دولت نیجریه شرکت های عمده نفتی را به دادگاه کشاند

دولت نیجریه شرکت‎های بین‎المللی نفتی فعال در این کشور را به اتهام صادرات غیرمجاز نفت خام، به دادگاه کشاند.

به گزارش فرانس پرس، نمایندگان شرکت های بین المللی شورون آمریکا و توتال فرانسه روز جمعه (9 مهر ماه) نتوانستند دادگاه نیجریه را قانع کنند که پرونده شکایت دولت این کشور را از آنان به اتهام خودداری از اعلام میلیاردها دلار درآمد صادرات نفت، مختومه اعلام کند.

شرکت های نفتی شورون و توتال در میان 15 شرکت عمده نفتی هستند که دولت نیجریه از آنان شکایت و درخواست دریافت 15 تا 17 میلیارد دلار درآمد از دست رفته در سال های 2011 تا 2014 را کرده است.

قاضی دیوان عالی فدرال نیجریه در لاگوس، پس از شنیدن دلایل دو طرف، درخواست وکیلان این شرکت ها را برای اعلام رد صلاحیت دادگاه نپذیرفت و ادامه رسیدگی به این پرونده را به 25 اکتبر (چهارم آبان ماه) موکول کرد.

محمدو بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه، که در مه سال گذشته میلادی (2015) به قدرت رسید، قول برخورد با فساد فراگیر و بازگرداندن مبالغ سرسام آور به غارت رفته از بودجه عمومی را داده است.

وی در ماه ژوئیه پارسال دستور داد از ورود 113 کشتی نفتکش به آب های سرزمینی نیجریه به علت صادرات نفت خام بدون آگاهی دولت، جلوگیری شود.

دولت بوهاری، سپس حسابرسان آمریکایی را مامور مقایسه تعداد بشکه های اعلام شده نفت صادر شده از نیجریه با تعداد اعلام شده برای واردات به آمریکا، چین و نروژ کرد.

بر اساس اسناد دادگاه که به دست فرانس پرس رسیده، دولت نیجریه نتیجه گرفته است که یکی از دلایل عمده کاهش درآمد این کشور از محل اکتشاف نفت خام، صدور محموله های نفت خام اعلام نشده برخی شرکت های عمده نفت و گاز بوده است.

نخستین پرونده ادعای دولت نیجریه، در باره صادرات حدود 57 میلیون بشکه نفت خام به ارزش 12 میلیارد و 700 میلیون دلار به ایالات متحده است که شرکت های فرعی وابسته به توتال، شورون و انی ایتالیا در نیجریه متهم آن هستند.

پیش بینی می شود که شرکتی وابسته به شرکت انگلیسی هلندی شل نیز در هفته های آینده با شکایت مشابهی روبرو شود، اما در اسناد روز جمعه دادگاه تنها به نام توتال اشاره و  دولت نیجریه خواستار دریافت 245 میلیون دلار زیان و بهره آن با سود 21 درصد برای هر سال از درآمد از دست رفته شده است.

انی اعلام کرد که این ادعا به مارس گذشته باز می گردد و مربوط به درخواست از شرکت اجیپ وابسته به انی برای پرداخت حدود 160 میلیون دلار است.

بر اساس آمار سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که نیجریه نیز در آن عضویت دارد، تولید روزانه کنونی این کشور غرب آفریقا، یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز است.

تولید نفت نیجریه از ماه ژانویه سال جاری (2016) به این سو، 21.5 درصد معادل 41 هزار و 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته که بیشتر به علت ازسرگرفته شدن حملات شورشیان به تاسیسات و زیرساخت های نفت و گاز منطقه دلتای نیجر در جنوب این کشور بوده است.

نیجریه برای تامین بیش از 70 درصد درآمدهای دولت به فروش نفت صادراتی وابسته است.

کد خبر 270195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =