است تولید نیمی از فرآوریهای نفتی خود را در پالایشگاه "لیندزی" واقع در انگلستان تعطیل کند و همچنین قصد دارد پالایشگاه "لا مد" در فرانسه را به تولیدکننده سوختهای زیستی بدل کند، اما دیگر ابرشرکتهای این حوزه به دنبال کاهش توقفها و افزایش کارایی خود هستند.

مدیر عامل شرکت نسته فنلاند نیز با بیان این که تمام پالایشگاه ها باید در پی یافتن راهبردهای زیستی باشند گفت: باید بسیار دقت کرد که چطور می توان سود بیشتری حاصل کرد.

این شرکت توانست با خرید نفت ارزان روسی برای پالایشگاه خود سود پالایشی سه ماه دوم سال جاری میلادی خود را حفظ کند، در حالی که سود دیگر پالایشگاه های کوچک و غیر پیشرفته اروپایی به صفر رسید.

یک منبع خبری از پالایشگاه مدیترانه گفت: این مسئله یک فاجعه است و من هیچ علامتی از بهبود وضعیت در آینده نزدیک نمی بینم.

این منبع و بسیاری منابع دیگر اعلام کردند که پالایشگاه های اروپایی کوچکتر قصد دارند پنج درصد از فعالیت خود را تعطیل کنند تا بتوانند با کنار گذاشتن بشکه های نفت اضافی و واحدهایی که سوخت باکیفیت پایین تولید می کنند، سود خود را افزایش دهند.

لیچ عقیده دارد که در پنج سال آینده بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز از ظرفیت پالایشی پالایشگاه های اروپایی باید کاسته شود تا به تعادل بازار برسند.

ترجمه از: مطهره ربیعی

کد خبر 266243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =