۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
  • کد خبر: 272329
سیاست‌های نفتی کلینتون و ترامپ

پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا براساس قانون اساسی روز سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ (۸ نوامبر ۲۰۱۶) برگزار می‌شود. رأی‌دهندگان مجمع گزینندگان ریاست جمهوری را برخواهند گزید که آنها نیز به یک رئیس‌جمهور و معاون رئیس جمهور جدید از طریق مجمع گزینندگان رای خواهند داد.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، طبق نظرسنجی‌های انجام شده در ایالت‌های مختلف آمریکا، از میان نامزدهای ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات آمریکا، خانم هیلاری کلینتون از حزب دموکرات‌ها و دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواهان حائز بیشترین تعداد طرفداران هستند و بسیاری معتقدند که رئیس جمهوری بعدی آمریکا حتما یکی از این دو تن خواهد بود.

جدای از ویژگی‎های رفتاری هر کدام از این دو نفر که این روزها نقل مباحث بسیاری از رسانه‌های جهان شده، نظر این دو نامزد راجع به مسائل مربوط به انرژی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و ناظران تحلیل‌های مختلفی در مورد آن ارائه می‌دهند. به هر حال، ایالات متحده‌ی آمریکا با تولید روزانه بیش از ۹ میلیون بشکه نفت خام سومین تولید کننده بزرگ نفت خام جهان پس از روسیه و عربستان و با بیش از ۱۸ و نیم میلیون بشکه در روز مصرف،‌ بزرگترین مصرف‌کننده نفت خام در جهان محسوب می‌شود و در عین حال این کشور بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان هم هست. در نتیجه منصفانه خواهد بود اگر بگوییم که هر گونه تغییر در سیاست‌های مربوط به انرژی از سوی این کشور می‌تواند تأثیرات زیادی در بازارهای جهانی نفت‌وگاز و انرژی داشته باشد.

حل کردن مشکلات انرژی آمریکا مانند کاهش وابستگی این کشور به واردات نفت خام و حرکت به سوی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، یکی از دغدغه‌های مهم هر کدام از نامزدها در انتخابات پیش رو‌ی ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

در این میان هیلاری کلینتون، که احتمال می‌رود اولین رئیس جمهوری زن آمریکا باشد، و ترامپ که تا پیش از این به میلیاردی معروف شناخته می‌شد که مجری یک برنامه تلویزیونی هم بوده، هر کدام برنامه‌های متنوعی را در بحث انرژی مطرح کرده اند.

به طور خلاصه ترامپ قصد دارد اگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، این مسائل را مورد توجه قرار دهد:

• حمایت از افزایش تولید سوخت‌های فسیلی به عنوان ابزاری برای کارآفرینی

• برداشتن موانع موجود در سر راه فعالیت شرکت‌های نفت‌وگاز

• تعلیق ضرب الاجل‌های قانونی در تولید انرژی در مناطق فدرال

• حمایت از خط لوله کیستون (یک سیستم خط لوله برای انتقال نفت خام سنتتیک از نفت ماسه‌های البرتا، کانادا و شمال ایالات متحده، به پالایشگاه‌های ساحل خلیج در تگزاس است. دو فاز پروژه در حال بهره‌برداری است و فاز سوم از اوکلاهما تا ساحل خلیج در تگزاس تحت احداث است و چهارمی از سپتامبر ۲۰۱۳، منتظر تایید دولت آمریکا است.)

• نجات صنعت ذغال سنگ از دست برنامه‌های افراطی هیلاری کلینتون

در مقابل خانم کلینتون هم این محورها را به صورت کلی در پیش خواهد گرفت:

• تولید نیمی از برق مصرفی آمریکا از منابع تجدید پذیر انرژی تا پایان دوره اول ریاست جمهوری‌اش

• اجرای برنامه ۶۰ میلیارد دلاری برای تولید انرژی پاک با هدف کاهش آلودگی و گسترش فناوری‌های تولید انرژی‌های پاک

• قطع یارانه‌های مربوط به بخش‌های نفت‌وگاز

• حمایت از تولید نفت‌وگاز شیل از طریق گسترش فناوری‌های شکست هیدرولیکی و حمایت از تولید پاکتر این نوع نفت‌وگاز

• جلوگیری از احداث خط لوله کیستون

• ارائه طرح ۳۰ میلیارد دلاری برای بهره‌بردار ی از روش‌های نوین به جای استفاده از ذغال سنگ

به نظر می‌رسد که برنامه‌های خانم کلینتون فکر شده‌تر و با جزئیات بیشتری ارائه شده تا حدی که حتی راجع به تأمین بودجه آنها هم جزئیاتی ارائه داده است. کلینتون در مبارزات انتخاباتی خود سرمایه‌گذاری در بحث انرژی‌های تجدید پذیر را به طور جدی هدف قرار داده تا از آن طریق به ایجاد شغل در کشور و تبدیل آمریکا به کشوری با تولید گاز‌های کلخانه‌ای کمتر کمک کند.

از طرف دیگر، برنامه‌های ترامپ دارای جزئیات زیادی نیست و بیشتر تخریب برنامه‌های کلینتون را در پیش گرفته است. ترامپ بیشتر در این برنامه‌ها به دنبال ایجاد استقلال انرژی آمریکا به هر قیمت ممکن است و اعلام کرده که یکی از حامیان برداشتن هر گونه محدودیت در تولید سوخت‌های فسیلی در کشور است.

در کل ترامپ نشان داده که حامی حفاظت از محیط زیست است اما نه به قیمت کاهش تولید سوخت‌های فسیلی در آمریکا.

در ماه مارس امسال، دولت اوباما اعلام کرد که اجازه حفر هیچ چاه جدیدی برای استخراج نفت در سواحل جنوب شرقی اقیانوس اطلس را نخواهد داد. با این حال اوباما در همین سال اجازه انجام حفاری‌هایی که خالی از خطرات زیست محیطی هم نبودند را در آلاسکا صادر کرد و این صدور مجوز در حالی صورت گرفت که مدافعان محیط زیست مخالفت‌های زیادی در مورد انجام حفاری‌های نفتی در این منطقه از خود نشان داده بودند.

کلینتون گفته است که با حفاری مناطق قطبی مخالف است و در مورد انجام حفاری در سواحل اقیانوس اطلس هم نظر مثبتی نداده است.

ولی بر خلاف او، ترامپ، اکثر این محدودیت‌ها را برای فعالیت شرکت‌های نفت‌وگاز بر خواهد داشت و در برنامه‌هایی که ارائه داده، اعلام کرده که حفاری در خلیج مکزیک و سواحل اقیانوس اطلس انجام خواهد شد. وی تمام این برنامه‌ها را با هدف ایجاد استقلال انرژی آمریکا دنبال خواهد کرد.

او همچنین گفته که تمام سیاست‌هایی که هر گونه محدودیت ناخواسته‌ای را برای توسعه میدان‌های جدید شامل مناطق سواحل اقیانوس اطلس و قطب شمال ایجاد کند را ملغی خواهد کرد.

ترامپ می‌گوید او این محدودیت‌ها را جدای از ایجاد استقلال انرژی آمریکا، برای ایجاد شغل در این مناطق انجام می‌دهد در حالی که یک مطالعه از سوی موسسه Oceana نشان داده است که اگر در همین مناطق به جای انجام عملیات حفاری، توربین‌های بادی نصب شود، شغل‌های بیشتری ایجاد خواهد شد.

کمتر از یک دهه است که تولید نفت‌وگاز شیل تنها ازسوی آمریکا صورت می‌گیرد که توانسته تولید این کشور را بسیار افزایش داده و آن را به قدرت مهمی در بازار نفت، حتی مهمتر از عربستان و روسیه، تبدیل کند. با این حال فناوری‌های مورد استفاده در این بخش بسیار مخرب هستند و مدارک بسیاری وجود دارد که آب‌های زیر زمینی را آلوده می‌سازند. حتی در مواردی گفته می‌شود که فعالیت‌های شکست هیدرولیک در مناطق منجر به وقوع زلزله نیز شده است.

در زمینه تولید نفت‌وگاز شیل از طریق شکست هیدرولیک هم این دو نامزد با این که هر دو موافق توسعه آن هستند، اما رویکرد‌های مختلفی دارند. هیلاری می‌گوید سعی خواهد کرد که فناوری‌های مورد استفاده در این بخش را پاک‌تر و مقرون به صرفه‌تر کند در حالی که ترامپ می‌گوید با تمام توان به حداکثر کردن تولید نفت‌وگاز در این بخش تأکید خواهد کرد.

کد خبر 272329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =