نسبت به همکاری با شرکت‌های روس خوشبینم

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هدف از امضای یادداشت تفاهم با شرکت گازپروم‌نفت روسیه را افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی عنوان کرد و گفت: نسبت به همکاری با شرکت‌های روسی خوشبین هستم.

سلبعلی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به امضای تفاهم‎نامه میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم‎نفت برای مطالعه روی توسعه میدان‎های چشمه خوش و چنگوله اظهار کرد: گزارش اقتصادی این تفاهم‌نامه قرار است 6 ماه دیگر از سوی شرکت روس ارائه شود و پس از بررسی شرکت ملی نفت ایران و در مرحله بعدی می تواند سبب امضای HOA شود.

وی به میدان چشمه خوش اشاره کرد و افزود: ایران به دنبال افزایش برداشت از این میدان به روش IOR و EOR است.

میدان نفتی چشمه‎خوش نیز در منطقه دشت عباس استان ایلام، در فاصله ۵۲ کیلومتری از جنوب شهرستان دهلران و ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان اندیمشک واقع شده است. بهره برداری از این میدان سال ١٣٥٤ آغاز شده است و از میدان های تحت مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‎شمار می‎رود.

کریمی ادامه داد: میدان چنگوله که حدود 2 میلیارد و 500 میلیون بشکه ذخایر نفت درجا دارد میدان دیگری است که مطالعه آن به شرکت گازپروم نفت سپرده شده است، برداشت 25 درصدی از این میدان شامل حدود 500 میلیون بشکه نفت می شود که اگر در 50 دلار قیمت نفت ضرب کنیم حدود 25 میلیارد دلار به درآمد نفتی کشور افزوده می شود.

میدان نفتی چنگوله در استان ایلام در ۵۰ کیلومتری جنوب ‌شرق شهر مهران و در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری خط مرزی ایران و عراق (از طرف غرب و شمال غرب) و در حاشیه شمالی فروافتادگی دزفول و مابین میادین نفتی دهلران و آذر قرار دارد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان این که علاوه بر شرکت گازپروم نفت شرکت‌های دیگری  نیز برای این میدان‌ها یادداشت تفاهم امضا کردند، افزود: توسعه این میدان‌ها به شرکتی که بهترین پیشنهاد فنی و اقتصادی را ارائه دهد، سپرده می شود.

کریمی تصریح کرد: شرکت‌های روس نسبت به  شرکت‌های اروپای غربی، در ایران شناخته شده نیستند اما از لحاظ فناوری و فنی در جایگاه خوبی قرار دارند و بسیاری از شرکت‌های اروپایی در حال همکاری با آنها هستند.

وی همچنین از امضای چند یادداشت تفاهم دیگر تا پایان امسال با شرکت‌های خارجی خبر داد و گفت: امیدواریم  تا پایان امسال چند موافقتنامه HOA نیز به امضا برسد؛ مذاکرات با شرکت‌های خارجی همچنان ادامه دارد.

به گزارش شانا، شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم‎نفت روسیه صبح امروز (سه شنبه، ٢٣ آذر ماه) در حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، تفاهم‎نامه همکاری کردند. سلبعلی کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و الکساندر دکوف، مدیرعامل شرکت گازپروم‎نفت این تفاهم‎نامه را امضا کردند.

کد خبر 274577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =