محدودیت گاز پتروشیمی ها بزودی برطرف می شود

شرکت ملی گاز ایران با تکذیب موضوع ارسال گاز اتان برای مصارف خانگی تصریح کرد: قطع یا محدودیت ارسال گاز به عنوان سوخت یا خوراک برای برخی مجتمع های پتروشیمی با اعلام قبلی و به صورت موقت بوده و هم اکنون ارسال مجدد گاز اغاز شده و ظرف روزهای آتی این محدودیت ها به طور کامل برطرف می شود.

به گزارش شانا، شرکت ملی گاز ایران در واکنش به مطلبی تحت عنوان «دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی کشور تشریح کرد: تله های سیاستی برای صنایع بالادستی» که امروز (18 بهمن ماه) در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است، جوابیه ای صادر کرد.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران در این جوابیه، همزمان با بالار رفتن بی سابقه مصارف گاز طبیعی در بخش خانگی طی چند روز گذشته و به صورت اضطراری، شرکت ملی گاز ایران پس از هماهنگی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مجتمع های پتروشیمی و با اعلام قبلی جهت آماده سازی شرایط آنها اقدام به قطع یا محدود کردن خوراک و سوخت برخی از واحدهای پتروشیمی کرد و هم اکنون نیز بلافاصله پس از پایداری گاز در مناطق سردسیر کشور به مرور ارسال گاز به پتروشیمی ها مجددا آغاز شده است و طی روزهای آینده کلیه پتروشیمی ها مجددا به شبکه وصل می شوند و مصرف پتروشیمی ها به حداکثر خواهد رسید.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، تزریق اتان به خط سراسری برای استفاده در بخش خانگی کاملا تکذیب شده و یادآور می شود به دلیل بروز مشکلی که در یکی از واحدهای پالایشگاه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی به مدت حدود 12 ساعت به وجود آمد، به ناچار تولید از یکی از سکوهای این فازها متوقف و در این مدت گاز ارسالی به پتروشیمی پارس برای تولید اتان قطع شد.

در ادامه این جوابیه آمده است: گاز غنی دریافتی در پالایشگاه دوم پارس جنوبی به پتروشیمی پارس برای جداسازی اتان ارسال شده و متان آن از پتروشیمی پارس دریافت می شود. در این 12 ساعت به میزان حدود یک چهارم از ظرفیت این فازها گاز کمتری تولید شده و در نتیجه گاز کمتری نیز برای استحصال اتان به پتروشیمی پارس تحویل شده و این موضوع هیچ ارتباطی با سرمای هوا و یا تزریق اتان به شبکه سراسری نداشته است.

همچنین میزان گاز تحویلی به پتروشیمی ها از سال 92 با افزایش تولید گاز از 35.6 میلیون متر مکعب در روز با 20 درصد رشد به 42.6 میلیون متر مکعب در روز رسیده است و محدودیت کامل عرضه گاز به پتروشیمی ها از حدود 2 ماه در سال 92 به مرز بدون محدودیت در سال 94 رسیده است. امسال نیز به دلیل سرمای بی سابقه تنها محدودیت کمی برای بخشی از صنعت پتروشیمی برای مدت کمتر از یک هفته ایجاد شده است.

در این متن تاکید شده است: عموما قرارداد صنایع با شرکت ملی گاز ایران برای مدت 10 ماه تامین خوراک و برای هشت ماه تامین سوخت است و درخارج از زمان مذکور، شرکت ملی گاز می تواند در شرایط خاص و اضطراری نسبت به محدود یا قطع کردن گاز ارسالی اقدام کند.

شرکت ملی گاز ایران در پایان یادآور شده است: درج تیتر و تعابیری مانند تله های سیاستی برای صنایع بالادستی که در گفتگو با دبیر کل محترم انجمن صنعت پتروشیمی کشور مطرح و در آن روزنامه محترم در روز دوشنبه (18/11/95) درج شده است، صحیح و منصفانه نبوده و مطابق با آمار و مستندات موجود نیست.  

کد خبر 275590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =