نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پیام مثبتی به جهان مخابره کرد

کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان این‌که مسئله کاهش قیمت نفت یک موضوع جهانی است و حل این مسئله به یک مشارکت جمعی نیاز دارد، گفت: نشست اوپک و غیراوپک در وین پیام مثبتی به جهان مخابره کرده است.

محمد صادق جوکار، با اشاره به نشست امروز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با کشورهای غیرعضو اوپک که در هم اکنون در وین در حال برگزاری است، به خبرنگار شانا گفت: کاهش قیمت نفت یک امر جهانی است و تنها منافع اعضای اوپک را در بر نمی‌گیرد، بلکه قیمت نفت برای عرضه‌کنندگان و مصرف کنندگان حائز اهمیت است. 

وی افزود: چنانچه قیمت نفت کاهش یابد، عرضه‌کنندگان نفت از درآمد کمتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار می شوند و این موضوع در بلندمدت تهدید امنیت عرضه را به دنبال دارد. 

جوکار با اشاره به این‌که کاهش جهانی قیمت نفت توافق کاپ 21 را هم تهدید می‌کند، ادامه داد: طبیعی است که با کاهش شدید قیمت نفت، سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر دیگر تجاری نیست و در نتیجه افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به محاق می رود. 

کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین المللی انرژی گفت: نشست امروز کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در وین نشان می دهد که مسئله کاهش قیمت نفت یک موضوع جهانی است و حل این مسئله به یک مشارکت جمعی نیاز دارد. 

جوکار با بیان این که در نشست صد و هفتاد یک اوپک اعضای اوپک توافق کردند که برای یک دوره 6 ماهه تولید خود را یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند، افزود: نشست امروز حاکی از این است که دیگر کاهش قیمت جهانی نفت تنها تهدیدی برای اعضای اوپک نیست و نشست امروز می‎تواند پیام مثبتی را به اقتصاد جهانی مخابره کند. 

جوکار تصریح کرد: چنانچه نشست امروز به توافق میان اعضای اوپک و غیر اوپک منتهی شود دوباره شاهد وارد شدن شوک به بازار و افزایش قیمت جهانی نفت خواهیم بود. 

کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: چنانچه قیمت نفت به طور اصولی افزایش یابد، منافع اقتصادی و راهبردی اعضای اوپک و غیراوپک را تامین می‌کند؛ منتهی باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که چنانچه قیمت نفت افزایش قابل ملاحظه‌ای یابد تولید شیل‌ها اقتصادی می‌شود و این امر دوباره سبب کاهش قیمت جهانی نفت خواهد شد.  

وی با اشاره به این که ایران در میان کشورهای تولیدکننده نفت اوپک، کمترین اثرپذیری را از نوسان قیمت نفت داشته است، افزود: توافق اخیر اوپک به معنای افزایش سهم ایران در بازار جهانی است و این موضوع می تواند پیام مثبتی را به بازار جهانی بدهد. 

جوکار ادامه داد: افزایش سهم ایران در بازار جهانی سبب می شود تا اهرم‌هایی مانند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران به میزان قابل توجهی بی اثر شود.

وی با اشاره به برنامه‌های بلندمدت ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ادامه داد: در نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها ظرفیت تولید نفت ایران بالا می‌رود و این موضوع سبب می شود تا بتوانیم با قدرت بیشتری از منافع خود در اوپک دفاع کنیم. 

به گفته جوکار، هرچند توافق اوپک برای کاهش عرضه به منظور بهبود قیمت نفت، به کاهش راهبردی سهم این کشورها از عرضه جهانی منجر می‌‌شود، با این حال مشارکت و همراهی غیر اوپکی‌ها با اوپک در کاهش تولید، امیدوارکننده است. 

کد خبر 274327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =