اولویت تاپیکو، تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است

مدیرعامل تاپیکو از رویکرد جدید مدیریتی مبنی بر تامین منابع مالی برای اجرای سریع پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با توجه به اهمیت آن در اقتصاد کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدحسن پیوندی در حاشیه بازدید از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس با اشاره به ابعاد اقتصادی این پروژه از حیث تولید درآمد گفت: تاپیکو در دور مدیریتی جدید و در قالب همکاری سهامداران این طرح، تمام توان خود را برای تسریع در بهره برداری از این پروژه ملی به کار خواهد بست.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای کشور افزود: پروژه ستاره خلیج فارس به جهت تبدیل میعانات گازی تولیدی میدان مشترک پارس جنوبی به سوخت بنزین و سایر محصولات و مشتقات تجاری، پایه گذار دستیابی به چشم اندازی پر اهمیت در جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از مواد هیدروکربوری تولیدی کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) پیشرفت های صورت گرفته در ساخت و توسعه این پروژه را قابل توجه دانست و گفت: شرایط کنونی پیشرفت پروژه حاکی از تمرکز بر اجرای سطح وسیعی از عملیات و تامین تجهیزات بوده که این روند در سال های اخیر به ویژه در دوره پس از برجام آهنگ سریع تری به خود گرفته است.

وی ادامه داد: دلیل عمده کند شدن توسعه این پروژه در سالیان گذشته، مواجه شدن با محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی، تامین نشدن به موقع منابع مالی و تغییرات مدیریتی در سازمان شرکت های کارفرما و پیمانکاران طرح بوده که اکنون با ایجاد گشایش های بین المللی به ویژه در حوزه مبادلات پولی و کالا زمینه سرعت گرفتن توسعه این طرح فراهم شده است.

پیوندی با بیان این که اگرچه دسترسی و تامین تجهیزات کماکان از سرعت قابل انتظار برخوردار نیست، افزود: فرایند رفع آثار تحریم ها طبیعتا فرایندی گام به گام و زمان بر خواهد بود و شاخص های ایجاد شده در اجرای عملیات حاکی از سرعت گرفتن روند توسعه این پروژه مهم پالایشگاهی در دوره اخیر است.

وی با اشاره به این که تامین منابع مالی از پیش نیازهای اصلی این پروژه راهبردی صنعت نفت است، گفت: با توجه به سهم 49 درصدی تاپیکو در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، رفع موانع مالی و اجرایی این پروژه در این شرکت از این پس با اولویت ویژه ای دنبال خواهد شد.

مدیرعامل تاپیکو اعلام کرد: تاپیکو برای تسریع اجرای پروژه جهت تامین زیربناهای لازم از جمله تامین نقدینگی و تجهیزات مورد نیاز این طرح، به زودی همکاری ها و مذاکرات جدیدی را با شرکای این پروژه از جمله صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به پیشرفت 87 درصدی کل پروژه گفت: با توجه به پیچیدگی های فنی و اجرایی این پروژه حصول این سطح از پیشرفت فیزیکی و دستاوردهای عملیاتی قابل اهمیت است.

پیوندی، پیشرفت فاز نخست پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را 95 درصد اعلام کرد و افزود: امیدواریم فاز نخست این پالایشگاه تا پایان سال در مدار بهره برداری قرار گیرد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه با هدف پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تولیدی از میدان پارس جنوبی در سه فاز در حال اجراست.

کد خبر 268931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =