احتمال رسیدن به توافق بر سر تثبیت سطح تولید نفت صفر است

تحلیلگران اعلام کردند که با توجه به ادامه روند افزایش تولید نفت، احتمال توافق برای تثبیت سطح تولید در نشست اوپک صفر است.

به گزارش پایگاه خبری مارکت واچ، نشست مشورتی هفته جاری اعضای اوپک و غیر اوپک در الجزیره ممکن است مانند اجلاس‌ دوحه بدون دستیابی به توافق در زمینه تثبیت سطح تولید نفت پایان یابد.

هفته پیش عربستان اعلام کرد که فقط در صورتی سطح تولید نفت خود را کاهش می‌دهد که ایران تولید خود را در حد سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز نگه دارد.

عربستان جمعه (دوم مهر ماه) اعلام کرده بود که نشست هفته جاری اوپک تنها فرصتی برای رایزنی با دیگر اعضای اوپک فراهم می‌آورد و رسیدن به توافق بعید به نظر می‌رسد.

همچنین با توجه به اینکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت را حق این کشور می‌داند، بعید است ایران با پیشنهاد عربستان برای تثبیت سطح تولید خود موافقت کند.

با وجود این که عربستان و روسیه ماه گذشته به منظور تثبیت بازار نفت تصمیم به همکاری گرفتند، آمارها نشان می‌دهد که هر دو کشور تولید خود را افزایش داده‌اند. روسیه تولید خود را هفته نخست سپتامبر به بیش از 11 میلیون بشکه در روز رساند.

جیمز ویلیام، اقتصاددان انرژی گفت: حتی اگر اعضای اوپک برای تثبیت سطح تولید نفت به نتیجه برسند، این سازمان باید نشست ویژه‌ای برای اصلاح رسمی این توافق برگزار کند؛ همچنین ممکن است در صورت حضور تمام اعضای اوپک، این سازمان نشست فوق العاده در الجزایر تشکیل دهد.

وی ادامه داد: احتمال ایجاد توافق در نشست هفته جاری 10 تا 20 درصد اعلام شد، اما اکنون با توجه به اینکه ضد و نقیض‌ گویی ها در حال افزایش است احتمال دستیابی به یک توافق دور از انتظار است.

این تحلیلگر گفت: لازمه موفقیت همواره انعطاف پذیری است، اما ایران همچنان به دنبال تولید چهار میلیون بشکه‌ای است که بیشتر از تولید کنونی آن است و عربستان و روسیه نیز عهدشکنی کردند؛ اگرچه لیبی و نیجریه که درگیری‌های داخلی به سطح تولید آنها آسیب زد، علاقمند به تثبیت تولید خود در سطح کنونی هستند.

ویلیام افزود: اگر ایران، نیجریه و لیبی بر افزایش تولید خود پافشاری کنند، شرایط بازار نفت به عربستان بستگی خواهد داشت که آیا سطح تولید خود را کاهش دهد یا خیر.

تحلیلگر دیگر گفت: نوسان قیمت نفت میان 30 تا 60 دلار بستگی به تصمیم عربستان برای کاهش تولید خود به سطح پیش از تابستان دارد؛ زیرا این کشور، بدون توجه به اوپک، به طور عادی تولید خود را در تابستان افزایش و در فصل پاییز کاهش می‌دهد.

تحلیلگران بر این باورند که در نهایت، رسیدن به توافق بر سر تثبیت سطح تولید نفت دور از انتظار است؛ احتمال به نتیجه رسیدن نشست جاری الجزیره و نشست آینده وین صفر است؛ لازمه رساندن تولید به سطح ژانویه 2016، کاهش سطح تولید برخی تولیدکنندگان است که این در عمل اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر 269736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =