روند رو به پیشرفت صنعت پتروشیمی با رشد تولید 7.8 درصدی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرد که رشد تولید محصولات پتروشیمی امسال به 7.8 درصد می رسد

به گزارش خبرنگار شانا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارش کارشناسی عملکرد سه ماه نخست و برآورد رشد اقتصادی سال 1395 ایران اعلام کرد: مطابق آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی، میزان تولید پارسال محصولات پتروشیمی و چهار ماهه اول امسال به ترتیب 46.4 میلیون تن و 17 میلیون تن بوده است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تولید انواع محصولات پتروشیمی به 50 میلیون تن برسد.

این گزارش با اشاره به روند کاهشی تولید محصولات پتروشیمی در سال‌های تحریم، روند افزایشی تولید این صنعت در سال‌های اخیر را انتشار داده است.

به گزارش شانا، مطابق اعلام مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، این صنعت  در سه سال گذشته از نظر تولید حدود 15.5 درصد رشد داشته  و میزان رشد پارسال هفت درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین، مقدار رشد صادرات محصولات پتروشیمی در سه سال گذشته را ٤٦ درصد و مقدار افزایش صادرات محصولات پتروشیمی در سال ٩٤ را ١٢ درصد اعلام کرده است.

افزایش تولید محصولات پتروشیمی در طول دو سال  اخیر با بهره برداری از طرح‌های صنعت پتروشیمی حاصل شده است.

هفت طرح تخت جمشید ماهشهر، پتروشیمی لرستان، اسید سولفوریک ارومیه، فاز ٢ کاویان، اوره و آمونیاک مرودشت، اتیلن گلایکول مروارید و پتروشیمی مهاباد با سرمایه گذاری حدود ٢٢٠٠ میلیون یورو حدود چهار میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی افزوده است.

از هفت طرح یادشده که به بهره برداری رسیده اند، پنج طرح افتتاح شده و ٢ طرح دیگر هم در حال تولید و صادرات و آماده افتتاح است.

تا پایان امسال هفت طرح دیگر شامل فاز ١ و ٢ خط لوله اتیلن غرب، فاز ٢ پتروشیمی کارون، پلی اتیلن کردستان، فاز ٣ پردیس، پتروشیمی انتخاب (پلی استایرن)، پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه و پتروشیمی دالاهو  تکمیل و به مرحله بهره برداری می رسد.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ٥٥ طرح پیش بینی شده است که ١٥ طرح افتتاح و ٤٠ طرح از این مجموعه باقی می ماند که تکمیل آنها در پنج سال آینده به سرمایه گذاری ٢٠ تا ٢٢ میلیون یورویی نیاز دارد.

طبق اعلام شاهدایی، برای ١٠ سال آینده ٢٨ طرح جدید با برآورد سرمایه گذاری ٣٠ میلیارد یورویی پیش بینی شده که تحقق آن نیازمند سرمایه گذاری مستقیم شرکتهای خارجی بوده و در این راستا سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشویق شرکتهای خارجی برای حضور در ایران است.

کد خبر 269362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =