استاندارد جدید سوخت کشتی‌ها تهدیدی برای اوپکی‌هاست

قانون تازه استفاده از سوخت‌های کم گوگرد در کشتی‌ها برای تولیدکنندگان نفت خام با گوگرد بالا زیان‎هایی به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفاده از سوخت‌های پاک در جهان در سال 2020 میلادی ممکن است سبب سودآوری پالایشگاه‌های پیشرفته شود، اما کشورهایی را که دارای تأسیسات قدیمی هستند یا نوع نفت با گوگرد بالا تولید می‌کنند از بازار تجارت بیرون می‌کند.

از جمله کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که نفت با مقدار بالای گوگرد تولید می‌کنند عربستان، عراق، ونزوئلا، هستند که قانون جدید تهدیدی برای آنها به‌شمار می‌رود.

مکزیک و برزیل نیز از جمله کشورهای غیر عضو این سازمان به هستند که از نفت با میزان گوگرد بالا و پالایشگاه‌های فرسوده استفاده می‌کنند.

کمیته حفظ محیط زیست دریایی در سازمان بین‎المللی دریانوردی چندی پیش میزان مجاز آلایندگی گوگرد کشتی‎ها را محدودتر کرد و اعلام کرد این مصوبه از سال 2020 میلادی اجرایی می‎شود.

بر اساس مقررات جدید، میزان مجاز گوگرد سوخت کشتی‎ها از سطح کنونی 3.5 درصد به 0.5 درصد کاهش خواهد یافت.

صاحبان کشتی برای اجرای این قانون جدید راه‌های مختلفی دارند که راحت‌ترین آن استفاده از فرآورده‌های میان تقطیری است که سطح گوگرد آن کم‌تر از سوخت کوره است، اما بسیار گران‌تر از آن تمام می‌شود.

تحلیلگران تخمین می‌زنند که قانون جدید کشتیرانی ممکن است روزانه 700 هزار بشکه از تقاضای سوخت کوره را کاهش دهد و به فرآورده‌های میان تقطیری بیافزاید؛ اگرچه پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی از این میزان دو میلیون بشکه در روز است.

برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به سرمایه‎گذاری سنگین و زمان‎بر لازم برای تولید سوخت‎های کم گوگرد، ممکن است تا سال 2020 میلادی پالایشگران نتوانند سوخت کافی بر اساس استانداردهای جدید تولید کنند.

با این همه، گروه‎های حامی محیط زیست از این تصمیم سازمان بین‎المللی دریانوردی حمایت کردند.

کد خبر 272527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =