عرضه مازاد نفت در سال 2017 بیشتر می شود

اوپک پیش بینی کرد که مازاد عرضه نفت در سال 2017 بیشتر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) با توجه به بهره برداری از میدان های تازه نفتی در سال 2017، پیش بینی کرد که عرضه مازاد نفت کشورهای غیر عضو این سازمان در سال 2017 بیشتر شود.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک که روز دوشنبه (22 شهریور ماه) منتشر شد، میانگین تقاضای روزانه برای نفت خام تولیدی اعضای این نهاد در سال 2017، بالغ بر 32 میلیون و 480 هزار بشکه خواهد بود که نسبت به پیش بینی قبلی، 530 هزار بشکه کمتر است.

اوپک با توجه به عواملی از جمله آغاز تولید میدان نفتی کاشاگان قزاقستان و کاهش کمتر از حد انتظار تولید نفت شیل آمریکا، با تجدید نظر در پیش بینی قبلی خود در باره عرضه سال 2016 و 2017 تولید کنندگان غیر عضو اوپک، در دورنمای کنونی، تولید بیشتری را پیش بینی کرد.

برآورد اوپک این است که تولید کشورهای غیر عضو اوپک در نیمه دوم 2016 در مقایسه با نیمه نخست این سال افزایش یابد.

همچنین این نهاد نفتی پیش بینی کرد که عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک در سال 2017 به علت آغاز بهره برداری از میدان عظیم نفتی کاشاگان قراقستان پس از تاخیر طولانی، 200 هزار بشکه در روز بیشتر شود.

پیش بینی اوپک برای تولید کنندگان غیر عضو در سال جاری (2026) نیز تا 180 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس آماری که اوپک از منابع ثانویه گردآوری کرده، تولید ماه اوت کشورهای عضو این سازمان با 33 میلیون و 240 هزار بشکه در روز، تقریبا در چند ساله اخیر بی سابقه بوده است. 

تولید مازاد اوپک و عرضه بیشتر نفت کشورهای غیر عضو این سازمان، ممکن است دستیابی اوپک و روسیه را به توافق برای حمایت از بازار، دشوارتر سازد.

قرار است تولید کنندگان عمده جهان در روزهای 26 تا 28 سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر ماه) در حاشیه اجلاس مجمع بین‎المللی انرژی (آی یی اف) در الجزایر، با هم دیدار کنند.

تلاش ماه آوریل تولید کنندگان اصلی نفت جهان در دوحه برای دستیابی به توافق در باره تثبیت سطح تولید با کارشکنی ریاض به بهانه لزوم پیوستن ایران به این توافق، شکست خورد.

ایران پس از لغو تحریم های غربی در ماه ژانویه، بر نپذیرفتن هرگونه محدودیتی در رساندن سطح تولید خود به میزان پیش از تحریم‎ها، تاکید می کند.

عربستان سعودی بر اساس گزارش های قبلی به اوپک اطلاع داده که تولید ماه اوت خود را نسبت به 10 میلیون و 670 هزار بشکه در روز ماه ژوئیه، به میزان 40 هزار بشکه در روز کاهش داده است.

ایران نیز به اوپک اعلام کرده است که در ماه اوت سه میلیون و 630 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که نسبت به سه میلیون و 620 هزار بشکه در روز ماه پیش از آن (ژوئیه)، تغییر چندانی نکرده است.

بر اساس ارزیابی اوپک، در صورت ثابت ماندن تولید این سازمان و باقی ماندن میانگین تقاضا برای نفت تولیدی اوپک در سال 2017 در سطح 32 میلیون و 480 هزار بشکه در روز، میانگین عرضه روزانه مازاد نفت در بازار جهانی، 760 هزار بشکه خواهد بود.

این سازمان در گزارش پیشین خود در ماه ژوئیه، وجود مازاد عرضه 100 هزار بشکه در روز را برای سال آتی، پیش بینی کرده بود.

اوپک در آخرین گزارش خود، تغییری در دورنمای تفاضای جهانی نفت نداده و پیش بینی کرده است که رشد تقاضا در سال 2017، بالغ بر یک میلیون و 150 بشکه در روز باشد.

این در حال است که فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‎المللی انرژی، هفته پیش اعلام کرده بود با توجه به پایان تدریجی وضع کنونی اشباع بازار نفت، عرضه و تقاضای این کالا در سال ٢٠١٧ میلادی به توازن می‎رسد.

بیرول گفته بود: عرضه بیش از حد نفت به تدریج کاهش می‎یابد و توازن میان عرضه و تقاضا در بازار نفت در سال ٢٠١٧ میلادی به تدریج به توازن نزدیک می‎شود.

کد خبر 268988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =